close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Octavia 2005: Geratel Genagel tot 2000 toeren

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 fsi BLR

Hoi

Ik heb me in juni een Skoda Octavia II gekocht maar ik hoor steeds en geratel, genagel tot 2000 toeren.
Als de motor koud is heeft deze niet dat probleem, alleen als hij op temperatuur is. Hou ik de motor op 1000 toeren en geef dan gas hoor ik geen geratel ook als ik rustig gas geef maakt de motor ook geen geluid.
ik ben er mee op vakantie naar Zweden geweest na die lange rit ging steeds na zo'n 2 dagen het motorstoringslampje branden. door de accu los te koppelen werd het systeem gereset.
Bij thuiskomst heb ik de auto laten uitlezen bij een Skoda dealer in de buurt, wat bleek de nokkenassensor was "de weg" kwijt. door dat geratel miste de senor zijn puls of hij kreeg deze te laat.
Ik merkte wel dat de olie erg dun was. Ik heb de motor gefulsht en nieuwe olie en filter vervangen Shell Helix 5w30.
Het probleem was een beetje minder maar het bleef.

Ik heb nu de ketting en spanner vervangen. Tijdens het bestellen van de onderdelen vroeg de medewerker of ik ook een nieuwe versteller wou mee bestellen kosten 450 euro.
Dat vond ik toch wel erg heftig, ik heb deze dan maar eens open gemaakt om te kijken wat de schade was. Nieuw kopen kan nog altijd.
Wat blijkt het deksel was lichtelijk ingelopen, 0,03mm vlakken op de slijpbank en het deksel was weer als nieuw. De versteller "ster" zie foto had een paar kleine braampjes, deze heb ik weggepoetst met diamantpasta.

De motor loopt nu wel een stuk rustiger dan voorheen maar het probleem is helaas nog niet verholpen.
Ik begin nu te denken aan het smeersysteem, oliepomp, of mischien het regelventiel dat de versteller aanstuurd.

Wie weet of men het regelventiel kan testen, of wie heeft dit probleem al eens gehad en weet hoe het te verhelpen is.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Geplaatst door

tieske11432 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat was precies de storing over de nokkenassensor? Gaf hij alleen de sensor als fout of zei hij dat de timing niet juist was oid?
De versteller kan ook een hoop herrie veroorzaken hoor als hij stuk is..

Loopt de motor nu? Zo ja, film het dan ff dat wij het kunnen horen.

ricky 10
badge

9 jaar

Hoi ricky

Volgens mij gaf hij de sensor als fout aan, maar deze fout is helaas niet meer voorgekomen.
Er was wel nog een andere foutmelding gekomen namelijk: P0420 Katalysatorsysteem, werkingsgraad onder grenswaarde ( Bank 1).
Deze foutcode onstond nadat de motor zo'n 15 min. stationeer had gelopen.

Ik ga proberen of ik morgenavond een filmpje maak met stationeer geluid en eventueel het geluid bij het optrekken.

tieske11432 0

9 jaar

Hoi

Ik ben vandaag bij de Skoda dealer geweest.
Ze hebben ernaar geluisterd en ik heb samen met een monteur een proefrit gemaakt.
De monteur kan tot de conclusie dat er niks mis met de motor is, dat geratel, genagel, komt de nokkenasversteller en de kettingspanner. Als je wegrijdt wordt de kettingspanner ingedrukt door de ketting die door de weerstand van de versteller en de inlaatnokkenas wordt strak getrokken.

Als ik deze week nog tijd heb maat ik een opname van de motor en het wegrijden.

tieske11432 0

9 jaar

Ja dat is een goed idee om ff een filmpje te plaatsen want zoals die monteur het zou hebben uitgelegd dan krijg je daar geen bijgeluiden van hoor, dat is allemaal hydraulisch geregeld en geeft geen effect kwa bijgeluiden op moment als je weg rijdt.

ricky 10
badge

9 jaar

Ik heb de auto zelf nog eens op de hefbrug gezet en diverse filmpjes gemaakt.
Ik krijg zelf de indruk dat dit wel eens de ketting en kettingspanner van de oliepomp zou kunnen zijn.
Als het geluid niet te erg wordt dan wordt de ketting en spanner volgend voorjaar vervangen.

[yt]https://www.youtube.com/watch?v=-dIEkq0r...[/yt]

[yt]https://www.youtube.com/watch?v=vkeRwV21...[/yt]

[yt]https://www.youtube.com/watch?v=EDOJGvEa...[/yt]

tieske11432 0

9 jaar

Maar klopt het dat je nu op de handrem of voetrem zeg maar aan het optrekken bent? Zie namelijk je blok kantelen (film 2 en 3) maar is niet in verhouding met het toerental en gas dat je geeft.
Hoor je het ook in z'n vrij en dan gas geven? Is het geluid dan hetzelfde of wordt het erger als je daadwerkelijk gaat optrekken? (dus koppeling bediend).

ricky 10
badge

9 jaar

Hoi Ricky
Ik ben inderdaad het optrekken aan het simuleren.
Als de auto in z'n vrij staat maakt de motor ook dat geluid alleen niet zo erg hij wordt dan niet zo belast, tijdens het gas geven.
Toen de auto op de brug stond heb ik eens met een schroevendraaier geluisterd in de buurt van de krukaspoelie, daar bleek het geluid het sterkste, dit is ook de plaats waar de balansassen, oliepomp en kettingspanner zitten Een vriend simuleerde dan ook het optrekken.
Dat geluid blijft tijdens het optrekken hetzelfde het wordt niet erger of veranderd.
Heb jij soms het vermoeden dat het de koppeling zou kunnen zijn.
Anders moet ik dit nog ook nog eens controleren door met de schroevendraaier te luisteren en het optrekken te simuleren.

Groet Marc

tieske11432 0

9 jaar

Uit eindelijk nog uit gekomen?
Lijkt mij dat de linker nok distributie kant een beetje rond is ipv driehoekig.

boydgw 0
badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.