Ik heb sinds enkele weken een Octavia. Uit mijn andere auto heb ik mijn Sony BT2500 meegenomen en aangesloten. Nou komt het vreemde; als ik de gele kabel van mijn radio op de continue spanning aansluit, valt de spanning (was eerst 11,2V) weg. Zodra ik de kabel los maak, zie ik om mijn multimeter weer netjes 11,2V.
Ik kan mijn radio alleen werkend aansluiten als ik de continu voeding op de geschakelde van mijn radio en de geschakelde voeding op de continu voeding van mijn radio aansluit. Maar dan vallen mijn voorkeuzezenders steeds weg.
Heeft iemand een idee hoe het kan dat de continu spanning wegvalt zodra de radio wordt aangesloten en hoe het probleem te verhelpen is uiteraard!
Alvast bedankt.
Maarten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
welke kleur heeft die draad waar de continu spanning op staat?
Dit is een rood/witte kabel. In het dashboard zit een stekkerblok en daar zitten de speaker kabels aan, de massa (bruin) en de continu + (rood/wit). Vanaf het stekkerblok lopen de massa en continu naar de ISO stekker. Uit het dashboard komt hier ook de geschakelde + (zwart wit) bij en loopt de antenne voeding (blauw) naar de antenneversterker.
Hopelijk is dit duidelijk genoeg. Ik heb ook wat foto's gemaakt die ik evt door kan sturen.
Alvast bedankt voor de moeite!
13 jaar
Dat zou normaal de draad voor de continu spanning moeten zijn .Heb al eens met een lampje getest om te kijken of je spanning kunt trekken ?
Want het is raar dat je met een multimeter 12V hebt en met de radio aan te sluiten de spanning zakt probeer eens met een lampje als dat niet werkt denk ik dat de zekering stuk is en via een andere weg een zwevende spanning is.
13 jaar
Ik heb niet geprobeerd om een lampje aan te sluiten, maar als ik de continu spanning aansluit op de geschakelde van mijn radio en de geschakelde+ op de continu van mijn radio, kan ik de radio gewoon gebruiken. Nou weet ik niet zeker welke van de twee aansluitingen op de radio het meest vermogen vraagt, maar volgens mij zou dat dan ook niet moeten werken.
13 jaar
inderdaad heel bizar.
13 jaar
De continue 12V zal de minste stroom trekken omdat deze alleen voor het geheugen is bedoeld, en eventueel voor verlichting van de toetsen (merk/model-afhankelijk).
De geschakelde 12V vraagt veel meer stroom omdat daar radio, cd-speler, versterker (4x 50 W ofzo) en eventueel bluetooth op moeten draaien.
Bij de combinatie van autoaudio van een Japans merk in combinatie met een VAG-auto moet je per definitie de geschakelde en constante plus omdraaien. Bij europese autoradio's is dat niet nodig, en misschien bij andere merken auto's ook niet. Meestal wordt de omwisseling gemaakt tussen de autoradio en de ISO-stekker (radiodeel). Bij veel merken is het dan een kwestie van de rode en de gele draad omwisselen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar