close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Octavia: Storingscode P2008

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: CDAA, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 118

Bij mijn Oktavia gaat het motorlampje branden, heb hem uitgelezen en de code is P2008.
Hij geeft aan dat er iets mis is met de Actuator luchtregeling inlaatspruitstuk, cilinderrij 1, het zegt mij verder niets, weet iemand wat ik hiermee moet?

Geplaatst door

pluto9150 (125)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

foutcode: 18440 P2008

Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nl Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom elektrische fout in circuit
du Saugrohrklappe 1 für Luftstromsteuerung elektrischer Fehler im Stromkreis
en Intake Manifold Flap, Bank 1 Circuit / Open - MIL On

Extra info bij de foutcodes.
Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Mogelijke verschijnselen:

Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:

Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
B+ terminal 30 en B+ terminal 15 defect
Klep is vervuild
Klep zit vast
Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Klep-bediening defect
Klep-bediening werkt niet (goed)

Mogelijke oplossingen:

Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
Check B+ terminal 30 en B+ terminal 15
Check postitie Klep (meetwaardeblokken) / vervang Klep
Demonteer de Klep en maak 'm schoon

Extra info:

Dit zijn de klepjes in het inlaatspruitstuk. Deze zitten er voor deellast, een tfsi heeft via deze manier gelaagde verbranding = zuiniger. link, link. Zo te zien iets met de verstelling. Opzich niets ernstigs zolang ze open staan, kost het geen vermogen. En in het verbruik valt het ook wel mee. Dit geeft geen lampjes etc in het dashboard. Als je nog vol vermogen hebt, kun je gewoon doorrijden
Lees deze posting op het audiforum.nl
Je kunt overigens via deze beschrijving nog even de basic settings laten uitvoeren

Hoe ziet die klep er uit en waar op het inlaatspruitstuk kan ik hem vinden?

pluto9150 125

8 jaar

Is er helemaal niemand die mij kan zeggen waar de klep zit en hoe hij er uit ziet.
Waar op het inlaatspruitstuk zit hij en kan hij gedemonteerd worden?

pluto9150 125

8 jaar

Dat weet ik helaas ook niet, sorry voor de late reactie ik ben aantal dagen niet online kunnen gaan.

Ben er inmiddels achter gekomen waar de klep zit en na het verwijderen van het complete luchtfilter had ik er ook goed zicht op.
Na grondige inspectie bleek er een breuk te zitten in 1 van de draadjes vlak voordat hij het stekkerblokje in ging.
Deze heb ik kunnen solderen en na het resetten van de foutmelding is deze ook niet meer terug gekomen, eindelijk opgelost.

pluto9150 125

8 jaar

Dat is mooi om te horen, bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.