Beste specialisten,
Mijn schoonbroer heeft een Skoda Fabia 1.4 16V uit jan-2007 met ongeveer 50.000km op de teller. Deze auto reed probleemloos tot afgelopen week.
Wanneer de motor stationair loopt, zowel warm als koud, begint deze te stotteren en loopt op een cilinder minder. Bij normaal rijden lijkt zich echter op dit moment niets afwijkends voor te doen.
Zijn vader is een handig sleutelaar, maar onervaren met uitlezen en probleem analyse bij moderne personen auto's. Hij heeft wel de bougies bekeken en daaruit bleek dat de bougie van cilinder 3 zwart was. Hierop heeft hij besloten deze bougie te vervangen en een nieuwe bobine te plaatsen. Helaas was het probleem hiermee niet verdwenen en stottert de auto nog steeds. Uit nadere inspectie van de nieuwe bougie bleek dat deze al snel weer donker/zwart werd. Eerste conclusie was dat de betreffende cilinder een slechte verbranding heeft of mogelijk teveel brandstof krijgt.
Hierop heeft de auto ook nog aan een 4 gas tester gehangen en op het moment dat de motor stottert zijn de waarden niet goed.
Inmiddels is de auto uitgelezen met VAG-COM en de volgende foutcodes kwamen daarbij naar boven:
1.
16687 - Cylinder 3 Misfire Detected
P0303 - 000 - - - Intermittent
2.
17520 - Oxygen (Lambda) Sensor Regulation: Bank 1: System too Rich
P1112 - 000 - -
De eerste conclusie lijkt met deze DTC's overeen te komen. Slechte verbranding/teveel brandstof inspuiting.
Nu is de vraag wat de mogelijke oorzaken zijn. Wellicht is het voor dit type motor een bekende klacht?
Omdat het alleen in cilinder 3 voorkomt ben ik zelf erg benieuwd naar de staat van de betreffende injector. Wellicht dat deze lekt of verkeerde signalen krijgt.
Hebben jullie ideeën hoe dit aan te pakken? Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groet,
Koen van Cuijck
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koen wissel als eerste de bobine van die cilinder van plaats. De klacht zal ook wel verplaatsen . Succes.
Beste Punt,
Zoals je wellicht niet gezien hebt in bovenstaand stukje is de betreffende bobine met bougie vervangen door nieuwe onderdelen. Heeft het dan volgens jou nog steeds zin om de bobine van plaats te wisselen?
Soms loopt de motor wel een kleine periode netjes dus daaruit concludeer ik dat de bobine niet geheel defect is/was. De nieuwe en de oude tonen exact hetzelfde gedrag.
Of is er nog een andere reden om de bobine te wisselen?
injector verwisselen cil 3 met een goed lopende cil en dan opnieuw uitlezen of de misfire naar een andere cil gaat..
het klinkt namelijk wel naar een slechte injector
@Alwin Goed idee. Ik zal het posten als ik meer weet!
Je kunt ook de injector-rail demonteren om het injectorbeeld te zien . Ze worden om de beurt aan gestuurd.Vang het event. met flesjes op om een afwijking te zien . Succes.
Probleem is opgelost!
De injector van cilinder 3 is vervangen door een nieuwe. Verder is er geen test gedaan om het injectorbeeld te bekijken, maar de kans is vrijwel 100% dat de oude injector lekte/druppelde. Hierdoor kreeg de betreffende cilinder tijdens stationaire loop teveel brandstof en kon dit niet ontsteken, met als gevolg misfires en DTC's zoals ik deze in mijn eerste post heb beschreven.
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken! Hoop dat deze post iemand kan helpen die met dezelfde klachten/DTC's te maken krijgt in de toekomst.
Groet,
Koen van Cuijck
Hier de dader:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/96/...][img]http://img96.imageshack.us/img96/5307/sk...[/img][/url]
Mooi dat het gelukt is. Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar