auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Fabia: Verwarming of koud of warm / houdt in 1700-1900 tpm

Bouwjaar: 2005

Ik rijd in een Fabia 1.9 TDI 74 KW Equipe Plus, getuned tot 96 KW.

Vanaf het moment dat de auto geleverd werd heb ik 2 problemen:

1. Er komt of koude of warme lucht uit de verwarming (heb deze rond de 18 staan). Ik ben hiermee naar mijn dealer gegaan en die doet het probleem af als een bekende softwarefout waar de importeur ook nog niets aan kan doen.

Ik ben voor een second opinion naar een 2e dealer gegaan. Die heeft naar de stelmotoren gekeken en de VAS-tester gebruikt maar kon geen fouten vinden.
De dealer gaf als verklaring dat de temperatuursensor vrij laag in de auto zit en dus iets warmer stookt dan nodig.
Dit lijkt mij geen verkaring voor het feit dat mijn auto een iglo of een sauna is.
Ik heb de dealer nu zo ver dat ze met de importeur contact opnemen, maar hier heb ik weinig vertrouwen in.

2. Sinds het moment dat mijn auto geleverd is (tuning is gebeurd na 3000 km inrijden) ervaar ik af en toe dat de motor inhoudt rond de 1700-1900 toeren. Dit is een fractie van een seconde, zeer onregelmatig en zeer irritant.
Ook hier geldt: auto heeft aan de tester gehangen, maar niets gevonden.

Kan iemand mij verder helpen met bovenstaande 2 problemen?

----------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb inmiddels bevredigende antwoorden gekregen van mijn second-opinion dealer:

Kachel:
Ik had altijd de airco aanstaan. Als ik de airco uitzet kan ik de kachel wel goed regelen.
Dealer gaf als reden op dat de airco onder de 8 graden buitentemperatuur niet goed werkt en de kachel kan ontregelen.

Voorlopig dus even airco uitlaten.

Motor:
Dat mijn motor hikt bij 1800 toeren heeft met het aangrijppunt van de turbo te maken (even verlies van koppel en dan kickt de turbo in).
Toen de motor nog standaard 100 pk had was het minder erg dan na tuning waarbij ik 30 pk en 60 Nm extra heb gekregen.
Als ik rustig rijd heb ik er last van, maar als ik flink doortrek niet omdat ik dan de motor door dit moment heen trek.

----------------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst door

Bergsma (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Verwarmingskleppen is zowieso een echte Fabia kwaal. Die van mij functioneerde na een 1 jaar eveneens zeer brakkig. In de winter had ik last van Sauna effect en dan ook niet meer uit kunnen zetten. Daarnaast was de recirculatieklep ook defect. Onder garantie is het hele dashboard uitgebouwd en beide kleppen zijn vernieuwd. Daarna werkt alles na behoren. Nu 1 jaar verder begint de recirculatieklep intermitterend te falen.

Even antwoord op je vraag:
Omdat de sensor (tussen/onder regelknoppen)laag ligt moet je wel zorgen dat de uitgeblazenlucht daarbij (Tip: knop naar beneden stellen)kan komen. S,ochtends duurt het wel langer voordat hij terug regelt dan s,avonds. Mijns inziens komt dat door de koudestraling van de auto. Verder doet hij het bij mij best redelijk. Anderszijds vind ik een ouderwetse kabelklepbediening nog niet zo slecht. Deze werkt altijd!

Beide fouten kon ik ook gemakkelijk met mijn VAG-com programma uitlezen! Wat ik van jouw begrijp dat deze geen fouten weergeven.

Groeten Ted Kroon.

tedkroon 0

18 jaar

hallo

het is mij een bekend probleem. de stelmotoren willen nog wel een defect zijn. als jou dealer geen foutmeldingen van de kleppen eruit kan halen met de vag denk ik dat de uitstroom temparatuursensoren defect zijn. die geven dan verkeerde waarden wat niet resulteerd in een storing.maar waardoor wel de temparatuur niet goed geregeld wordt. mischien dat je hier ites aan hebt

gr

knoek 0
badge

18 jaar

Sebastiaan,
Het inhouden kan je misschien oplossen door de EGR af te koppelen. Ik zelf heb het vacuum kanaal afgestopt en dit werkte goed. Daarna wordt je kachel wel significant trager! (of misschien knapt hij ervan op) Ofschoon mijn Fabia niet inhoud.

By the way, bij duurdere modellen zoals Passat wordt bij de interieur sensor wel een klein ventilator geplaatst die lucht naar binnen zuigt. De sensor zit iets onder je bedieningshandles.

Groeten Ted.

tedkroon 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.