auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Fabia: onrustig stationair + soms uitvallen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4 74kW (BBZ)

Hallo,

Het probleem is als volgt:
Af en toe merk ik dat enkele seconden nadat ik voor een rood licht gestopt ben het toerental dipt, waarna het motormanagement een stootje gas geeft. Soms is dat alles, vaak gaat hij hierdoor zagen. Het toerental daalt dan vrij langzaam in ongeveer een halve seconde.
Soms ook slaat de motor in een keer af. Net of het contact uitgezet is.
Het is me opgevallen dat als de motor wel rustig stationair loopt, het toerental met een (ca) 1 secondentact ca 5-10 toeren op en neer wipt. Misschien is dit normaal, maar het lijkt me net iets minder stabiel.

Gasklephuis is onlangs nog gereinigd. Was wel smerig, maar heeft het fenomeen niet doen verdwijnen.
Er worden geen foutcodes gelogd.
Het probleem doet zich ook op benzine voor.

Ook is het me opgevallen dat als ik uitrol en dan de koppeling intrap, het toerental soms eerst tot ca 500 zakt voordat het terug naar stationair komt. Maar ik weet niet of dit nog gebeurt sinds het reinigen van het gasklephuis.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Geplaatst door

Ronald_J (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gasklephuis opnieuw (laten) inleren en je probleem zal hoogstwaarschijnlijk opgelost zijn.

Moet je dat actief doen via de service poort?

Het is inderdaad wel zo dat de motor na het reinigen van het gasklephuis helemaal beroerd stationair liep. Maar na even de spanning eraf was dat in principe opgelost.

Ronald_J 0

12 jaar

Dit kan bij de dealer, of met vagcom (vcds) of een goeie universele tester.

Inderdaad via de OBD stekker, meestal onder stuurkolom of in de buurt van de zekeringkast.

Ok, ik ga wel even langs de dealer. Daar heb ik goed contact mee. Zal wel even duren. Toevallig was ik er recentelijk voor APK, en toen waren ze erg druk.

Ronald_J 0

12 jaar

Enige tijd geleden heb ik het gasklephuis opnieuw laten inleren. Ik merk wel dat hij nu wat soepeler oppakt, maar een deel van het probleem bestaat nog. Ik krijg nu ook af en toe een melding van het motormanagement. Ik denk dat het ongeveer elke 2 maanden gebeurt. Ik heb de exacte code even niet bij de hand, maar de omschrijving is:

"lambda sensor stuck at low, intermittent"

Mijn eerste indruk is dat dit duid op een slecht contact. Maar kan het ook nog iets anders betekenen? Wordt deze melding alleen gegeven als een waarde gemeten wordt die de sensor zelf nooit zou afgeven, of zou het bijvoorbeeld ook kunnen komen doordat de motor ineens een tijdje heel rijk gaat lopen?

Ronald_J 0

12 jaar

Fout-omschrijving komt in 1e instantie niet als een VAG-omschrijving over, dus nummer is wel belangrijk.
Komt het doordat de motor ineens een tijdje rijk loopt? Nee, juist het tegen overgestelde - een tijdje arm lopen.
Het zagende toerental na afremmen wijst daar ook op.
Te arm staan moet vast te stellen zijn aan de hand van de fuel trims die uitgelezen kunnen worden.

oldford 0
badge

12 jaar

Ah natuurlijk. Ik heb eerder bij een Ford Escort bij de hand gehad dat het signaal helemaal wegviel. Toen liep de motor heel rijk, maar dat was natuurlijk de reactie op het onterechte "arm" signaal van de sensor.

De melding was 17588/Lambda sonde impulsstroom. Nu ik er zo over nadenk is dat waarschijnlijk weer een andere melding dan die ik eerder kreeg.

Helaas aangezien het probleem zich vaker niet dan wel voordoet is het zoeken naar het probleem lastig. De vraag is nu of een dergelijke melding altijd op een elektrisch defect wijst, of dat het ook gewoon een meting kan zijn. In het geval van arm zou ik denken aan bijvoorbeeld valse lucht in uitlaat o.i.d.

Wat zijn jouw ervaringen met een dergelijke melding?

Het zagen geeft denk ik geen uitsluitsel. Je weet niet of er een fueltrim komt als gevolg van iets wat in de motor gebeurt, of omdat er verkeerde waarden voor de sensor binnenkomen.

Ronald_J 0

12 jaar

He je dit ook op benzine?

primera p11 0

12 jaar

Heb je dit ook op benzine?

primera p11 0

12 jaar

Ja. Ik heb zelfs tijdens een keer dat dit probleem zich voordoet tussen benzine en LPG heen en weer geschakeld. Dit geeft precies hetzelfde gedrag.
Ook bij het omschakelen naar gas blijft de motor lopen. Dit terwijl de motor altijd even een hik geeft als hij naar gas gaat. Ik zou verwachten dat hij uitvalt als hij toch al niet stabiel loopt, maar dat gaat dan weer wel goed.

Ronald_J 0

12 jaar

Het is nog steeds niet verholpen en ik probeer er weer wat tijd in te steken. Ik was eigenlijk ten onrechte een nieuw topic begonnen. Dit is door de beheerder gesloten, dus ik maak even een samenvatting hier:

Ik krijg met een zekere regelmaat deze foutcode terug:

17588 - P1180 Linear oxygen sensor/pump current
Short circuit to B+, 35-10, Wisselt contact

Vraag: moet ik dat B+ heel letterlijk zien? Het maximum signaal van de sensor is ca 1V. Als er sluiting is naar 12V of 5V dan moet dat een elektrisch probleem zijn, lijkt me.

Of kan deze foutmelding ook geregistreerd worden als het signaal langere tijd aan de 1V zit? Want dat zou natuurlijk ook veroorzaakt kunnen worden door een te rijk mengsel.

Probleem is dat het een intermitterende fout is. Ik kan er dus ook lastig aan meten.

OldFord:
Het signaal wat je ziet is NIET de pompstroom voor de lambda sonde. Dus daar valt niet veel over te zeggen.

Een breedband sonde werkt heel anders dan de ouderwetse sprong lambda sonde.
Bij een breedband sonde geldt algemeen hoe hoger het voltage, hoe armer het mengsel is.
De omzetting van het signaal (dat gemeten wordt in micro-amperes) naar een voltage gebeurt pas in de ECU en kan per ECU anders zijn.
Of het signaal wel of niet in de buurt van de voedingsspanning komt, is totaal onbelangrijk hier.
Je krijgt de foutcode op de pompstroom, niet op het signaal van de lambda sonde.

Als je met EOBD gaat uitlezen, dan zie je ook een "equivalence factor".
Die werkt als het lambda getal op een 4-gas tester en is eenvoudiger te interpreteren.

Ronald_J:
Ik had er helemaal niet bij stilgestaan dat ze in een 2003 skoda al een breedbandsensor gebruiken.
Maar inderdaad de term "pompstroom" in de foutcode is duidelijk.

Kun je me uitleggen wat je precies bedoelt met "het signaal van de sensor"?
Ik heb namelijk het volgende begrepen (zie ook hier: zie ook hier: http://www.ngk.de/nl/producten-technolo … mbdasonde/):
Je hebt in de sensor een meetcel en een pompcel. De meetcel geeft een signaal van 0.45V bij een bepaald zuurstofgehalte.
Met de pompcel stuur je meer of minder uitlaatgas in de meetcel. Dit doe je door de pompstroom te variëren.
Wat je eigenlijk meet is hoeveel pompstroom je nodig hebt om die 0.45V bij de meetcel te meten. Mijn conclusie is dus dat de meetinformatie zit in hoeveel pompstroom je nodig hebt.

Ik weet nu niet wat die foutcode zegt. Ik heb de dus indruk dat het gaat over de meting van de pompstroom, maar het zou ook over de meetcel kunnen gaan. Als het gaat om de pompstroom dan neem ik aan dat in de ECU de pompstroom gemeten wordt in de vorm van een spanning.

Heel concreet is namelijk de vraag of deze foutmelding het resultaat kan zijn van een echt meetresultaat, of dat dit uitsluitend duid op een bedradingsprobleem en/of een sensor probleem. Het zou mij al sprongen verder brengen om te weten of ik wel of niet rekening moet houden met fouten in de injectie, valse lucht enz.
Omdat het irritant vaak voorkomt, maar niet zo vaak dat je kunt wachten totdat het gebeurt kan ik alleen maar "blind zoeken", of "vervangen en hopen". Ik probeer dan in elk geval een "verstandige gok" te doen, want ik wil er wel graag vanaf.

Langzaam begin ik er steeds meer naar te neigen om het maar te gokken en de sensor te laten vervangen en de bedrading na te laten kijken.

Ik hoop dat het voor mijn vakantie nog lukt.

Ronald_J 0

10 jaar

Inmiddels is de lambdasonde vervangen, en rijd ik alweer een paar maanden rond. De foutmelding is niet teruggekomen en de motor pakt een stuk soepeler op bij schakelen en manoevreren.
Wat wel nog gebleven is, is dat hij niet zo soepel reageert op het gaspedaal. Als ik in zijn vrij het gaspedaal langzaam intrap gebeurt er eerst en tijdje vrij weinig en dan springt hij ineens naar 1500-2000 toeren. Dat effect merk je ook bij rijden in de stad. Als ik een beetje gas terugneem dan schokt auto vaak.
Het lijkt erop dat er dus evengoed een probleem is met de gasklep.

Ik heb het gasklephuis een aantal maal laten reinigen. Ze noemen dit een TEC behandeling. Dat heeft niet veel uitgehaald.
Is de volgende stap dan vervanging van het hele ding, of zijn er nog andere dingen die je kunt doen?

Wat ik ook graag nog zou willen testen is hoe het signaal van de TPS eruit ziet. In theorie zou ik dat moeten kunnen uitlezen met Carport. Maar ik heb geen idee in welk meetwaardenblok dat zou moeten zitten.
Zijn er ergens tabellen te vinden van hoe je deze dingen kunt uitlezen?

Ronald_J 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.