Goedendag,
ik heb dus een Octavia uit 2000 met een 1.6 8V AKL motor en 245.000 km met het volgende probleem:
Als ik de auto start met koude motor geen probleem, rijdt prima, trekt goed, geen rare geluiden en niks aan het handje. Na een kilometer of 7 als de motor warm is en de temperatuur op pakweg 90 graden staat begint het geneuzel. Bij constante snelheid houdt hij 1 x fors in en wil dan niet meer trekken. Bij stilstand wegrijden kan alleen met een veertje op het gaspedaal vooral in 2de en 3de versnelling met veel inhouden van de motor. eenmaal een beetje op snelheid gaat het wel maar niet met veel plezier. Met warme motor wil hij niet lekker starten en als hij start is het met een plofje en heeft soms de neiging uit te vallen en is het stationair toerental tussen de 900 en 1000 toeren ook niet echt stabiel. Verder heb ik het idee dat hij zuipt als een tierelier.
Als eerste verdachte (na veel zoeken en lezen op internet op diverse fora) dacht ik aan de lambdasonde. Deze losgekoppeld en inderdaad reedt hij na een korte testrit mijn insziens beter.
Helaas......vanmorgen nog een stuk gaan rijden met losgekoppelde lambda en na een kilometer of 10 begon het weer. Thuisgekomen waardes van de lambda opgezocht en doorgemeten en die zijn goed dus weer aangesloten.
Mij lijkt het ergens een brakke sensor te zijn die de verkeerde waardes meet en teveel benzine laat inspuiten.
Wat heb ik zelf ondertussen gedaan:
*Lambda losgekoppeld, gemeten en die lijkt me goed
*temperatuursensor is een jaar geleden vervangen
*benzinefilter is 2 jaar geleden vervangen (maar lijkt me sterk dat deze klacht hier vandaan komt)
*bougies en kabels nagekeken en die lijken me goed
*LMM schoongemaakt (ook losgekoppeld en testrit gemaakt maar helaas)
*Gasklephuis is vorig jaar schoongemaakt (koolrandjes)
wie heeft een idee waar ik verder moet zoeken. Ik krijg geen foutcodes (na uitlezen) en het motormanagment lampje heb ik niet gezien, zelfs niet met losgekoppelde lambda of LMM meter. Zou natuurlijk kunnen dat dat lapje stuk is.
Marc
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rookt hij ook en stinkt hij erg?
Hallo ricky,
nee, hij rookt niet maar als hij goed warm is ruik ik hem wel. zeker asl ik hem warm wil starten wil hij wel eens wat verzuipen en ruikt naar benzine.
Vanmorgen nog wat verder gezocht bij de bougies met een plantenspuit naar overslaande vonken maar niets kunnen constateren.
Koude start was goed, stationar liep hij als vanouds totdat er een punt bereikt wordt waarop hij bedrijfstemperatuur bereikt en viel hij direct stop. starten ging nu wat moeilijker en station.air beweegt de motor meer dan normaal.
vanaf dit punt begint ook het inhouden met rijden.
hij krijgt ergens een verkeers signaal
9 jaar
Niemand?
9 jaar
Ik zou de temperatuursensor (opnieuw) verdenken.
Zitten er niet twee in dat wil ook nog wel eens voorkomen dacht ik.
Gr Jaap
9 jaar
Hallo jaap, bedankt voor de reactie.
ik heb maar 1 temp sensor.....zou je denken dat die weer de aanjager is? zou inderdaad kunnen. zijn niet duur dus dat zal ik proberen.
heb net het gasklephuis, carterventilatie schoon gemaakt en gezocht op vacuum lekken. hij rijdt iets beter nou maar de klacht is er nog steeds. maar ja, kleine moeite en dan kon ik dat uitsluiten.
9 jaar
Heeft hij een centrale bobine of penbobines per bougie?
Als ik je verhaal lees zou deze ook verdacht kunnen zijn. Maar zoveel complexe storingen bij elkaar maakt dat je hem moet laten uitlezen denk ik anders blijf je dingen vervangen en ben je uiteindelijk duurder uit.
Gr Jaap
9 jaar
als je de gashuisklep heb schoongemaakt moet je ook de oude leerwaardes wissen en opnieuw inleren anders heeft het geen nut.
uitlezen zul je wel moeten daarmee kun je gelijk zijn wat de temp sensor aangeeft.
de sensor geeft namelijk 2 waardes door. 1 voor je dashboard en 1 voor de inspuiten.
met warme motor dus 90 graden trek dan is de stekker los en meet de weerstand is tussen pin 1 en 3 van de sensor.
vermeld dat hier dan kan ik je meteen zeggen of dat de boosdoener is ja of nee.
9 jaar
Jaap en Sander, bedankt voor het antwoord.
Ik zal even precies uitleggen wat ik gedaan heb gisteren en mijn idee daar over.....
Gisteren dus het gasklephuis en carterventilatie grondig schoongemaakt. Dat had ik 3 jaar geleden ook al eens gedaan en mijn insziens hoef je dan niets in te leren omdat ik simpelweg het gasklephuis niet heb los gehad. Stationairloop zowel koud als warm is nu beter. 3 jaar geleden had ik last van een zagend stationair toerental en na schoonmaken was dat weg en liep de octavia prima.
Ik heb dit schoongemaakt en gecontroleerd op vacuumlekken omdat het een simpele klus is die ikzelf makkelijk kan doen (ik weet wat ik doe en waar en waar niet met mijn fikken van af te blijven:). Ik had in het verleden nogal wat last van sludge (schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn bij deze motor) doordat ik eigenlijk alleen nog maar korte stukken rijdt.
Daarna de temperatuursensor eruit gehaald en door mijn pa laten doormeten. heeft 4 pinnen en de waardes die we hebben gemeten zijn (gemeten vanaf de platte kant van de sensor) tussen pen 1 en 2 1,4 ohm en pen 3 en 4 0,6 ohm. Daarna de sensor in een bak water gelegd en langzaam opgewarmd en beide waardes liepen terug.
Indien gewenst sander kan ik dat ding nog wel eens met lopende motor testen, maar dan moet ik even weten aan welke pinnen te meten gezien vanaf de platte kant van de sensor.
Gisteren na alle schoonmaakwerkzaamheden en testen een ritje gemaakt. Rustig gereden en rustig optrekken. Wat er op een gegeven moment gebeurt is dat op het moment de bedrijfstemperatuur bereikt word je de auto 1 x fors voelt inhouden (alsof de inspuiting onderbroken wordt) en daarna begint het inhouden vooral in 2de en derde versnelling. Konstante snelheid niets aan de hand. Laat ik hem een uurtje afkoelen en wil dan weer starten gaat dat soms wat moeilijker (soms ook niet) maar het inhouden begint pas weer op volle temperatuur.
Ergens krijgt hij mijn insziens van een sensor de verkeerde info qua hoeveelheid benzine in te spuiten want echt zuinig is hij niet op moment. Wel heb ik het idee na schoonmaken van de sensor en gasklephuis dat het "iets" minder heftig is allemaal.
Bougies heb ik gisteren nagekeken, zijn schoon en niet zwart of iets dergelijks (wat overigens een k*tklus is bij deze motor) kabels zijn net 1 jaar oud, bougies ook. Het zijn NGK bougies met 3 punten maar deze hebben eigenlijk nooit voor problemen gezorgd. Motor gebruikt ondanks de kilometerstand niet of nauwelijks olie, lekt niets, zweet alleen een beetje.
Wat ik verder nog getest heb is de lambdasonde. doorgemeten en die geeft de goede waardes die ik op internet gevonden had. Gereden met losgekoppelde lambda en geen verschil, deed exact hetzelfde. Hetzelfde gedaan met de LMM meter, ook geen verschil. ECU gereset na alle werkzaamheden maar ook hierna was het na 7 kilometer weer prijs. En nog steeds geen motormanagement lampje gezien......
@Jaap, ik heb een centrale bobine. Laten uitlezen heb ik gedaan een 3 weken geleden (toen begon het) en er waren geen foutcodes. Een bevriende monteur heeft dat met een VAGcom gedaan maar niets. Hij (en mezelf) hadden toen weinig tijd om er verder in te duiken. Heb de auto niet zoveel meer nodig omdat ik de vrachtwagen voor de deur heb staan maar nu vakantie dus tijd zat en ik vind het wel leuk om te doen en te zien of ik er zelf met wat hulp achter kan komen:) Wegbrengen kan altijd nog.
Ik heb dit forum en het AMT garage forum volledig doorgespit maar nergens een exact vergelijkbaar probleem kunnen vinden. Vaak worden een hele meuk vervangen en blijkt het achteraf iets simpels te zijn.
Een heel verhaal, hoop van jullie te horen
Marc
9 jaar
op de stekker van de temp sensor staat nummers.
je moet de sensor doormeten als de fan aanslaat.
aan de hand van de ohms kan ik zeggen of de ecu teveel/teweinig inspuit.
is een kwaal van de tempsensoren dat ze blijven hangen op een koudere temperatuur en dan denkt de ecu dat de motor koud waardoor er teveel word ingespoten.
om even terug te komen op het inleren van de gashuisklep.
na het verwijderen van vuil en dergelijke moet je hem opnieuw op 0 zetten. ( ik maak regelmatig gashuiskleppen schoon omdat ze voel geroet zijn door de egr )
je kan ook mazzel hebben dat de aanslag zodanig weinig is dat het niet hoef.
hoe heb je btw de bouchie kabels/doppen gecontroleerd?
met stationair motor de kabels nat gespoten met een planten spuit?
9 jaar
Hallo sander,
inderdaad met een plantenspuit onder de carport waar het donkerder is zodat ik beter zicht had. maar geen vonkoverslag of iets dergelijks.
morgen wordt de skoda aan de laptop gehangen om te kijken naar afwijkende waardes bij een bevriend monteur die eindelijk wat tijd heeft. de temp sensor zal ik morgen even doen, dat lukt mezelf wel.
marc
9 jaar
het kan ook zijn dat de doppen doorslaan in de kop ( al eens meegemaakt ).
hier kom je alleen achter door de bouchie doppen 1 voor 1 op de cilinder kop te leggen en dan kijken of de vonk het wel red naar het uit einde.
9 jaar
Als je de LMM los neemt en dan gaat rijden moet er verschil zitten.
Lijkt mij dus iets mis met de LMM.
9 jaar
Martijn, bedankt voor het meedenken maar ik heb al testritten gemaakt met losgekoppelde LMM en lambdasonde wat in het geheel geen verschil maakte.
straks wordt hij aan de laptop gehangen. benieuwd wat en of daar iets uit komt
9 jaar
Meten is weten zullen we maar zeggen. skoda aan de VCDS gehangen en dit kwam er uit...
00513 krukassensor
00525 lambdasonde
00537 lambdaregulator.
lambda is zowiezo kaduuk. die begon pas teken van leven te geven boven de 5000 toeren bij volledig warme motor. warmte element deed helemaal niets.
krukassensor is niet kapot maar gaf niet helemaal de goeie waardes. weet niet of dit verband houdt maar in elk geval wordt de lambda volgende week vervangen.
hou jullie op de hoogt
9 jaar
De aanhouder wint haha
Succes Jaap
9 jaar
soortgelijk probleem heb ik paar jaar geleden met een audi a3 gehad, ook zoeken en uitlezen, bleek achteraf de krukas sensor.
Mensen, iedereen super bedankt met het meedenken....
zoals eerder vermeld waren de hoofdverdachten de krukas sensor en de lambdasonde. Lambda los of vast had bij mij geen invloed (ondanks dat het ding niet veel meer doet) dus bleef de krukas sensor over.
Vanmorgen wilde hij helemaal niet meer starten en toen hij eenmaal liep na 20 pogingen en een stukje rijden kwam het "inhouden" vele malen sterker terug. Naar huis gehobbeld en de fiets gepakt richting de automaterialen zaak en een nieuwe sensor gehaald.
Die er in gefriemeld (je moet geen kolenschoppen hebben), ecu gereset en na een flinke testrit loopt hij weer als vanouds. De lambda pak ik later aan, heb nog 9 maanden voor de neiuwe keuring:)
dus.....bedankt!
groetjes,
Marc
9 jaar
Mooi dat opgelost is, ja die zit beetje verstopt inderdaad, bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar