Het controlelampje uitlaatgascontrole blijft branden.
Het controlelampje van de roetfilter brand echter niet, alles hiermee ok dus.
heeft er iemand een idee aan welke andere component dit zou kunnen liggen?
Ondergeschikte vraag: iemand een idee welk toestel ik best aanschaf (liefst niet te duur) om een foutuitlezing te kunnen doen naar dit probleem. Liefst zou ik dit toestel dan ook kunnen gebruiken voor eenvoudige uitlezingen aan mijn andere nieuwe wagen VW Caddy bouwjaar 2013. kort gezegd, een apparaatje dat nuttig kan zijn voor een hobbyist als ik?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
VCDS van Ross-Tech is het beste. Je hebt echter wel een volledige versie met Can-bus nodig.
Uitlezen is 1, repareren daarna is echter iets geheel anders.
Dat gaat blijkbaar honderden euro kosten en je moet technisch al wel op een hoog niveau staan om er mee te werken denk ik.
11 jaar
De bediening van VCDS is niet meer of minder moeilijk als een ander PC-programma.
Je hoeft ook niet gelijk alle mogelijkheden te gebruiken.
Interpreteren van foutcodes en daarna van de uitgelezen data vergt wel een behoorlijk technisch inzicht.
[quote=rudidruyts]Dat gaat blijkbaar honderden euro kosten[/quote]
En zo wordt je ook weer bewust gemaakt hoe bepaalde Garagetarieven tot stand komen ;
Gr. Paul
Ondertussen heb ikzelf nog wat rondgesurfd en ben te weten gekomen dat er 99 % kans is dat de foutmelding te wijten is aan de zogenaamde EGR-klep (die roet terug toelaat in de motor om emissienormen te halen) Bovendien blijkt uit verschillende forums dat dit een 'doodgezwegen' probleem is van de VW groep, heel veel van die 1.2 dieselmotoren die ook bv in seat en VW, en skoda-modellen geplaatst is hebben er last van, dikwijls binnen de 3 jaar en rond de 50.000 km. Wat eigenlijk niet kan en waarvoor men die wagens zou moeten terugroepen, wil men de eer hooghouden????
Heeft iemand op dit forum daar ook al ervaring mee?
11 jaar
Onderdelen op de gok vervangen kan wel eens een dure hobby worden.
Misschien toch maar eerst laten uitlezen?
Tussentijdse info: Inderdaad hebben we het in de garage laten uitlezen; Het blijkt toch de EGR-klep te zijn......
De kosten: tegen de 1.000 euro, na wat geonderhandel nog 700 euro.
Voor de klep zonder werkuren is de prijs ongeveer 700 euro. Na zoekwerk op onderdelensites kan je zo een klep kopen voor 150 euro voor een nieuwe, misschien wel geen originele.
Bij een ander item op dit forum over ditzelfde probleem met de egr klep, onder professionelen, citeer ik een professional: 'dit is wel even werk ja, maar vervang hem maar, "ze worden met bosjes vernieuwd" '. Dit is veelzeggend.
We schrijven nu eerst de hoofdzetel van VW aan over dit 'stilgehouden' probleem.
Groeten, r. Druyts
11 jaar
[quote=rudidruyts]Ondertussen heb ikzelf nog wat rondgesurfd en ben te weten gekomen dat er 99 % kans is dat de foutmelding te wijten is aan de zogenaamde EGR-klep (die roet terug toelaat in de motor om emissienormen te halen) Bovendien blijkt uit verschillende forums dat dit een 'doodgezwegen' probleem is van de VW groep, heel veel van die 1.2 dieselmotoren die ook bv in seat en VW, en skoda-modellen geplaatst is hebben er last van, dikwijls binnen de 3 jaar en rond de 50.000 km. Wat eigenlijk niet kan en waarvoor men die wagens zou moeten terugroepen, wil men de eer hooghouden????
Heeft iemand op dit forum daar ook al ervaring mee?[/quote]
Mijn broer heeft op ong.90 000km al 3x ditzelfde probleem gehad !!!!
11 jaar
Op een ander skoda forum, zijn ze bezig met een petitie over dit probleem , lees ik.......
11 jaar
Er zit gewoon coulance op dit onderdeel.
het gaat hier idd om de watergekoelde EGR klep.
De meeste van deze klachten komen door het nieuwe rijden.
De boel roet dicht door het niet op temp komen en schakelen bij te lage toerentallen.
Veel korte stukjes en te weinig voor een diesel om op temp te komen.
De meeste van deze auto's zijn aangeschaft met het oog op de wegenbelasting (geen wegenbelasting).
De meeste die met zo'n eco auto gaan rijden rijden nog geen 15/20.000km per jaar.
Maar dat neemt niet weg dat die klep langer mee moet gaan dan 50.000km
11 jaar
[quote=rudidruyts]Het controlelampje uitlaatgascontrole blijft branden.
Het controlelampje van de roetfilter brand echter niet, alles hiermee ok dus.
heeft er iemand een idee aan welke andere component dit zou kunnen liggen?
Ondergeschikte vraag: iemand een idee welk toestel ik best aanschaf (liefst niet te duur) om een foutuitlezing te kunnen doen naar dit probleem. Liefst zou ik dit toestel dan ook kunnen gebruiken voor eenvoudige uitlezingen aan mijn andere nieuwe wagen VW Caddy bouwjaar 2013. kort gezegd, een apparaatje dat nuttig kan zijn voor een hobbyist als ik?[/quote]
ELM327 is een klein ODB2 blokje met bluetooth. Dit plug je simpelweg in op de ODB2 connectie in je auto. samen met een app bijv: Torque - (pro) (voor android) kun je dan op je smartphone diverse zaken uitlezen en afhankelijk van welke blokje je gebruikt/aanschaft kun je ook foutcodes resetten. in de USA voor 8 euro te bestellen (maar let op: dit is chinese dubieuze kwaliteit). in Europa voor 20 euro te koop. (ff googlen)
11 jaar
We hebben de watergekoelde egr-klep uiteindelijk gewoon laten vervangen in de garage.
We hebben het voertuig hierna van de hand gedaan want we hebben geen zin om elke 50.000 km 1000, euro extra kosten te hebben.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar