Skoda Octavia: "oliedruk" op maxidot + andere lichtjes blijven knipperen, motor

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tdi 105pk

Beste leden,

Is er iemand die het volgende probleem ook al heeft voorgehad?

Dinsdag was ik gaan tanken (diesel). Ik was wel op het nippertje gaan tanken, want volgens de maxi-dot kon ik nog maar 50km rijden. Ik had bijna 51 liter getankt.
Eén kilometer verder van het tankstation, doet het volgende probleem zich voor:

Ik stond stil voor het rode licht en de motor valt plotseling uit. Op de maxi-dot brandt het rood symbool van de oliedruk. Alsook het symbool van het voorgloeisysteem blijft knipperen, het symbool van het uitlaatgascontrolesysteem blijft branden en ook het symbool van ASR blijft knipperen.
Vervolgens paar keer geprobeerd de motor te starten, maar dit lukte niet. Ik heb de motor dan minstens 5 minuten laten afstaan en dan starte deze wel. Symbool voorgloeisysteem en ASR bleven knipperen en symbool uitlaatgascontrolesysteem bleef branden.
Vervolgens is de garagist ter plaatste gekomen en ben ik zelf naar de garage gereden, daar deze zich op amper 2km van de panne bevond.
Bij het uitlezen van de computer kwam er geen foutmelding van al de symbolen die ik hierboven heb vermeld, enkel het bericht: storing van de sensor die het toerental van de motor doorgeeft.
Vervolgens heeft de wagen twee dagen in de garage gestaan, daar de garagist niet wist hoe eraan te beginnen!!! In de handleiding van VW-Skoda zou staan dat deze sensor simpel te vervangen is, maar de praktijk is helemaal anders. De versnellingsbak zou losgemaakt moeten worden, één of ander vliegwiel (ik ken er zelf niks van, maar dit zijn de termen van de garagist). Hij had de bedrading en "stopcontact" van de sensor nagekeken, maar op deze is niets aan te merken.
Dus mijn garagist zei dat hij niet geloofde dat het aan die sensor zou liggen. Op dag drie heeft hij de "stuur-relais" vervangen en de stuurolie bijgevuld (???).
Hij zei me het volgende: ik garandeer u niet dat de wagen gerepareerd is, maar ik denk dat ik wel het juiste heb gedaan.
Dus ik rij vandaag weg van de garage. Ongeveer een uurtje rondgereden en bij het wachten voor een rood licht deed het volgende probleem zich weer voor. Op de maxidot komt het rode symbool van de oliedruk, maar nu blijft enkel het symbool van de voorgloeiing en de ASR knipperen, en niet te vergeten, de motor viel mee uit. Na één keer proberen start de motor gewoon zonder foutmeldingen .Dus het symbool van het uitlaatgascontrolesysteem blijft niet branden of knippert niet meer. Vervolgens naar de garagist gebeld en deze zei dat het dus wel degelijk de sensor moet zijn die doorgeeft hoeveel toeren de motor maakt.
Later op de dag nog éénmaal voorgehad tijdens het rijden dat de oliedruk op de maxi-dot komt en symbool voorgloeiing en ASR knipperen.Hier viel de motor echter niet uit (omdat ik reed en niet stilstond? )
Dan heb ik de wagen maar in de garage gezet en gezegd tegen mijn garagist dat ik deze maandag binnenbreng.

Sorry voor de lange beschrijving van het probleem, maar ik wil geen details overslaan die misschien belangrijk kunnen zijn.

Kan het liggen aan het feit dat dit probleem zich voordoet, omdat ik de wagen bij wijze van spreken, bijna had leeggereden en dan ben gaan tanken?
Ik ben bij Shell gaan tanken, dus dit zou normaal diesel met additieven moeten zijn. Daarvoor had ik getankt in een station (Pollet in België) waar ze diesel zonder additieven verkopen. Ligt het hieraan?
Sinds een tweetal weken rij ik rond met de passagiersairbag op off, daar onze baby eindelijk geboren is ;-) en meerijdt in de maxi-cosi. Kan het zijn dat daar zich een elektronische storing voordoet? Zou ik wel raar vinden, want rij al bijna twee weken zonder passagiersairbag en geen problemen gehad. Ik moet wel opmerken, voor ik mijn wagen in de garage had gezet, was ik langs de winkel gereden. Daar had ik de passagiersairbag terug opgezet en raar maar waar ben ik naar huis gereden zonder problemen, maar het was wel een kort ritje en de motor stond nog warm van de vorige rit.

Kan het ook zijn omdat ik door een grote plas ben gereden? Met de regen van de voorbije dagen ben ik verplicht door deze plas te rijden om mijn auto in mijn eigen garagebox te kunnen rijden. Ik rij er telkens zacht door, maar kan het zijn dat er toch iets nat is geworden van één of andere sensor en nu vochtig is en een storing geeft? Zou me wel verwonderen daar deze Octavia II een bodemplaat heeft.

Als iemand raad kan geven, help me dan aub, want ik zou niet graag een bom geld uitgeven en daarna het probleem terugkrijgen, daar ik de indruk heb dat mijn garagist (die trouwens een bekende Skoda-dealer is en een goede reputatie geniet) zelf niet weet wat echt het probleem is.
Ik heb bij mijn vorige wagen, een Opel Astra, enkele keren "zware kosten gehad, éénmaal €1000 en éénmaal €800, waar achteraf bleek dat ik gewoon in het zak was gezet.
Ik geef toe dat ik niks van motors ken en daarom vertrouw ik ook blindelings op mijn garagist, maar nu heb ik een slecht voorgevoel.
En dan nog te denken dat ik afgelopen maandag nog aan het denken was dat ik heel tevreden was met mijn Skoda Octavia Combi na bijna 42000km. Dinsdag krijg ik dit probleem dan :-(...
Alvast bedankt voor de reacties en ik hoop van harte dat ik voor maandag met een goeie uitleg naar mijn garagist kan, dat deze verbaasd is dat op internet wel mensen zijn die weten waar het aan ligt ;-)

Ik vind het namelijk een beetje te gevaarlijk om met een baby rond te rijden, met kans dat de motor tijdens het rijden afslaat op de autosnelweg en dat er dan juist een truck achter mij rijdt...

Groetjes

michel555

Geplaatst door michel555 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Octavia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

diko (0) PRO, 15 jaar geleden

het signaal van die toerentalsensor is eenvoudig te controleren met een scope,dat is een apparaat wat de meeste garages toch wel hebben tegenwoordig.mvg Diko

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

2006.Nog in waarborg?

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

2006,dus misschien nog garantie?
Zo ja,Auto bij dealer neerzetten en pas ophalen wanneer hij weer goed is.
Laat hun hem desnoods meenemen om het probleem zelf te ondervinden.
Storingsgeheugen zei toerentalsensor,dus daar zou ik in eerste instantie vanuit gaan,helemaal omdat de motor plotseling uitvalt.
Probleem heeft verder niets met airbag of tanken te maken.

michel555 (0), 15 jaar geleden

Alvast bedankt voor de reacties.

Mijn Octavia is juist twee jaar en drie weken oud. Dus de garantie kan ik vergeten, want naar het schijnt zijn ze bij Volkswagen streng wat betreft hun garantie.

Ik heb gisteren (zaterdag) nog is even geprobeerd te rijden. Nu is er nog een bijkomend probleem gekomen. Ik heb het paar maal voorgehad dat ik gas gaf (van 120 nr 125, van 70 nr 75 en zelfs van 20 nr 30) dat de motor precies een stevige stomp/klop/schok krijgt. Na deze stomp volgt ongeveer één a twee minuten later de foutmelding die ik altijd krijg.

Van die foutmelding zal ik een foto proberen hier op te zetten.
Een ding is me wel opgevallen toen ik daarnet de foto's bekeek, waar ik niet op had gelet toen ik deze nam. Namelijk dat de foto's zijn getrokken terwijl de motor draaide en dat de toerenteller inderdaad op nul staat.
Dus het zal wel degelijk de toerentalsensor zijn zeker. Alhoewel dat ik dat stompen van de motor eerder zou wijten aan slechte brandstof. Kan het één toch niet met het ander te maken hebben?

Als de foto hier niet bijstaat, dan kan het zijn dat het in het bovenste berichtje staat.
Wat betreft die scope. Ik weet niet of mijn garagist dit heeft, maar ik zal het hem maandag zeker vragen.
Voorlopig staat de wagen in de garagebox en laat ik hem daar wel staan, want ik zou niet graag mijn motor kapotrijden.

michel555 (0), 15 jaar geleden

Ik heb foto's van de foutmelding doorgemaild naar "auto-peter", daar hij zijn mailadres hier op de site vermeld. Ik heb geprobeerd de foto's hierop te zetten, maar het lukt me niet.

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja,garantie termijnen zijn wel verstrengd,maar 3 weken is toch niet veel.Hoe is de relatie tussen jouw garage en de dealer?Zo vlug mogelijk auto bij dealer laten uitlezen.Bij event.reparatie,misch.nog tussenkomst van Skoda?Als indd.de krukassensor defekt is,moet de versn.bak er uit.M vr gr Peter

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Voor een sensor de bak eruit?.
Het moet niet gekker worden toch?.
42.000km gelopen, is toch zeker wel garantie, lijkt me.
Zoniet, dan zou ik er in ieder gval een briefje richting importeur aan wagen.
Lijkt toch helemaal nergens op!.

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Krukassensor zit achter het vliegwiel bij deze motoren.Eerst juiste diagnose(laten)stellen.

michel555 (0), 15 jaar geleden

Vandaag, maandag 09/06, heb ik de wagen binnengebracht in de garage. Mijn garagist heeft de auto meteen aan de computer gelegd, om te zien wat voor foutmelding er zou op komen, nadat de motor afgelopen zaterdag zo "bonkte" bij het optrekken. Weer komt er enkel op dat er een storing is van de toerentalsensor. Dat de voorgloeiing knippert zou normaal zijn, daar dit altijd de melding zou zijn dat er iets mis is met de motor. Wat betreft het oliedruk symbool dat in het rood op de maxidot verschijnt, daar zei mijn garagist het volgende over: door de storing in de krukassensor (toerentalsensor) wordt tussen de motor en de computer verkeerde gegevens en data doorgegeven, zodat de motor deze foutmelding geeft. Dan rest de vraag nog, waarom knippert het symbool van de esp/abs dan? Het symbool wordt voorgesteld door een auto die net slipt, dus ik vermoed dat esp of abs hetzelfde symbool zijn in dit geval?
Wat betreft het bonken denkt mijn garagist nu dat het niet aan de sensor zelf ligt, maar aan een "ring" die errond zit, die over de sensor durft schuiven. Deze zou iets van een 70Euro kosten als ik het goed heb onthouden en daarbij nog 5 werkuren om het te vervangen. €390,00 dus, met zoals gewoonlijk bijkomende kosten voor het één of het andere, dus ik vermoed een grapje van tussen de 400 en 500 Euro. Dus indien het niet in garantie wordt geregeld vind ik dit vrij duur voor een wagen van ongeveer 2 jaar oud en amper 42000km.
Mijn wagen is afgeleverd op 20/04/06, dus wijd twee maand buiten de garantie. Mijn garagist heeft gezegd dat hij al contact opgenomen heeft met Skoda met de vraag of dit geregeld kan worden als garantie. Desnoods toch op zijn minst een deel in garantie. Maar maandagavond had hij nog steeds geen antwoord ontvangen van Skoda zelf. Blijkbaar ben je daar niet meer zo belangrijk als klant. Ik weet nog goed toen ik de wagen ging kopen hoe de nieuwe Octavia de hemel werd in geprezen, maar van zodra er iets aan scheelt kan je wachten.
Weet er iemand of de brandstof van de vervangwagen effectief door mij betaald moet worden of kan ik een vergoeding eisen van Skoda/VW van de brandstof die ik tankte? Want met de mobiliteitsgarantie die ik heb, staat erbij dat in geval van technische mankementen de dealer mij een vervangwagen moet voorzien.
Ik rij met een diesel en nu ben ik tijdens mijn verlof al beperkt in wat ik doe, o.a. door mijn panne te wijten aan het technisch mankement. Ik heb een benzine-motor als vervangwagen, een oude Skoda Felicia, ik denk 1.4. Met de prijzen van de benzine moet je al echt diep in de beugel tasten als je al een beetje wilt genieten van je verlof en ergens naartoe wil.
In ieder geval ben ik de situatie beu aan het worden. Indien morgenavond er nog geen antwoord is van Skoda, kunnen ze wat mij betreft gewoon de pot op en zoek ik een garage die meteen iets aan het probleem wilt doen ipv wachten. Al moet ik alles zelf betalen. Want nu is er weer een week kwijtgespeeld en dit heeft dan ook effect op het feit dat Skoda gaat zeggen of het garantie is of niet.

Wat betreft de juiste diagnose stellen. Ik denk dat vandaag de dag nog weinig garagisten echt op zoek gaan naar een probleem, als ze een wagen aan de computer kunnen leggen om de fout op te storen. Ook al geeft die computer misschien iets verkeerd door en er is totaal iets anders mis. Ik heb voorgesteld om met de wagen op zijn minst een kwartier te gaan rondrijden, maar uiteraard werd dit niet gedaan, want de wagen had vorige week al 4u stationnair gedraaid en dat is blijkbaar meer als genoeg. Ik woon niet ver van de garage, dus ben er paar keer gepasseerd met de vervangwagen. Om 10u de wagen binnengebracht. Om 13u stond de wagen nog net op dezelfde plaats waar ik hem gezet had, buiten de garage dus. Om 17u20 nog eens langsgegaan om te horen hoe het zat. Mijn wagen was helemaal achterin de garage gezet, zodat hij zeker geen hinder zou veroorzaken aan andere werken die voorgaan.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

michel555 (0), 15 jaar geleden

In ieder geval, ik geef mijn garagist van niets de schuld wat is gebeurd. Iedere auto kan een defect krijgen. Van een extreme dure wagen tot een zeer goedkope wagen. Maar ik heb juist mijn factuurtje van mijn wagen erbij genomen toen ik die gekocht had. Met al de opties erbij was het €23400, dus dat vind ik allesbehalve een goedkope wagen. Met mijn vorige wagen, een Opel Astra (1.7dti nog van Isuzu) had ik ook veel pech, maar daar werd ondanks de hoge kosten en ondanks dat ik een paar keer in het zak was gezet, toch onmiddellijk iets gedaan, wat ik allesbehalve van Skoda kan zeggen. In ieder geval tot mijn grote verbazing.

Met de Opel Astra was ik in het zak gezet met het volgende:

Ooit was ik een offerte gaan vragen bij een niet officiële dealer van Opel om de distributieriem te vervangen. €250 inclusief de werkuren stond op de offerte. Een jaar later was het zover. Mijn officiële dealer was ermee gestopt door de strenge milieu-normen en was vervolgens verhuisd naar een andere garage (te ver van mijn woonplaats) om daar te gaan werken. Dus ik terug naar de niet officiële dealer, met de vraag of de distributieriem zou vervangen moeten worden.
Geen probleem meneer zei die garagist, breng uw wagen maar volgende week binnen. Zo gezegd zo gedaan. Ik breng de wagen 's morgens binnen. 's Avonds ga ik hem ophalen. Sorry meneer, maar uw wagen is nog niet klaar, er zijn onverwachte zaken opgedoken die ook vervangen moeten worden. Ik vroeg hoeveel het zou kosten en waarom hij mij niet had verwittigd. Sorry meneer, maar over de kosten kan ik nog niets zeggen, daar ik nog niet weet hoeveel uren werk ik nog heb.
De dag erna ga ik terug. De garagist zei me: verschiet niet , maar het is kostelijk geworden. Ik vroeg hoeveel dan? Wel meneer, €800,00!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dus de vroegere offerte die ik van hem had gekregen was maal 3 gegaan.
Wij aanvaarden geen bankkaarten, enkel cash. Welke betaalautomaat, buiten visa geeft er op één dag €800,00??????????????????
Uiteindelijk toch gelukt.
De distributieriem was effectief vervangen, maar er waren problemen om deze af te stellen en de motorsteunen moesten ook vervangen worden.
Die garagist zei dat ik nog chance had dat hij een deel in het zwart had aangerekend, dus ik kreeg zelfs geen factuur, maar een kladpapiertje met de kosten erop.
Ik was toen nog jong, eerste eigen wagen, blindelings vertrouwen in de garagist.Dus wreed lomp van mij eigenlijk dat ik me daar heb laten doen.
Voor ik mijn Skoda had gekocht, twijfelde ik nog om een nieuwe Opel Astra te kopen, maar al de problemen met dat merk hebben me afgeschrikt om er ooit nog iets te kopen. Maar toen ik toch voor een offerte ging van een Astra, legde ik het probleem uit aan een andere dealer. Die verschoot zich een bult en zei vlakaf: meneer, je bent dubbel en dik in het zak gezet. Als je ooit nog eens zoiets meemaakt, niet betalen en meteen de politie erbij halen.
Dan getwijfeld voor een Ford Focus, maar na twee jaar en 6 maand wacht ik nog steeds op een offerte van de dealer waar ik was langsgeweest :-). Dus mijn gedacht was, als ik al zolang moet wachten op een stomme offerte, wat moet dat daar dan zijn met de service? Uiteindelijk toch naar de Skoda gegaan, wat trouwens eerste liefde op het gezicht was :-). Het is een verdomd mooie wagen, maar spijtig dat de magie van Skoda die oh zo betrouwbaar zou zijn, toch doorbroken is bij mij.
Vrijdag en zaterdag zo gestresseerd rondgereden dat het niet normaal was, altijd maar hopend dat het een stomme storing in de boordcomputer of zo zou zijn. Niet dus.
En ik rij normaal niet gestresseerd rond, zelfs niet met mijn vrachtwagen, rijden is mijn hobby. Dus ja, dit zegt veel als je je eigen wagen niet meer betrouwd. Want wat ik hier op het Skoda forum allemaal heb gelezen, jaagt me schrik aan. Zoveel technische mankementen, allemaal vervangen, soms met hele dure kosten gepaard en achteraf komt dit technisch mankement doodleuk terug en ben je je geld kwijt. Uiteraard is dit geen Skoda-ziekte, maar een algemene ziekte van moderne wagens, met teveel electronica erin vrees ik.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Geef de dealer even de tijd om het uit te zoeken, en coulance zaken laten sowieseo wel een paar weken op zich wachten.

michel555 (0), 15 jaar geleden

Zoals verwacht gisteren het bericht gekregen dat er geen sprake kan zijn van garantie, zelfs niet voor een deel. Dit om de volgende reden: nl. omdat het geen veel voorkomend probleem is (!?). Ik ben wel twee maand voorbij het verstrijken van mijn garantie (wagen afgeleverd op 20/04/2006), heb amper 42000km , maar blijkbaar krijg je dus bij Skoda en VW gedurende twee jaar enkel een garantie voor veel voorkomende problemen. Dikke zever dus. Of is het nog mijn eigen schuld dat die krukas-sensor stuk is?

Toch nog een beetje goed nieuws gekregen. Mijn garagist heeft zijn oor te luisteren gelegd bij andere collega-dealers. Eén dealer zou hetzelfde hebben gehad met een Golf V en hierdoor heeft mijn garagist nu een speciale "sleutel" ter beschikking, zodat hij de toerental-sensor kan bereiken zonder dat de versnellingsbak eruit moet.
Maar mijn garagist heeft nog geen tijd gehad om eraan te beginnen, daar het woensdag was en de mensen langskomen met kleine probleempjes en blijkbaar krijgen die weer eens voorrang op mij. Een wagen die een serieuze panne heeft is blijkbaar de moeite niet om er snel aan te beginnen.
Voorlopig trek ik uit deze service mijn conclusies. Heeft mijn wagen na de reparatie weer dezelfde panne, buiten ermee en haal ik wel een andere. Liefst van al nog een model met zo weinig mogelijk electronica. Lada of een Dacia Logan :-). Mijn pa had vroeger een Lada 2107 en een Samara, wel die heeft er nooit zware kosten mee voorgehad, ondanks dat vele mensen met dit merk lachten.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Ik zou het er niet bij laten zitten.
Redelijkerwijs mag je verwachten dat zoiets langer meegaat dan 42.000km.
Maar ja, dan moet zo een dealer zich een beetje in gaan spannen en daar voelt tie niks voor.
Dit is veel makkelijker, effe vangen.

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Dan mag je garagehouder bij mij ook de krukassensor komen vervangen,zonder de bak er uit te halen,met zijn speciale sleutel.Leer ik ook nog iets bij...Denk je dat er bij Lada en co ook al niet meer electronica ingebouwd zit,die ook (eventueel) problemen kunnen geven?Heb je de wagen nieuw zelf bij off.Skoda dealer gekocht,of via je garagist?Niet te snel opgeven,maar contact nemen met importeur.(Woon je in B of NL ?)

michel555 (0), 15 jaar geleden

Ik woon in België. De wagen is nieuw gekocht via mijn garagist. Het is een bekende Skoda-garage, daar de meeste klanten van grote officiële dealers naar hem zijn toegekomen. Dit vanwege de slechte service en duurdere reparatiekosten van de grotere dealers. Het rare is, als je op de site van Skoda.be gaat zien dat hij niet bij de dealers staat. Dat heb ik pas na het kopen van de wagen vastgesteld. Zowel bij de dealers qua verkoop als naverkoop staat hij niet vermeld. Hij heeft sinds een jaar een gloednieuwe showroom, alles met het officiële logo van Skoda. Maar blijkbaar is het dan geen officiële dealer? Dit zal ook wel zijn gevolgen hebben zeker wat betreft of Skoda deze panne in garantie zou nemen of niet?
Elke Skoda die hier in mijn omgeving rondrijdt en ook in omliggende gemeenten komt van hem. Dus daarom dat ik mijn wagen ook heb gekocht bij hem. Want ik heb met vele van zijn klanten gesproken en die waren allemaal oh zo tevreden. En dat zoveel wagens in de omgeving van bij hem zijn, dat wilt ook wel iets zeggen denk ik. Terwijl niet ver van mijn woonplaats twee grote officiële dealers zitten.

In België is D'ieteren de importeur als ik me niet vergis? Ik zal hier op internet is zien of ik daar een nummer van terugvind. Maar of dit iets uithaalt betwijfel ik.

Voor auto-peter, ik zal speciaal voor u vragen wat voor een sleutel het hier betreft :-). Ik vrees dat het allemaal foefjes zijn van mijn garagist. Hij had gisteren nog te melden dat mijn wagen toch al op de brug staat en dat dit uiteraard al heel goed nieuws is, maar wanneer hij eraan begint, god mag het weten. Ik mocht er wel op rekenen dat het nog deze week in orde kwam.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

michel555 (0), 15 jaar geleden

Ik heb vandaag contact opgenomen met D'Ieteren. Wat blijkt na ons gesprek? Wel: MIJN GARAGIST MAAKT AL SINDS 31/07/2006 GEEN DEEL MEER UIT VAN DE OFFICIELE ORGANISATIE VAN D'IETEREN.
Dus ongeveer 3 maand nadat ik mijn wagen heb gekocht bij hem, stapt hij uit de officiële organisatie, wat verklaart waarom hij nergens meer vermeld staat bij de officiële dealers.
Denkt u dat hij zijn klanten hiervan op de hoogte heeft gebracht? Neen dus! M.a.w. zet hij de mensen in het zak vind ik.
De heer bij van D'Ieteren met wie ik heb gesproken zei het volgende: sowieso kunnen wij u defect niet meer in garantie laten zetten, daar de garantie maar 2 jaar geldig is en nooit verlengbaar is. Wat echter wel kan, dat is dat er via de dealer een commerciële overeenkomst bereikt wordt die uitgaat vanuit D'Ieteren. Maar vermits mijn garagist geen officiële dealer meer is van Skoda, kan ik een dergelijke commerciële overeenkomst vergeten. M.a.w. toen mijn garagist maandag zei dat hij met Skoda contact had opgenomen met de vraag of het via garantie kon verlengd worden, is dit dikke zever, daar hij al wist dat die garantie niet meer geldig was en niet verlengbaar was en dat hij zeker geen commerciële overeenkomst zou krijgen. D'Ieteren zei ook vermits hij geen officiële dealer is, dat hij ook niet meer over de meest recentste informatie beschikt om herstellingen uit te voeren, daar updates en wijzigingen altijd via D'Ieteren naar de officiële dealers gaat. Ook op onderdelen zal mijn garagist langer moeten wachten, daar hij ze o.a. niet meer online via D'Ieteren kan bestellen en ook niet van de snelle levering kan genieten. Of dit allemaal klopt zullen de garagisten onder jullie wel beter weten.

Uiteraard werp ik hier geen steen naar de niet-officiële dealers. Maar in het geval van mijn garagist vind ik dat hij al zijn klanten hiervan op de hoogte had moeten brengen. Wat betreft het werk, onderhoud, herstellingen en dergelijke, daar ben ik zeker van dat het niet uitmaakt of je een officiële of niet-officiële dealer bent. Dat hangt van de garagist zelf af of hij zijn werk goed doet of niet, en eventueel met passie of niet.
Wat betreft die speciale "sleutel" waarover ik het eerder had. Ik heb met een officiële dealer contact opgenomen en alles uitgelegd. Die speciale sleutel werkt zonder problemen bij de Golf V, maar normaal gezien niet bij mijn Octavia, daar die sensor niet op dezelfde manier geplaats is. Bij de Octavia zit alles wat meer tegen mekaar geplakt ( vliegwiel, koppeling, versnellingsbak,enz, )zei de officiële dealer, daarom dat het wat moeilijker is om deze sensor te bereiken en moeten er sowieso bepaalde onderdelen uitgehaald worden om eraan te kunnen.

De officiële dealer zei me ook, het is niet omdat de computer zegt dat er iets mis is met de toerentalsensor (krukas-sensor), dat het effectief ook zo is. Dit kan ook veroorzaakt worden door misschien een goedkoper probleem, maar hiervoor moet hij uiteraard eerst de wagen kunnen nachecken.
Is mijn wagen morgenvroeg niet klaar, haal ik die weg bij de garagist. Of ik ga seffes zelfs bellen. Als hij die nog niet heeft aangeraakt haal ik die weg en morgenvroeg naar de officiële dealer.

D'Ieteren zei ook dat het inderdaad ook niet normaal is dat na 10 dagen de wagen nog steeds niet hersteld is. Vermoedelijk kan de planning van mijn garagist dit soort defecten niet aan. Dan vind ik wel dat hij hierover eerlijk moet zijn.

Wat betreft het aantal werkuren daarover was mijn garagist wel eerlijk, want de officiële dealer zei als het effectief de krukas-sensor het ongeveer 5u duurt om dit de herstellen.

Tot zover de soap rond mijn Skoda.
Morgen waarschijnlijk een nieuwe aflevering.

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Wat betreft de "speciale sleutel",vindt ik de uitleg nogal raar,omdat de motor+versn.bak van Octavia II en Golf V identiek zijn(Onderstel+mech.delen zijn identiek).Ik kan U ook enkel het advies geven om inderdaad eerst de (zoveel mogelijk)juiste diagnose te laten stellen.De garagehouder had idd.zijn klanten moeten verwittigen.Ik had al een vermoeden(zoals in een van mijn eerste reaktie s)dat er een dergelijk relatieprobleem was.Toch met vriendelijke groeten,Peter.

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

Wat een verhaal zeg. Betreft die toerentalsensor ben ik wel benieuwd hoe ie dan zit. Zal morgen eens kijken wat ETKA tegen me gaat zeggen.

michel555 (0), 15 jaar geleden

EINDELIJK!!! Tot mijn grote verbazing stond mijn wagen deze morgend klaar. De toerentalsensor is vervangen en mijn garagist heeft toch zo'n 60km gaan rijden om te zien of de foutmelding zou terugkomen. Tot hiertoe is alles ok, dus ik vermoed dat het wel degelijk in orde is nu. Want daarvoor moest ik amper 10km rijden en ik kreeg de foutmelding meteen op het dashbord.
Voor auto-peter: mijn garagist heeft er 2,5u aan gewerkt. De sleutel die hij had gekregen van een collega werkte wel degelijk, want de versnellingsbak is er niet uit gemoeten. Hij heeft wel gezegd dat hij de sleutel een beetje heeft moeten vervormen om er perfect aan te kunnen, daar de beschikbare ruimte heel krap was. Het was toch even puzzelen. Natuurlijk moesten de olie-darmpjes en andere dingen die nog wel in de weg stonden wel even verwijderd worden. Want toen ik de wagen kwam ophalen heeft mijn garagist nog snel nagezien of de darmpjes niet lekten.
Als de Octavia uit de fabriek komt zit er wel een andere soort of maat van een bepaalde "schroef" (ik weet niet of ik het juist noem) rond de sensor, dan op de sensor die wordt gebruikt om de originele te vervangen. Hier heeft mijn garagist wel even zoekwerk gehad, daar hij dat niet wist.

Ik heb mijn garagist ook aangesproken over het feit dat ik heb vernomen dat hij geen deel meer uitmaakt van de officiële organisatie van D'Ieteren. Mijn garagist zei dat hij half en half nog deel uitmaakt, daar hij in een soort overgangsfase zit. Dit komt omdat hijzelf niet volledig akkoord gaat met het beleid van D'Ieteren op sommige punten. Hij zei me ook, als hij geen goede band zou hebben met Skoda, dat hij zeker geen nieuwe showroom had kunnen zetten en ook zeker niet altijd de laatste nieuwe modellen snel ter beschikking zou krijgen. Wat betreft dan het feit dat D'Ieteren zei dat een niet-officiële dealer onmogelijk een commerciële overeenkomst kan krijgen, lachte mijn garagist weg. Hij zei dat hij lang genoeg heeft deel uitgemaakt van de organisatie om te weten welke mensen hij moet aanspreken bij D'Ieteren, dus de mensen die nog steeds "vrienden" zijn.

Wat betreft de reparatiekosten, die gaan uiteindelijk nog goed meevallen vind ik persoonlijk. 2,5u x €37 (uurloon)= €92,5 + de sensor zelf die rond de €30,00 zou kosten= €122,5. Dus ruim geschat rond de 130 à 150 Euro.
Wat betreft de vervanging van de stuurrelais en bijvullen van de olie, zei mijn garagist dat hij dit niet zou aanrekenen, daar het daar dus niet aan lag.
Dat vind ik toch een mooi gebaar, daar ikzelf nog niets had gevraagd of ik die kosten wel degelijk moest betalen.
De olie die vervangen was, was ook geen stuur-olie, maar motor-olie. Want de Octavia II heeft geen stuur-olie, maar een elektro-mechanisch stuur dat dus werkt zonder stuur-olie. Weer eens iets bijgeleerd :-).

Het is nog altijd even afwachten, want ik heb nog maar amper 15km gereden nadat ik mijn wagen daarjuist ben gaan ophalen, maar mijn algemene conclusie is de volgende:

Dat ik al bij al toch wat overhaast heb gereageerd (dit door eerdere service-problemen met andere merken) en wat meer vertrouwen had moeten hebben in mijn garagist.
Wat niet wegneemt dat ik toch vrij lang heb moeten wachten op de reparatie ervan :-), ongeveer 10 dagen.
Hierdoor was mijn verlof dat dit weekend afloopt verpest door deze panne, maar het belangrijkste is toch dat de kosten dan nog meevallen en hopelijk dat de foutmelding niet meer terugkomt.

Ik zal de naam, nummer of welke info ook, die jullie kan voorthelpen i.v.m. die speciale sleutel , hierop het forum zetten. Dan zijn de garagisten onder jullie ook geholpen. Tenzij mijn garagist dit liever geheim houdt :-).
Wel een kleine opmerking : dan hoop ik wel dat de garagisten onder jullie niet de volle pot aanrekenen aan hun klanten, want normaal is het ongeveer 5u werk en met die speciale sleutel 2,5u :-). Grapje uiteraard.
Mocht ikzelf garagist zijn, ik zou het toch overwegen :-).Grapje

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Michel,dank voor update.Hopelijk zien we je hier niet meer terug(met klachten dan) Nog een fijn weekend.M vr gr Peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.