Skoda Fabia: vreemd stationair 1.4 16v help?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: BBY

Hallo ik heb een Skoda Fabia 1.4 16v motorcode BBY Bwj 2004 ( zelfde als van een Polo)

Als ik mijn motor na het stilstaan (dus soort choke) loopt de auto goed, maar als ik met de auto heb gereden zodat de choke eraf is en ik start de auto weer dan loopt de auto stationair te pendelen zodat de motor bijna uitvalt. De auto doet het na 10 sec pendelen weer gewoon goed en zakt netjes naar de 800 tpm. Wat de auto ook heeft als je de koppeling intrapt dat de toeren ook iets in elkaar vallen maar dat is niet altijd zo.

(P.s. geen storingscodes aanwezig alleen als je de auto start en hij valt bijna uit dan geeft hij code p0133, en gasklephuis is opnieuw ingeleerd)

Wie kan mij helpen wat het is?

caddy 2.0 tdi

Geplaatst door caddy 2.0 tdi (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

er zit geen choke op deze auto. Het stationair toerental wordt geregeld door de stationair regelaar. een aparte verbinding tussen inlaatspruitstuk en het luchtfilter huis, buiten de gasklep om. waarschijnlijk is deze verbinding(slangen) vervuild, ook de regelaar zelf kan vuil zijn of misschien zwaar gaan.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

P0133 - lambda sensor langzame reactie, Bank 1, sensor 1
Dat klinkt te samen met het pendelen naar een mengsel dat te arm is.

Eventuele mengsel problemen zou je moeten kunnen zien met uitlezen in de meetwaarde blokken. Met name de fuel trims zijn hier belangrijk.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes op lekken.

caddy 2.0 tdi (0), 12 jaar geleden

Beste,

Ik ben al een stap wijzer, heb het gasklephuis vervangen en opnieuw ingeleerd (dit was het niet)

Toen ben ik verder gaan zoeken en waar kwam ik uit bij de egr, stekker losgehaald en hij loopt weer als nieuw.Maar als ik de stekker erop zet dan beginnen de lampjes te branden en valt hij in noodloop terwijl die dat eerst niet deed,

Wat kan dit zijn egr klep defect?

Ik heb begrepen dat je mijn egr niet kan blokkeren met een plaatje omdat het een te jonge auto is, is dat zo? dit stond allemaal bij gerrit speek.

Als ik een gebruikte op de sloop haal moet je hem dan inleren?

ik hoor graag jullie reactie.

caddy 2.0 tdi (0), 12 jaar geleden

Ik heb even bij gerrit speek op de site gekeken en zie dit als volgende. Zal dit moeten of zeggen jullie van niet?

ik heb zelf vagcom en ik kom in die optie's

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


EGR klep inleren (calibreren). bron

Bij vrijwel alle auto's van VAG (Audi/Seat/Skoda/VW) kan/moet de EGR opnieuw worden gecalibreerd / ingeleerd.
Deze procedure is waarschijnlijk alleen van toepassing op magnetische EGR kleppen.

De procedure is als volgt:

Contact AAN, motor UIT
Check of de accuspanning minimaal 11.5 Volt is.
Start VAG-COM
Kies [Select Control Module]
Kies [01-Engine]
Kies [MeasBlocks-08]
Kies Groep [074]
Kies [Go!]
Je ziet achtereenvolgens:
meetwaardeblok (MWB) 074.1: Min Position in Volts (0.77)
meetwaardeblok (MWB) 074.2: Max Postion in Volts (3.75)
meetwaardeblok (MWB) 074.3: Potentiometer voltage (0.908)
meetwaardeblok (MWB) 074.4: Adaption status (Run/OK/etc)
Kies: [Switch to Basic Settings]
meetwaardeblok (MWB) 074.4: Adaption Status: (Run) verandert in 'ADP OK' (calibratie is nu voltooid).
Kies [Switch to Measuring Blocks]
Kies [Close Controller]
Kies [Go Back-06] etc
Extra info:
Als bovenstaande calibratie niet lukt, schakel dan het contact UIT (30 seconden lang), dan weer AAN en probeer het opnieuw.
Voor ECU's welke ME 7.5 hebben moet de koelvloeistoftemperatuur tussen de 10 en 50 °C zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.