dat het lang duurt voordat deze auto's warme lucht aan het interieur doorgeven was ik al achter, en bevestigd door de dealer.
vanochtend werd echter de motor zelf niet warm. ik weet het, het was koud (-14) maar dat hebben we de laatste dagen wel vaker gehad. de temperatuurmeter kwam maar 2 streepjes omhoog. olietemperatuur kwam ook niet boven 56gr. op andere (koude) dagen kwam de motortemperatuur wel tot de normale 90gr. en de olie tot 80gr (wat wel aanzienlijk lager is als bij geen vorst). ik heb er 40km mee gereden en er ongeveer een uur over gedaan.
volgens de dealer is dit gezien het weer niet echt vreemd. wat is jullie mening?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk dat de thermostaat open blijft staan...
Hallo bas,
mijn Greenline kwam die ochtend ook langzaam op temperatuur. Olie- en watertemperatuur bleven in stadsverkeer laag. Heb je ook snelweg gereden? Pas op de snelweg bereikte ik bedrijfstemperatuur.
De kachelradiator onttrekt veel warmte aan het koelwater, en het koelwater houdt dan wellicht via de oliekoeler de olietemperatuur aan de lage kant.
Geen reden tot zorg denk ik, wel als hij bij warmer weer ook dit gedrag vertoont.
Groeten,
Koen
12 jaar
Koen,
die ochtend ben ik niet op de snelweg geweest, wel ongeveer 20km op een 80km weg. de motor maakt dan natuurlijk veel minder toeren als op de snelweg. nu het weer warmer is komt de auto beter op temperatuur, al duurt het nog steeds lang. als ik naar huis rij heb ik eerst 20 km op een 80km/h weg. Ook nu het minder koud is, is de auto dan nog steeds niet op temperatuur. pas als ik daarna de snelweg op ga gaat de temperattur omhoog. het is ook zo als ik na 10km voor een stoplicht moet wachten de temperatuur terugvalt, tot wel 15gr binnen en halve minuut.
volgens de garage is het niet vreemd voor dit type motor, en vindt onderzoek niet noodzakelijk.
gr. Bas
12 jaar
Je past toch niet het nieuwe rijden toe?.
Want dan word tie zeker niet warm.
het ding lekker toeren laten draaien en geen 70/80 in de vijf gaan rijden,maar het ding op minimaal 2500 omwentelingen houden.
Dan gaat de bedrijfstemp ook omhoog.
12 jaar
Bij 80 rij ik inderdaad wel in z'n 5. In z'n 4 vind ik de auto dan ook erg rumoerig. En het opgegeven verbruik kun je dan al helemaal vergeten. Ik schakel dan wel echt pas bij 80 door naar 5. Klinkt wel logisch hoe meer toeren hoe warmer, maar is de auto daar voor bedoeld?
12 jaar
Ik vind het wel vreemd dat de garage het niet even checkt of het allemaal goed zit.
Maar idd,het verbruik neemt toe en het rumoer ook.
Maar staar je niet blind op alleen het verbruik.
Als een auto maar licht belast word en dit geld zeker voor een diesel versmeert tie op den duur.
En dan heb je misschien een paar tientjes verdient aan diesel,maar een dicht geslibt roetfilter of turbo kost het tienvoudige.
En met extreem lage buitentemp (zeker voor nederland) moet je een andere rijstijl toepassen,weliswaar rustig warmrijden maar daarna em wel op toeren houden.
ik rij zelf ook diesel maar als tie warm is laat ik em niet onder de 2500 komen,want dan blijft de temp aan de lage kant en het duurt een eeuwigheid voordat de temp uit de hoek komt,warmte heb ik dan wel binnen.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar