Hallo,
ik heb een octavia rs 1.8t
Bij vollast voel je het vermogen iets terugvallen tussen 2500 en 3000 rpm, en dan ff later bij 3500 weer en bij 4500 enz.
je voelt als t ware een golfbeweging.
LMM is vervangen door een originele bosch ruil LMM.
n75 klep is ook vervangen.
motor loopt volledig origineel.
Geen foutcodes,
met de vag-com is op het scope-beeld ook te zien dat de inlaatdruk varieert, alleen weet ik dus niet of de druk echt varieert of
dat het een fout is van de map-sensor. dat laatste lijkt mijzelf erg onwaarschijnlijk.
Wat ik erg vreemd vind, is als ik het scope-beeld van de LMM ernaast zet, dezelfde variatie zichtbaar is,
je kunt de curve van de LMM en de druk bijna op elkaar leggen.
Zou de originele LMM van Bosch (van nog geen week oud) dan toch defect kunnen zijn?
Met de Bosch KTS is de actuator van de turbo aan te sturen, dit werkt prima.
Iemand nog andere ideeen?
Een lekkage in een drukslang of vacuumslang lijkt mij niet te resulteren in een periodiek terugkomende schommeling van de druk?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gasklep reinigen en in de basisstand zetten met de testkast. gr john
[quote=johndoornbosch]gasklep reinigen en in de basisstand zetten met de testkast. gr john[/quote]
ik heb de gasklep ook al gereinigd met remmenreiniger en vervolgens met de vagcom
de gasklep in basisstand gezet, tenminste volgens dit:
Procedure for performing a Throttle Body Alignment on DBW Cars using KWP-1281:
(Check to see if the engine speaks KWP-1281 by looking in the top left of the Open Controller Screen Some examples of KWP-1281 engine controllers are 2000+ Golf/GTI/Jetta/New Beetle/Audit TT 1.8T)
Turn the key on but do not start the car.
[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]
Group 060
[Go!]
[Switch to basic settings]
Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switch to basic settings. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.
[Switch to Meas. Blocks] button and you're all set.
Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!
je moet de basicsettings 04 en dan kanaal 60 hebben
ik heb t zo gedaan:
Steuergerät Grundeinstellung
STG 01 (Motorelektronik) auswählen
STG Messwertgruppen -> Funktion 08
Allgemein
elektr. Gasbetätigung: Messwertgruppe 060 (-> Dk.-Adaption)
Gehe zu Grundeinstellung
bron: http://de.openobd.org/skoda/octavia_1u.h...
neem aan dat t op t zelfde neerkomt?
08 zijn de meetwaarden 04 is voor de basisinstellingen dus 01 04 060
motortemperatuur moet minimaal 80 graden zijn. gr john
ok, bedankt
ga t proberen.
[quote=Ralf_20VT]Wat ik erg vreemd vind, is als ik het scope-beeld van de LMM ernaast zet, dezelfde variatie zichtbaar is,
je kunt de curve van de LMM en de druk bijna op elkaar leggen.[/quote]
Dit is normaal en correct. Bij meer druk komt er meer lucht (en dus meer O2) door de luchtmassameter.
Het is niet helemaal linear omdat de lucht meestal ook warmer wordt bij een hogere druk.
Het toont in ieder geval aan dat zowel de map-sensor als de luchtmassameter in orde zijn.
Hoe hoog is de druk maximaal en wat is voorgeschreven voor deze auto?
dit topic is door moderator in de juiste rubriek gezet.
mvg.
gasklep nogmaals in basisstand gezet, zonder resultaat
ik heb een logje gemaakt:
1e, 2e, 3e en 4e versnelling doorgetrokken
geel= nominale druk
grijs= actuele druk
[url=http://img168.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img168.imageshack.us/img168/8059/...[/img][/url]
Wat ik zie is dat de druk te hoog oploopt, waarop de ecu gaat regelen. Ik denk dat je dit regelen voelt, dat is technisch gezien geen inhouden.
Alle ecu's die ik ken, regelen de turbodruk a.d.h.v. het map-sensor signaal, niet de Maf-sensor dus ik heb geen reden die te verdenken.
Heeft deze variabele schoepen in de turbo? En zo ja, zitten die vast?
Overigens is met de Bosch KTS ook de gasklep in de basisstand te zetten (in elk geval met 570 / 670).
Heb eenzelfde probleem gehad wat idd na reinigen en opnieuw instellen basisstand was opgelost.
Weet je zeker dat de auto niet gechipt is? Of met wat andere truken of zo?
Ik geloof dat deze turbopieken een GEVOLG zijn van het inhouden van je motor (startpost) en geen OORZAAK. Zeker omdat deze pieken gelijk vallen met wanneer je voelt dat de auto inhoudt.
Lijkt mij dat de turbodruk rustig even een paar mbar mag uitpieken en daarna netjes gereguleert wordt. Zo ver schiet ie er niet boven uit.
Ik denk dat je een slechte verbranding hebt bij die toerentallen om wat voor reden dan ook nu.
Voor de kenners van de motoren: komt er wel eens onbalans voor?
ik weet niet 100% zeker of ie niet gechipt is, kan dr ieg nix van zien of vinden.
heb de auto pas gekocht en is een lease auto geweest. Daarom ga ik er van uit dat ie origineel is, is ook dealer onderhouden.
Net proefrit met riel gemaakt,
het is toch echt voelbaar de druk wat fluctueert. je hoort t zelfs aan de turbo.
de pieken zijn 2100mbar, dus levert ie kort steeds 1,1 bar ipv 0,8 ?
Ik weet niet precies hoe je dan kan zien of deze gechipt is. Ik weet wel dat ik zelf leaseklanten heb gehad waarvan ik zeker wist die hun leaseauto (stiekum) gechipt was. Van tdi tot 20V turbo.
De drukken zijn toch behoorlijk hoog voor standaard, dus ik denk gelijk aan gechipte software en in dit geval dus geen goeie.
Het is inderdaad een eigenaardig gevoel:
OP de snelweg, in de vier goed doortrekken, dan hoor je turbo echt hard inspringen, auto gaat er vandoor, 1 seconde later hoor je turbodruk zakken (ook te zien), 1 seconde later spint ie weer, echt zo'n pendelgevoel.
Auto houdt zeker niet in, motor gaat heel mooi rond, ik heb echt het idee dat het de turboregeling is inderdaad, in tegenstelling tot mijn eerste post :)
Zou dit gewoon een 'slechte chip' zijn? Mechanisch kan er eigenlijk niks aa nde hand zijn omdat de druk elektrisch geregeld wordt en daar zit m net de gein?
Volgens mij is de druk ook hoger als standaard, zou gewoon de laatste update bij de dealer erin laten zetten en nog een keer testen.
Controleer de vacuumdoos op de turbo van de wastegate eens,niet toevallig een klein beetje lek?
Of druksensor op het hogedruk gedeelte van de turboslangen defect?
Zou ook eens kijken wat de brandstofdruk doet op het moment van inhouden.
Of klep in variabele inlaatspruitstuk loopt stroef.
Wat ook zou kunnen is te weinig oliedruk,verstopte zeef is bekend bij deze motoren,de nokkenasversteller kan dan niet z'n werk doen,maar meestal heb je dan ook soms oliedruklampje branden.
zet er maar eens een andere dumpvalve op. voor de prijs hoef je het niet te laten. 26 ex ongeveer. deze wil nog wel eens lekken, met hetzelfde resultaat. vw noemt hem een decelaratieklep geloof ik. is de klep na de luchtmassameter. zit tussen de laadluchtslang en de aanzuigslang gemonteerd
succes
caddy
[quote=caddy1492]zet er maar eens een andere dumpvalve op. voor de prijs hoef je het niet te laten. 26 ex ongeveer. deze wil nog wel eens lekken, met hetzelfde resultaat. vw noemt hem een decelaratieklep geloof ik. is de klep na de luchtmassameter. zit tussen de laadluchtslang en de aanzuigslang gemonteerd
succes
caddy[/quote]
Dit zal inderdaad kunnen, maar als ie had gelekt zou je in theorie juist een langere druk moeten meten en dat is juist niet geval. Maar deze klep even afsluiten om dit uit te sluiten is zeker te proberen.
Ik heb al een andere dumpvalve geprobeerd, vergeten te vermelden.
Maar dan zou de druk idd lager uitvallen.
nieuwe log in alleen 3e versnelling vanaf 2000rpm tot 6000:
[url=http://img40.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img40.imageshack.us/img40/9154/ru...[/img][/url]
[url=http://img34.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img34.imageshack.us/img34/8517/ru...[/img][/url]
Vagcom vertelt het je eigenlijk al, maximum boost <= 1800 mbar, dus niet meer dan 0,8 bar overdruk.
Hij piekt nog steeds een eind verder en dus gaat het programma (overdreven) regelen.
Wat is de maximum druk gevraagd en werkelijk van de 2e graph? Is volgens mij behoorlijk hoger dan 1800 mbar.
Maak eens een log waar de duty cycle van de waste gate klep op staat. Kun je zien wat de regeling doet.
Vagcom kan wel meerdere groepen tegelijk aan, maar dan wordt het wel traag van.
Het mooiste is als je druk en de duty cycle in 1 en dezelfde groep kan vinden.
Old ford, waar doel je eigenlijk op? Volgens mij heb je wat in gedachten wat er loos zou kunnen zijn.
Turbodruk wordt geregeld d.m.v. een klep, bij VAG meestal N75 genaamd.
De aansturing van die klep is een percentage (duty cycle) die vast wel ergens in de meetwaarden te vinden is.
Als je nu de druk logt te zamen met de duty cycle dan kun je zien of druk variatie spontaan is (duty cycle veranderd niet) of door de ecu geregeld wordt.
Schaalverdeling is lastig op de graph, maar volgens mij gaat de gevraagde druk tot boven de 2000 mbar en de werkelijke druk is nog hoger.
Vagcom vertelt het je al (onder de meetwaarde staat het bereik van de waarde), beide mogen niet hoger zijn dan 1800 mbar en dus is dit geen originele chip.
Wat verder opvalt is dat in hoge toeren (boven 5000 rpm) de werkelijke druk lager is dan de gevraagde druk.
Dat betekent ofwel dat de turbo zijn beste tijd gehad heeft dan wel dat de gevraagde druk te hoog is en ook een goede turbo deze niet kan leveren,
OF de chip is niet goed afgesteld en stuurt de N75 klep niet voldoende aan (in dit toerengebied).
Een tweede aanwijzing dat dit niet een originele chip is.
Dus jij vermoed ook een slechte chiptuning?
Lijkt mij wel duidelijk.
Nou,
ik ben eruit. Het ligt toch aan de n75 klep, ondanks dat het een nieuwe is.
De auto zal idd wel gechipped zijn. Maar op de n75 zit een stelschroef, deze regelt de manier van regelen van de n75, klein beetje aan gedraaid en het inhouden is weg. Maar mijn vermogen is ook veel minder.
Op VWVortex schrijven ze dat dat vanzelf weer terug komt na 2 dagen, dus nog ff afwachten...
link http://forums.vwvortex.com/zerothread?id...
Een stelschroef????? Heb je hier misschien een foto van? Ben er namelijk wel benieuwd naar.
ok:
[url=http://img269.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img269.imageshack.us/img269/9774/...[/img][/url]
bij de pijl:
[url=http://img269.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img269.imageshack.us/img269/5636/...[/img][/url]
Oké.......thanx Ralf voor je moeite. Ik heb er nog nooit één vervangen, dus het is me ook nooit opgevallen. Misschien leuk voor jezelf en voor ons als je nog zo log maakt. Kijken of wel verschil gaan zien.
Ralf, netjes gedaan.
En Ralf hoe staat het ermee ? al wat opgeschoten of nog steeds hetzelfde ?
Gr Stefan
15 jaar
Dat draaien aan het schroefje lijkt mij niet de oplossing.
Ralf klaagt nu op het andere forum dat de boost nog maar 0,3 bar (overdruk) is, en dat uiteraard zijn vermogen volledig weg is.
Ik denk dat ik iets te veel gedraaid heb, ze hebben het over 1/8 slag draaien, ik heb er wat meer aan gedraaid en daardoor kan de veer binnenin gebroken zijn. ga dadelijk testen met een andere n75.
Het probleem is dat de n75 alleen maar open of dicht kan, waardoor het voelbaar varieeren van druk onvermijdelijk is bij hogere drukken dat origineel.
Een oplossing is om de n75 weg te laten en een MBC te gebruiken, manual boost control oftewel een bleedvalve, waardoor de druk tot op een constante, ingestelde hoogte komt.
Of een andere n75 met een snellere reactietijd.
resultaten komen nog...
N75 wordt aangestuurd met een duty cycle, net zoals dat gebeurt bij andere auto's met turbo's.
Als het programma goed is afgesteld voel je niets van de regeling.
Om nou eerst een hoop te betalen voor chip-tuning en dan nog een keer voor een boost controller vind ik te veel van het goede.
Indien je het niet verholpen krijgt,zou ik die peter eens bellen,het nummer kan ik je wel door mailen indien nodig.
Je gaat erheen,en hij kijkt welke software erop staat,en hij kan je ook meteen zien of dat goed is of omgekeerd..hij vermoed dat het hierin zit.hij heeft er n.l al meerdere gehad.
Controleren kost niks,en zit het daadwerkelijk in de chip kan hij hem altijd nog programeren voor een goede prijs..die man weet wat hij doet.
Maar de keus is natuurlijk aan jou..
Succes..
15 jaar
Ja, ik had mijn nieuwe n75 gesloopt door te hard aan het schroefje te draaien.
Maar ik had de oude nog, na lang proberen kreeg ik het schroefje van die 1/8 slag uitgedraaid....
en voila, opgelost...
Voel nu alleen nog de eerste ingreep van de n75 heel licht, daarna niet meer.
En als je boven de 3000rpm blijft, voel je er nix van.
Hier mijn laatste log:
[url=http://img29.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img29.imageshack.us/img29/3508/la...[/img][/url]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar