Seat Cordoba Vario, 1600 cc, 80.000 Km, 8 klepper, model 1999.
Tijdens een winterinspectie constateerde de keurmeester dat mijn koppeling zwaar ging. Voor mij niet vreemd, dit doet deze al zolang ik me herinner. De garage waar ik de auto ooit nieuw kocht heeft hier al eens een nieuwe kabel ingezet. Dit omdat de oude was gebroken, erg ongemakkelijk! De koppeling bleef zwaar gaan, zowel het aangrijpmoment als het drukpunt niet te voelen; waardeloos! De garage wist te melden dat bij deze zelfstellende kabel er niets aan veranderd kon worden, alternatief een nieuwe (niet zelf stellende kabel), echter merkte men op, deze zou gegarandeerd weer breken. Zowel opnieuw kosten maken (eur, 150) als de kans op weer een gebroken kabel deden mij besluiten de ongemakken voor lief te nemen. De keurmeester vertelde mij echter dat ook de nieuwe kabel weer kon breken omdat deze zwaar ging, de oplossing drukgroep vervangen. Omdat deze openlag ook meteen de koppelingsplaten vervangen, kosten geschut eur. 600. Dit maakte mij niet vrolijk.
Het probleem van zwaar lopen kan ik overigens ondervangen door met regelmaat de as waaraan de hevel is gemonteerd op het punt waar deze de bak ingaat te smeren.
Is dit probleem bekend, wat is er precies aan de hand?
Dank, Ruud
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat betreft het zwaar trappen is hetin veel gevalle de kabel die het probleem veroorzaakt. als dit niet helpt en de km stand van de auto is al wat hoger dan is de kans zeker aanwezigt dat het inderdaad de drukgroep betreft.
als het smeren voldoende oplossing geeft kan je proberen om het zo vol te houden... maar het zal je probleem niet oplossen...
mvg
Dank voor de reactie,
Wat smeer ik precies door de as te olieen die de bak ingaat?
M.vr.gr.,
Ruud
18 jaar
hallo ruud
er valt weinig of niks te smeren, vervangen van de kabel is de oplossing...
paul,
dit probleem zit inderdaad in de drukgroep, maar een koppelingskabel voor 150,-??? kabeltje kost bij de dealer tussen de 35/40,- en zit er zo op.
dus weer de kabel vervangen, wat al is gebeurdt zie ik niet zitten omdat het de eerste keer ook al niet mocht baten.
succes,
dit is geen drukgroep probleem! en zeker niet bij deze km,stand (80000dkm)
het is immers bekent dat deze koppelingskabels geen langduur hebben!
waarschijnlijk heeft toen de garage geen orginele kabel gebruikt (vanwege de kosten)
monteer nu maar eens een orginele dan merk/voel je een duidelijk verschil.
paul,
ook bij 80.000 kan een drukgroep problemen opleveren, er is niemand die een uitspraak kan doen over zulke slijtagedelen...
het is zo...dat deze kabels als warme broodjes gaan omdat de mechanisme's defect raken en daardoor indd zwaar trappen.
maar hier wordt aangegeven dat de kabel al was vervangen, en niet mocht baten..... het is een kwestie van goed lezen...
ook breken deze kabels niet zomaar(deze kabels hebben allemaal het stel mechanisme kapot maar nooit gebroken), dan is er toch echt wel iets mis met de drukgroep als deze kabel breekt.....
de uitspraak drukgroep defect deed je overgens zelf, daarin tegen zeg je nu dat niemand daar een uitspraak over kan doen, hmmmm.
arie leg ons eens uit (je hebt "veel" ervaring hoor ik jou vaak roepen) waarom een drukgroep in combie 2-massavliegwiel zwaarder aanvoelt dan een drukgroep met een vast vliegwiel! wat zou daar de reden van zijn...
kun jij dit eens uitleggen...
paul,
je wijkt af van het probleem van de vraagsteller paul, lijkt me niet de bedoeling.........
massavliegwiel staat hier los van...... deze heeft niet eens een 2 massavliegwiel...
dit is duidelijk een drukgroep probleem.
dit is geen afwijken... arie
ik hoor wel vaker dat men een koppeling zwaar vind aanvoelen! naderhand blijkt er totaal niks aan te mankeren.. een koppeling bediend dmv een kabel voelt nou éénmaal iets zwaarder..daar doe je niks aan. overgens een slechte drukgroep (bediend dmv een kabel) pak je er meteen uit! dat voel je al aan het pendaal.
paul,
jij kan het weten..... jij bent tenslotte de "vakman".....
dat ben jij toch in het straten! zo heeft een ieder zijn kennis opgedaan in zijn eigen vak...
paul,
Beste Paul en Arie,
Dank voor de nuttige reactie's.
Wbt het smeren, ik olie de as (waaraan de hevel voor de kabel vast zit) op het punt waar deze de bak ingaat.
Dit helpt voor enkele weken.
De garage die de kabel heeft gemonteerd, smeerde dit punt ook zag ik aan de verse olie na reperatie.
De oude kabel (gebroken na ruim twee jaar)was niet zelfstellend.
Nieuwe kabel is wel zelfstellend, volgens de garage (Seat, Koks Velserbroek) was de montage bj dit type een flinke klus.
Kortom waarschijnlijk is de enige remedie het vervangen vd drukgroep, kosten volgens garage eur. 600,= (incl. nwe platen).
Ruud
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar