Hallo,
Heb ongeveer 2000 km geleden mijn motorolie ververst incl. een spoeling met Forte en daarna een flesje top-End treatment toegevoegd. Daarna verse Shell Helix ultra erin gedaan 5W40. Volgens VW specificaties.
Nu peil ik vandaag olie en zie allemaal witte slierten aan de peilstok. Ook onder aan de vuldop wit / gele drab.
Ik heb aan de achterzijde van de klepdeksel eens de slang van de carterontluchting losgemaakt......allemaal wit/ gele drab en er liep gewoon water uit !!!
Ik hoef geen koelvloeistof bij te vullen dus ik ga ervan uit dat de koppakking nog heel is.
Tevens heb ik maar gelijk de klepdeksel gedemonteerd om te kijken hoe groot de schade is.......daaronder was eigenlijk helemaal niets te zien. Eigenlijk brandschoon !!
Dus eigenlijk is alleen de carterontluchting zwaar vervuild. Heb al een klepdeksel pakking besteld en morgen gaat alles weer in elkaar.
Is er misschien nog iets dat ik kan controleren ?
Ik heb in januari de olie ververst bij een km-stand van 104.500 en de auto heeft nu 106.900 km gelopen. Auto wordt dagelijks gebruikt ca. 25 km enkele reis dus ca. 50 km per dag. Dus niet alleen maar korte stukjes....Heb een paar weken geleden nog een rit van 500 km gemaakt.
Wie weet raad ?? Wat kan er aan de hand zijn ??
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=m123maurice]dagelijks gebruikt ca. 25 km enkele reis dus ca. 50 km per dag. Dus niet alleen maar korte stukjes.....[/quote]
Nou, erg lang zijn die stukjes ook niet. Het zal gewoon condenswater zijn dat geen gelegenheid heeft om te verdampen. Het koelwater wordt wel warm maar dat wil nog niet zeggen dat de motor - dus ook de olie - op bedrijfstemperatuur is.
En met 1 motorsoeling krijg je ook alle sludge er niet uit. Gewoon 'n keer vaker olie verversen met filter. En zorgen voor een goed werkende thermostaat zodat die motor zo vlot mogelijk op bedrijfstemperatuur komt.
Zo dat is snel !!
Ok, temperatuur van de motor lijkt in orde. Is vrij snel op temperatuur (koelvloeistof) en verwarming werkt ook vrij rap. Maar goed. Morgen nieuwe klepdekselpakking plaatsen, ben nu alles aan het schoonmaken. En dan gooien we er maar gelijk nieuwe olie en filter in. Ik heb nog een nieuw kannetje staan.
11 jaar
En als er geen klachten zijn geen toevoegingen en spoelingen in de olie gooien.
Is nergens voor nodig.
11 jaar
Enige wat de auto doet is een beetje schommelen stationair als hij helemaal koud is. Hij loopt dan niet zo mooi. Wanneer hij warm begint te worden (na ca. 1 a 2 km) begint hij steeds mooier te lopen. Weet niet of dat normaal is bij deze auto ?
11 jaar
Je zou je gasklephuis kunnen reinigen.
Of er zit een storing in , bv watertemperatuurzender , die niet helemaal de juiste info verstuurd als hij koud is , uitlezen geeft uitsluitsel , als je geluk hebt.
Hallo,
dank voor jullie antwoorden.
Gasklephuis is recent gereinigd en auto is uitgelezen, echter niets gevonden. Die temperatuurzender is dat die achter op het blok zit (nabij klepdeksel). Die wat je erin moet duwen en dan zo'n kunststof klem erin moet stoppen ?
11 jaar
Hey,
vanmorgen een flesje Forte Motor Flush toegevoegd en laten draaien. Vervolgens olie afgetapt en nieuwe filter geplaatst. Daarna nieuwe olie (shell Helix Ultra 5W40) erin en gaan rijden. 30 km flink gereden. Eens goed doorgetrokken en wat hogere toerentallen laten draaien. Thuis gekomen en olie dop eraf gedraaid. En wat denk je ?? De waterdruppels hangen er gewoon aan, Reeds eerste witte sludge weer zichtbaar. Ik had gisteren alles schoongemaakt zelfs kleppendeksel van binnen en alle carter- ventilatie slangen.
Kan toch niet na zo'n korte afstand ?? Er kon wel ergens water vandaan komen ?? Brandstof ??
Koelvloeistof zakt niet !!
11 jaar
buitentemperatuur / condensatie , wacht maar tot het warmer wordt , dan is het weg.
Ja zal dat eens afwachten......heb inmiddels een nieuw probleem erbij.
Airco slaat niet aan. Normaal als ik mijn auto start begint hij altijd behoorlijk te blazen (koelfan van de airco). echter nu geen verschil meer hoorbaar tussen "ECON" en "AUTO". Zie ook vettigheid vanachter de poelie van de aircocompressor...pfffffff.
11 jaar
Nu de buitentemperaturen warmer zijn is er geen sludge meer waar te nemen !!
In de gaten houden voor de winter dus !
Bedankt voor jullie bijdragen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Superb of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar