auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Fabia: Slechte koude start fabia 2004 BKY motor

Bouwjaar: 2004

Hallo,

Omdat ik jullie zojuist heb ontdekt heb ik onderstaande gekopieerd uit het Skodaforum waar ik ook opzit, dan hoef ik niet alles opnieuw te typen.

Ik heb een Fabia Combi modeljaar 2004 met een BKY motor 135000km (1.4 16V).
Ik heb zo'n tien jaar ervaring als automonteur en ben momenteel monteur pleziervaart-motoren. Ik werk vaak met motorelektronica, waaronder CANBUS, en heb dus al veel rare storingen meegemaakt. Maar onderstaand probleem heb ik nog niet kunnen oplossen.

Al geruime tijd heb ik het probleem dat, als het volgens mijn buitentemp meter op het dashboard +/- 5 graden is, de motor of moeilijk of niet aanslaat. Als ik dan wat gas geef, slaat de motor wel aan en heb ik de rest van de dag geen probleem meer. Dit kan alleen niet de oplossing zijn, de motor slaat dan immers harder aan dan zou moeten, terwijl er nog geen oliedruk is. Ik heb de motorcomputer bij de dealer laten uitlezen, er zitten geen storingen in, en ik heb ook nooit dat er storingslampjes gaan branden. De motor loopt verder prima, verbruikt geen olie en is zuinig met brandstof.

Ik ben begonnen met het vervangen van de koelvloeistoftemperatuursensor, want misschien geeft die wel een waarde die niet overeen komt met de koelvloeistoftemperatuur, dit heeft geen verbetering gegeven.

Vervolgens heb ik de luchtmassa/temperatuurvoeler aangezogen lucht vervangen, het resultaat is dat de kleine schokjes die er in het verleden tijdens accelleren waren weg zijn. Het startprobleem is er helaas nog.

Vervolgens heb ik de EGR klep uitgebouwd, waarbij er natuurlijk een vastgeroeste bout brak. Die bout heb ik uitgeboord en vervangen. Het voordeel is wel dat het mechanische gedeelte van de EGR-klep ruim een uur in de WD40 heeft gestaan. Na alles terug gemonteerd te hebben acceleert de motor nog soepeler, het startprobleem is er echter nog steeds.

Vervolgens heb ik de startmotor uitgebouwd, want die ging wel wat langzaam rond, ondanks mijn nieuwe en getestte accu. De startmotor heb ik aangeboden voor reparatie, wat bleek er is ooit een olieachtige substantie ingekomen die het anker aangetast heeft. Men heeft het anker afgedraaid. Na terugplaatsen van de startmotor gaat hij inderdaad zó snel rond alsof hij de auto op z'n dak wil leggen. Het startprobleem is er echter nog steeds. De olieachtige substantie ben ik zelf de schuldige van, toen ik de auto net als occasion had aangeschaft was er een klein lekje langs de koelvinschakelaar in de radiateur, ik had de reparatie uitgesteld, totdat ik het onderhoud ging doen. De temperatuurschakelaar bleek (af fabriek?) geen pakking onder te zitten.


Woensdagavond 25 januari:

Ik heb het gasklephuis uitgebouwd en op vervuiling gecontroleerd. Er was minimale vervuiling die ik met remmenreiniger verwijderd heb. De slangen e.d. zijn allemaal in perfecte staat, zitten allemaal vast en op de juiste plaats.

Mijn oog viel plotseling (het deed geen zeer) op een op een regelklep lijkend onderdeel rechtsonder het inlaatspruitstuk. Het onderdeel heeft een elektrische aansluiting. Het onderdeelnummer is 036 103 464 AH. Ik heb inmiddels ontdekt dat deze olieafscheider genoemd wordt. Ik heb de olieafscheider uitgebouwd en voor zo ver mogelijk gedemonteerd.

Wat me opviel, en op de foto's te zien is, is dat de olieafscheider inwendig zeer vuil is. Ik heb het vermoeden dat dit wel eens het probleem van alle ellende kan zijn.
Vanuit de olieafscheider loopt een carterventilatieslang die uitkomt onder de gasklep. Ik heb het idee dat in de olieafscheider een klep zit die tijdens starten moet sluiten om ervoor te zorgen dat de aangezogen lucht niet via de carterventilatie weg kan vloeien en de motor dus te weinig lucht krijgt. Als de motor loopt, kan de klep openen, want dan is er lichte overdruk in het carter, zodat de aangezogen lucht niet weg kan.
Klopt mijn redenatie?

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/836/skodafabia006.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/836...][img]http://img836.imageshack.us/img836/1475/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/513/skodafabia007.jpg/][img]http://img513.imageshack.us/img513/8240/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/94/skodafabia008.jpg/][img]http://img94.imageshack.us/img94/3264/sk...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]


Ik heb de olieafscheider eens vol gezet met WD40 en flink geschud. Vervolgens heb ik de WD40 eruit gegoten waarbij er ontzettend veel aangekoekte olie uit kwam. Daarna heb ik de olieafscheider gespoeld met remmenreiniger en vervolgens er een beetje WD40 in gespoten, alles terug gebouwd en een geslaagde proefrit gemaakt.

Donderdagochtend 26 januari:

Ik heb ik de inmiddels ijskoude motor gestart.
Hij sloeg goed aan, maar ik ben er nog niet zeker van of dit een schijnbeweging was.
Zaterdagochtend heb ik mijn auto pas weer nodig, dus ik ga nu wél mijn nieuwsgierigheid bedwingen.
Het wordt komende nachten goed koud, dus dat is alleen maar beter voor de test.

Inmiddels ben ik er achter dat de elektrische aansluiting een voorverwarming is, welke geactiveerd wordt als het contact aan staat. Of de activering temperatuursafhankelijk is heb ik niet kunnen ontdekken.
Het is denk ik best mogelijk dat de voorverwarming door een dikke laag vuil zijn werk niet goed kon doen. Als zaterdag mijn auto weer moeilijk aanslaat, bestel ik een nieuwe olieafscheider.

Zaterdagochtend 28 januari:

Helaas, mijn auto sloeg vanochtend weer zeer slecht aan. Met gas geven is het gelukt. Ik heb zoals gewoonlijk de rest van de dag geen problemen meer gehad.
Ik heb gekeken in het motorreparatiehandboek van mijn auto en heb aan de hand daarvan de voorverwarming getest. De ohmseweerstand moet bij ca 25 graden omgevingstemperatuur tussen de 3 en 7 ohm liggen. Mijn meting was ca 300 ohm, dus dat is zeker verkeerd.
Op de stekker moet bij ingeschakeld contact accuspanning komen. Dit is gelukkig in orde.
Ik heb bij de Skodadealer een nieuwe olieafscheider besteld. Die heb ik als het goed is dinsdag binnen, ik ga hem dan in de avond monteren. Hopelijk is het startprobleem dan opgelost, want die olieafscheider kost maar liefst €94,-.

Zondagochtend 29 januari:

Het kan nog gekker, mijn auto sloeg zonder problemen aan. Ik denk dat dat de laatste stuiptrekking was van de voorverwarming in de olieafscheider.
Hoe werkt die olieafscheider eigenlijk en kan het kloppen dat als de voorverwarming niet werkt de motor moeilijk aanslaat?

Geplaatst door

fabia 414 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Sloeg hij nu goed aan met de stekker eraf?
Het zou kunnen dat die voorverwarmingselement op hetzelfde stroomcircuit staat als die van je ontsteking e.d. (dat komt wel vaker voor) en kan dan zijn dat als er een overgangsweerstand in dat element zit dat dat ten koste gaat van de stroom/spanning van de ontsteking. Maar gewoonlijk heeft die carterventilatieklep niets te maken met het aanslaan van de motor, die zorgt alleen maar voor de carterdampen en dat elementje zorgt ervoor dat de boel niet dichtvriest in de winter omdat er altijd ook water in zit. Dit gebeurde vroeger vaak bij de 1.4 16V blokken.

ricky 10
badge

12 jaar

Bedankt voor je snelle reactie.
Dat is een goede vraag, of het goede aanslaan was met de stekker eraf.
Ik heb de stekker na het meten van de weerstand van de voorverwarming weer terug geplaatst. Desondanks sloeg de motor goed aan. Ik denk dat als het probleem idd veroorzaakt wordt door de voorverwarming, dat het een sporadische storing is.
Morgenavond heb ik de auto weer nodig, ik ben benieuwd hoe hij dan start.
Of het element op het zelfde circuit als mijn ontsteking zit weet ik niet. Ik zal eens kijken of ik ergens een schema heb om dat op te zoeken. Het klinkt wel heel aannemelijk wat je zegt.
Had me eerlijk gezegd nog niet verdiept in hoe voorkomen wordt dat de venturi dichtvriest bij koud weer. Ik dacht dat de inlaatkoelvloeistof verwarmt is.
In iedergeval, wordt vervolgt....

fabia 414 0

12 jaar

Ik heb zaterdagochtend serieus startproblemen gehad, de motor ging snel rond maar sloeg niet aan.
Met voorzichtig gasgeven sloeg hij uiteindelijk aan en liep als een koffiemolen. De motor was natuurlijk door het starten inmiddels enigzins verzopen. Ook zondagochtend en maandagavond heb ik in mindere mate startproblemen gehad, alle bij volledig koude motor.

In ieder geval, ik heb de bestelde olieafscheider vanavond gemonteerd, zonder eerst de auto te verplaatsen. Dus de motor was nu steenkoud. De buitentemperatuur was volgens de temperatuurmeter in mijn instrumentenpaneel -3 graden.
Na montage heb ik de auto gestart, hij sloeg direct aan! Wat me wel opviel is dat de motor heel even naar zijn toerental stond te zoeken, volgens mij is dit een goed teken, ik denk dat de motorcomputer even van de schrik moest bekomen dat er een nieuwe olieafscheider in zit.

Ik heb laatst mijn gasklephuis schoongemaakt, zie 25 januari. Moet ik deze nu opnieuw laten inleren, of doet de computer dat zelf?

fabia 414 0

12 jaar

Hoop voor je dat hij nu goed blijft maar even nog een vraagje: als de motor niet aanslaat, klinkt hij dan alsof je geen compressie hebt? Dus een egaler geluid.

ricky 10
badge

12 jaar

Hoi Ricky,

Ik ben vanavond nog ff weg geweest met mijn auto, nadat hij een hele dag had stil gestaan.
Het was ff tikken en gelijk mooi lopen, temperatuur op mijn dashboard was -3 graden.
Ik ben er behoorlijk zeker van dat het startprobleem is opgelost.

Ik heb niet kunnen ontdekken dat de motor klonk alsof hij geen compressie heeft. Ik kon de compressieslagen ook duidelijk horen.
Als ik deze week tijd heb, ga ik die oude olieafscheider eens open zagen. Ik wil begrijpen wat er niet goed werkt in dat ding. Ik heb het vermoeden dat er een klep in zit die dichtstaat als de motor een starttoerental heeft. Waarom ik dat denk? Er loopt vanaf de olieafscheider een carter ontluchtbuis die uitkomt onder de gasklep (zie 25 januari).

fabia 414 0

12 jaar

Hoi,

Ik heb mijn auto afgelopen weekend steeds zonder problemen kunnen starten, de laagste temperatuur afgelezen op mijn dashboard was -10 graden. Het startprobleem is dus opgelost!!

fabia 414 0

12 jaar

beste fabia 414,

Bedankt voor je uitgebreide beschrijving, ik heb denk ik ook een issue met de carterventilatie (golf III), dus deze info is zeer welkom. Ja een klep vind ik aannemelijk, want je wilt je auto het liefst starten met droge inlaatlucht, en niet met het vocht/ijs uit de carterdampen. Dat vocht zou neer kunnen slaan op je bougies - dan is het startprobleem compleet. Dat de fabia wel aanslaat met gas erbij kan ik ook begrijpen, want dan wordt die vochtige lucht meer verdund met schone inlaatlucht en je hebt een groter volume aan lucht en natuurlijk meer inspuiting van brandstof.

Heel vroeger kwamen de carterdampen gewoon in de buitenlucht en hoefde je blok ze niet mee te verbranden - goede ouwe tijd...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.