Korte versie: de koelwater temperatuur meter schommelt met de glooien van de bergwegen en er waren 2* temperatuur problemen. (1* droog gekookte motor). Iemand idee van de oorzaak?
Lange versie:
afgelopen nacht in Duitsland in berggebied problemen gekregen met een kokende motor. Er was reeds 600 km gereden zonder problemen. Kreeg eerst een koelwater alarm maar kon niet direct stoppen en toen de koelwatertemperatuurmeter van "heet" ineens wegviel naar 0, onmiddellijk de auto gestopt. Het meeste koelwater was verdampt/verdwenen. De oorzaak is onduidelijk. (Het kan een zware belading in combinatie met een erg steile weg geweest kunnen zijn. Mogelijk ook een te laag niveau toen we de bergen ingingen (er is al langer een zeer minieme lekkage die zo om de 2 maanden beetje bijgevuld moet worden. "s ochtends voor vertrek is het koelwater nog bijgevuld.)
Bij een ADAC punt (Duitse ANWB) is de motor met gewoon water opgevuld en gecontroleerd op schade maar er was geen aanwijsbare probleem te vinden. De monteur vermoedde dat de ventilator niet goed contact maakte en dus niet aansloeg toen de motor te warm werd. toen hij aan het stekkertje zat ging de ventilator (toevallig???) meteen aan.
De motor is na het opvullen niet nagelopen op lucht in het systeem en niet ontlucht. Al zegt mijn vraagbaak boekje dat dit ook niet hoeft, er wordt geen procedure beschreven.
De monteur zag geen reden om de reis niet voort te zetten naar de eindbestemming.
2e poging een andere, meer vlakke route genomen. Dit ging op de vlakke delen goed. Bij een meer steil stuk begon de temperatuur weer op te lopen. auto weer gestopt en niveau weer gecontroleerd. dit was wel iets gedaald maar nog voldoende. Omdat we op een onveilige plek stonden besloten toch door te rijden en temperatuur goed in de gaten te houden.
Bij rustpunt weer ADAC gebeld. 2e Monteur is achter ons aangereden naar de top van de berg. Daar weer het niveau gecontroleerd, dit was niet verandert. De temperatuur bleef toen "normaal". Ook deze monteur kon geen aanwijsbare oorzaak vinden. Besloten voorzichtig en rustig door te rijden naar de eindbestemming.
Op het vlakke en soms dalende stuk begon de temperatuurmeter (op het dashboard) erg ver weg te zakken, terwijl de motor op temperatuur was. Weer gestopt. Niveau was wel weer gedaald maar nog zichtbaar in reservoir. weer bijgevuld met water. Tijdens rest van rit bleef de temperatuurmeter schommelen tot aan eindpunt.
De 2e monteur vermoed dat de koelwaterpomp niet goed meer functioneert omdat er was opgedroogd koelmiddel te zien is rond de asdoorvoering. met testen heb ik wel gezien dat de druk wel opliep bij meer toeren.
Maandag (morgen) moeten we bij een garage de zaak laten nakijken en het water weer laten verversen voor koelvloeistof.
Ik denk op dit moment zelf dat er toch lucht in het systeem zit en dat de temperatuurmeter schommelt door de drukverschillen. Of de thermostaat is mogelijk door de 1e storing beschadigd geraakt en doet het nu niet goed meer. Als de pomp inderdaad kapot zou zijn, zou de koelwater temperatuur continue meer problemen moeten geven, lijkt mij.
Kan iemand mij nog een advies geven waar de garage naar moet kijken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Thermostaat is zeker defect , temperatuurmeter mag niet naar o terugzakken bij afdalen.
Waterpomp vermoedelijk ook , slechte circulatie , tevens de fan aansturing controleren op juiste werking.
Lucht zit er niet in , mocht dit er wel steeds inkomen , is de koppakking overleden door deze storing , kans is trouwens erg groot.
De koelwaterpomp is ongeveer 4,5 jaar terug al een keer vernieuwd. Schijnt wel een zwak punt te zijn in dit type motor, maar nu al kapot???
Wat zou een eventuele vervanging van een thermostaat kosten?
Als de koppakking kapot is, dan zou je dat toch ook aan je uitlaatgassen moeten zien, lijkt me. Maar ik zie geen witte rook uit de uitlaat komen.
Ik moet morgenochtend nog kijken hoeveel koelwater er nu nog in zit.
Een ander punt(je) is dat de motor al een tijdje af en toe een beetje hapert. niet constant en meestal wanneer de motor nog koud is. maar nu was het ook op het laatste stuk van de trip, dus met een warme motor dat hij weer een beetje haperend rijdt.
Gelukkig zit er een kleine VW garage op loopafstand. nu hopen dat die ons uit de brand kunnen helpen.
11 jaar
auto staat bij garage: voorlopige conclusie (met redelijke zekerheid): de koppakking is kapot.
er stond na 17km rijden al heel veel druk in het koelsysteem en het water kookte toen de dop van het reservoir losgedraaid werd.
Bergafwaarts ging weer de temperatuur omlaag terwijl ik met 70km/u reed.
11 jaar
Definiteve uitslag: koppakking kapot, koelwaterpomp is kapot, koelwater temperatuur sensor kapot.
en dan zal er nog wel meer onzichtbare schade zijn, maar daar heb ik niet meer naar gevraagd.
Samen met de al aanwezige schade, is de auto afgeschreven en gaat in Duitsland naar de sloop.
11 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar