close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Fabia: Remmen lopen vast onder het rijden....

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Hallo,

Ben langzaam aan het vertwijfelen of ik de auto weg moet doen of moet behouden.

Oorzaak van deze gevoelens is dit:

Van mijn Fabia 1.9TDI (ATD motor) met 184.000 km lopen de remmen onwillekeurig tijdens het rijden vast.
Auto heeft ABS en ASR (antislip-regeling)

Merkbaar is dit door een korte pedaalslag en dat de remmen heel moeilijk doseerbaar zijn waardoor je bruusk remt.
Op het moment dat de auto stilstaat (voor een verkeerslicht bijv.) en je trapt dan flink hard op het rempedaal wordt het pedaal wwer ''zacht''
En remt de auto weer normaal en kan het meerdere 100km's goed gaan maar ook binnen 3 km weer terugkomen.

Maar het kan ook voorkomen dat je de auto pakt, er niks aan de hand is en 30 km aan het rijden bent zonder te remmen, je ineens merkt dat de auto moeizaam op snelheid blijft, schakel je dan terug valt de auto echt dood, en sta je in een mum van tijd stil met 4x remmen die vast zitten.

Dit probleem heeft zich inmiddels al 5x voorgedaan en je durft bijna niet meer met de auto te gaan rijden!
De Skoda is inmiddels meerdere keren bij de garage geweest voor dit probleem. De eerste keer is de auto uitgelezen en daaruit kwam niets naar voren. De tweede keer hebben ze de remvloeistof vervangen. Toen ging het een kleine 2 weken goed en kwam het daarna weer terug.
De garage heeft toen op mijn aandringen de hoofdremcilinder vervangen incl. remvloeistof. Toen ging het 1 dag goed...
's Morgens liep alweer de linkervoorrem aan. Nu heeft de auto 4 dagen stil gestaan en wordt het rempedaal weer hard tijdens het remmen.

Auto staat nu bij de garage (universeel) en morgen wordt de remlichtschakelaar vervangen. De monteur zei echter dat waarschijnlijk het ABS blok defect is. En dit geintje kost 1000 €!!! Ik geloof hier niet echt in en denk dat er een andere oorzaak moet zijn. Omdat naar mijn mening een ABS-blok niet uit het niets remdruk kan opbouwen. Omdat wanneer de ABS niet werkt je ook gewoon kunt rijden....

-Uitlezen levert niets op
-Remvloeistof is al 2x vervangen
-Hoofdremcilinder is ook vervangen
-Geen lampjes die gaan branden op het dashboard van de ABS/ASR


Wie kan mij helpen met dit rare probleem??!!

Geplaatst door

punt666 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Loopt enkel de lv rem vast, voor de rest blijft alles gangbaar?

jan5047 0
badge

12 jaar

Als ik het hele verhaal zolees blijft er toch niet veel anders over dan dat er in de abs iets gebeurd wat dit veroorzaakt, kan het natuurlijk mis hebben.
Als het mogelijk is ga eens rijden met uitgeschakelde abs/asr en kijk dan eens wat er gebeurt.

kaleido 1 6870
badge vip badge

12 jaar

Bedankt voor het meelezen!

Zodra de auto morgen terugkomt van de garage ga ik de zekering van de ABS/ASR eruit halen. Zo kan ik uitsluiten of het de elektronica is of iets puur mechanisch. Zal er dan eens een week mee rijden en kijken of het euvel zich voordoet.

En het zijn alle 4 de remmen die aanlopen en vast gaan zitten.

punt666 0

12 jaar

ja dan verdenk ik toch de abs als ze alle 4 aan gaan lopen

jan5047 0
badge

12 jaar

Maar dan blijf ik toch met de vraag zitten hoe ABS druk kan opbouwen? Als er een storing is in het ABS systeem kan je toch ook gewoon blijven rijden? Het zou er toch juist voor moeten zorgen dat de wielen NIET blokkeren?

Heb nog altijd de stille hoop dat het de remlichtschakelaar is...maar aangezien ik (niet meelijwekkend bedoelt, maar uit eigen ervaring) tot dusver alleen maar pech heb met mijn auto's zal het wel de ABS zijn.....
Indien dat het is zal het waarschijnlijk mijn eerste en laatste Skoda zijn....
Maar goed, dat is wel heel erg ver vooruit denken en negatief zijn...;)

Hou jullie op de hoogte!!

punt666 0

12 jaar

remlicht schakelaar dient volgens mij enkel voor het bedienen van remlichten en evt crouse control, maar iedere auto heeft wel eens wat, en over het algemeen hebben wij weing Skoda's met problemen

jan5047 0
badge

12 jaar

Auto is weer terug van de garage...

Remlichtschakelaar is vervangen, Maar zoals hierboven door Jan5047 al gezegd wordt zal dat ook volgens de monteur niet de oorzaak zijn van het probleem.
Wel is de auto uitgelezen en daarbij kwamen de volgende dingen aan het licht:
-ABS sensoren linker en rechtervoorwiel buiten functie
-Communicatie tussen ABS en Motor computer sporadisch niet mogelijk

Heb nog niets hoeven betalen en moet eerst een week gaan rijden met de auto, daarbij zou ik ook de ABS af en toe eens laten werken om te kijken of blijft werken. Omdat de kans bestaat dat de ABS-unit de verkeerde signalen afgeeft. Heb hem net getest en het lijkt allemaal te werken....
Al met al dus nog niet veel wijzer geworden....zucht!

Wilde bij deze iedereen bedanken voor het meedenken en lezen. En mocht er nog iemand zijn met een suggestie, ik sta voor alles open!!!

punt666 0

12 jaar

Zo, weer 2 dagen verder en het probleem is er nog steeds!
Wel rijd ik nu rond met de zekering (5A) van de ABS naast me op de stoel. Daarbij kan ik alleen maar denken dat de ABS buiten functie is (Gezien het branden en knipperen van de lampjes van de handrem (knippert) en de ABS en ASR lamp)

Gister liepen de remmen weer aan en werden flink heet, daarbij werd het rempedaal ook hard en de pedaalslag extreem kort. Ditmaal alleen aan de voorzijde....
Toevallig reed ik voorbij de garage en draaide daar de auto gelijk maar het terrein op. Motor laten lopen en de monteur erbij gehaald. En ja hoor, hij remt en het rempedaal is weer zacht en kan normaal ingetrapt worden....zucht! Stukje met de monteur meegereden en ook daar gebeurde niets.
Nu wordt dinsdag de rembekrachtiger vervangen omdat dit logisch gezien -ABS buiten werking en hoofdremcilinder nieuw incl. vloeistof- als enige overblijft. Helemaal zeker zijn ze niet maar liever € 500,- uitgeven en dat het misschien goed is (zal wel niet) of € 1000,- voor het ABS-blok en ook geen garantie hebben of het dan weg is.

We hebben wel besloten de auto te houden en net zolang te zoeken tot de fout gevonden is. Dan rijden we de Fabia ook helemaal tot de draad toe op!

punt666 0

12 jaar

Ik heb een jaar of 2 geleden een soort gelijk probleem gehad met een vw passst, hier was ook de hoofdremcilinder en nog van alles aan vervangen, maar achteraf bleek dat toch ook de andere hoofdremcilinder defect te zijn geweest.

Audidriver73 75
badge

12 jaar

heeft het rempedaal wel voelbare vrije slag?
Ik verdenk de rembekrachtiger.

Groeten Jan-Aize

de Dokter 0

12 jaar

Het vreemde van het hele verhaal is dat het pedaal dan wel een vrije slag heeft en na een kilomter of 15 rijden merkbaar minder wordt. Dus wanneer de remvloeistof warmer wordt, wordt ook de pedaaldruk minder. Totdat ie nagenoeg geen vrije slag meer en dan de voorremmen gaan aanlopen.

Het is een raar verhaal en heb zelf al heel wat auto's gehad...maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Alles LIJKT nu op de rembekrachtiger al spreken de 2 garages waar ik geweest ben over andere dingen. De een blijft volhouden dat het het ABS-blok is en zegt dat het niets uits maakt als je de zekering van de ABS eruit haalt. Het instructieboekje spreekt wel van een normaal remsysteem zonder de ABS wanneer er een storing voor ligt (zekering verwijderen simuleert storing)
Terwijl de andere garage zegt dat het eigenlijk -logisch- gezien het alleen de rembekrachtiger nog kan zijn. Maar durven het niet met zekerheid te zeggen.
Dinsdag gaat de auto naar de laatstgenoemde garage en wordt de rembekrachtiger vervangen.

Als het daarna nog niet over is gaan we over op het volgende onderdeel....Maar ik geef niet op voordat het probleem opgelost is. Of mijn bankrekening moet niet meer meewerken natuurlijk ;)

Bedankt voor de tips in ieder geval!

Dennis

punt666 0

12 jaar

Als de rem nu warm word kan men de ontluchtingsnippel toch even losdraaien.Als er oliedruk blijft opstaan dan komt de hoofdpomp toch niet volledig terug.(speling as rempomp en booster).Als er verkeerde remolie is ingedaan geweest kunnen de cups wel eens gaan zwellen,wie gaat dat zoeken.

claxon 0

12 jaar

Natuurlijk kan je de ontluchtingsnippel losdraaien, maar dat is geen oplossing voor mijn probleem. Dan kan ik ook 5 minuten wachten als de remmen vastlopen en een paar keer flink pompen en mijn rit weer vervolgen.

Remolie is de laatste keer door de Skoda garage ververst bij 138.000km in 2010. Nu hebben we 2012 en 184.000 km dus vermoed niet dat er verkeerde remolie in is gegaan.
Dat van die opzwellende remcupjes zal ik eens de garage melden, daar heb ik zelf nog niet zo bij stilgestaan.... Dan zou ik kunnen denken aan andere gebruikte remklauwen of ze -laten- reinigen.

Dennis

punt666 0

12 jaar

is de afstelling van de hoofdremcilinder wel goed EN komt het rempedaal wel altijd goed terug in de beginstand ?

Als het gaatje in de hoofdremcilinder geblokkeerd is en je remvloeistof warmt op, dan gaan je remmen aanlopen, hierdoor wordt de remmerij warm, zet uit en alles gaat aanlopen.
Kun je het probleem altijd oplossen door het rempedaal weer te bedienen ? (hetzij meerdere keren)

sjaak10918 0
badge

12 jaar

Die vraag heb ik me ook meerdere malen gesteld of de afstelling daadwerkelijk wel in orde is. Was iets van tussen de 1 en 3mm geloof ik? Volgens de garage wel (die geven toch niet graag toe dat ze fout zitten)
Denk wel dat het rempedaal steeds weer in de zelfde beginstand komt. Maar heb wel gemerkt dat de ene keer het pedaal dieper zit met remmen dan de andere keer. Dus eerst gebeurt er niks en dan in een keer remt de auto normaal.
Hoofdremcilinder is nieuw zoals gezegd, en ja, meestal lost het probleem zich tijdelijk op als ik ik even stil sta en of de remmen laat afkoelen of meerdere malen het rempedaal diep intrap. Dit moet dan wel een keer of 7 a 10 hoor.

Ik hoop doordat ze de rembekrachtiger vervangen gelijk de boel opnieuw afstellen en het dan misschien over is. Anders ga ik denken aan andere remklauwen aan de voorzijde. Omdat sinds het vervangen van de hoofdremcilinder alleen nog de voorzijde blokkeert. Voorheen waren het altijd alle 4 de remmen....

punt666 0

12 jaar

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een Passat, ABS computer op hol.....
Om de ABS uit te schakelen is de zekering van 5A niet voldoende, deze zijn alleen voor de aansturing.
De hoofdzekeringen voor de ABS pomp zitten op de accu, Nr. 6 en 7, resp. 40A en 25A.
Als je deze zekeringen eruit hebt gehaald kun je pas met zekerheid de ABS pomp uitsluiten.

Ronnie1 0

12 jaar

Je bedoelt die bladzekeringen bovenop de accu?
Dus dan zou het toch de ABS computer moeten zijn. En dat is een duur geintje...zucht!
Maar die 5A zekering zorgt er wel voor dat de ABS volledig uitgeschakeld wordt. Dat staat in een beschrijving van de ABS die ik heb over de Fabia. En aangezien het instructieboekje ook zegt dat wanneer er een storing (5A zekering) het ABS compleet wordt uitgeschakeld.

Nou weet ik het helemaal niet meer......
Kan je misschien iets uitvoeriger zijn over jouw probleem met de Passat?
Misschien zijn er meer aanknopingspunten met mijn probleem....

punt666 0

12 jaar

Hallo,

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Niet zozeer dat remmen vastlopen, maar wel verdwijnt pedaalslag en het gevoel dat rembekrachtiger niet werkt. Het gebeurt vooral bij de tweede keer remmen nadat je net rempedaal even hebt losgelaten.

Was het in jouw geval de rembekrachtiger?

groet,
Wim

Ho-eve 0

12 jaar

Het was bij mij idd. de rembekrachtiger. Na nagenoeg alles vervangen te hebben (Hoofdremcilinder, remvloeistof (2x), Remklauwen voor) bleek dat nou juist de boosdoener te zijn. Gelukkig dat het eindelijk gevonden is!

In jouw geval klinkt het naar lucht in het systeem. Anders denk ik je het noet zoeken in de hoofdremcilinder, dat deze lek is (inwendig)
Niet te lang mee door blijven rijden!!

Groeten,
Dennis

punt666 0

12 jaar

Oplossing was in mijn geval de Rembekrachtiger.
Nu net gister de remschijven voor en blokken vernieuwd en hoop nu voor lange tijd van het gezeur af te zijn!

punt666 0

12 jaar

Ja...dat zei je al.
Bedankt voor de feedback.

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.