Smart Roadster: streepjes op display, stilvallen en motorsignalisatielamp

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 700cc

hi, leuk probleem:

vorige week (171209) viel voor het 2e jaar op rij mn roadster volledig stil op een besneeuwd wegdek.
dit houd in dat de druk op het gaspedaal wegvalt, toerental zakt naar nul, maar motor blijft wel draaien.
er verschijnen pinkende dwarsstreepjes op het display ipv versnellingen, neutraal of achteruit en het motorsignalistatielampje rechtsonder (geel) blijft branden.

eens de motor uitgeschakeld, krijg je hem niet meer herstart tenzij je x-aantal keer wisselt tussen drive/neutraal.

terug gestart blijven het motorsign.lampje en de dwarsstreepjes, rijden is weer mogelijk voor een onbepaalde afstand, dan plots meestal bij het omhoogschakelen verliest de wagen weer alle vermogen, en kan je niet anders dan bovenstaande handeling herhalen (uiteraard staat hij nu aan de kant want je bent een gevaar op de weg zo)

nu ondertussen de sneeuw weg is en de wagen is binnengeweest is hij uitgelezen aan de computer, storingsgeheugen gewist, wisselbak gecodeerd na een nazicht van de motorregeleenheid, stekkers nagezien, nodige tests gedaan enz.,
vorig jaar loste dit alles op en verder geen enkel probleem,
en idd als ik de wagen nu ophaal alles terug ok, maar 20km verder, bijna thuis terug hetzelfde probleem, en dit keer in optimale weersomstandigheden.

wel kreeg ik een offerte mee voor het vervangen van de draaihoeksensor, wat ik dan ook zal laten doen uiteraard maar in hoeverre is het mogelijk mij te garanderen dat dit idd het probleem zal oplossen en dat ik op mijn wagen kan rekenen volgende x dat er weer wat sneeuw valt??

alvast bedankt,
grtjs peter

peter-roadster

Geplaatst door peter-roadster (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Smart Roadster? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

h.hannemann (0) PRO, 14 jaar geleden

In 2001 werd de Roadster nog niet gebouwd !! ( waarschijnlijk type fout ?? )

Zo van achter de computer is het geven van een pasklare oplossing uiteraard moeilijk ..
Met welke diagnose/tester is je Roadster uitgelezen ?

Weet je meer over de "gewiste storingscodes" te schrijven ?

IS HET INTERIEUR VAN JE ROADSTER DROOG ????

Mijn eerste gedachte ging naar een geoxideerde SAM , geoxideerde abs/esp stuureenheid stekker , geoxideerde dwarsversnellingssensor , en idd heeeeeeeeeeeeeel misschien een defecte stuurhoeksensor ???

peter-roadster (0), 14 jaar geleden

hi, alvast bedankt,
het bouwjaar is idd 2003 ipv 2001

* de wagen staat continu buiten, na een nacht stil te staan durft de binnenkant & buitenkant van de vooruit wel eens aangedampt zijn 'sochtends, zeker met het koude weer nu.

* de diagnose en het gedetailleerde storingsgeheugen heb ik opgevraagd en zou ik hier morgen kunnen plaatsen hopelijk ..., deze stonden niet mee op de factuur/offerte

* de enige opmerking op de factuur leest: "wagen schakelt niet goed, verder op te volgen, zie offerte..." en deze offerte leest dan weer: "wagen schakelt niet goed, incrementiemeter vervangen, draaihoeksensor vernieuwen, storingsgeheugen nogmaals wissen, en dit onder voorbehoud van verder verdoken schade... deze zou wel meegedeeld worden moest mn bijkomende vaststellingen doen tijdens de herstelling.

* de factuur vermeld een nazicht van de stekkers zonder melding van oxidatie of enige andere opmerking.

ik kan spijtig genoeg geen foto's inscannen dat had misschien meer kunnen helpen, verder ben ik op gebied van automechaniek een leek, wat is juist een SAM, dwarsversn.sensor, hoeksensor en wat doen deze? en kan ik die stekkers zelf nakijken? en op wat let ik dan?

bedankt nog es, tot gauw
peter

h.hannemann (0) PRO, 14 jaar geleden

Probeer te achterhalen of er vocht / water onder het tapijt zit !! dus tussen vloerplaat en bekleding L en R kijken !!

peter-roadster (0), 14 jaar geleden

hi, alvast beste wensen,

* vocht/water was er niet te vinden
* het diagnosetoestel dat werd gebruikt is: STAR-diagnose (merc. chrysl. smart)
* het gededailleerde rapport heb ik u via email verzonden
(van vaine_dj@hotmail.com, onderwerp smart roadster diagnose)
hopelijk kan je me nog 1x van goede raad voorzien, dan trek ik naar de garage ;)
alvast bedankt, peter

h.hannemann (0) PRO, 14 jaar geleden

Gezien de foutmeldingen zou ik in eerste instantie kijken of de massa aansluitingen mn motor/carrosserie oke zijn cq de boordspanning ( accu )
controleren .

Een regelmatig voorkomend probleem bij de roadster is oxidatie in de stekker van de ABS/ESP pomp bij dergelijke storingen.

Verder hoop ik dat de bedrading en de stekker van de koppelingsactuator gecontoleerd is op oxidatie ( kort bij de grond ... sneeuwwater ) cq beschadiging door doorschuren !

Koppeling gecontroleerd op slijtage en actuator opnieuw afgesteld !

Indien dit alles oke is zou ik idd de stekkeraansluiting van de "Gierratensensor" controleren en idd evt de sensor vernieuwen !

succes

peter-roadster (0), 14 jaar geleden

hi hub, nogmaals bedankt voor je advies,
wagen is binnengeweest, probleem is opgelost, rijd terug als voorheen. Vocht was er niet, stekkers moesten niet vervangen worden.
dit is wel gebeurd;
* schakelactuator vervangen
* draaihoeksensor vervangen
* fouten uitgelezen, wisselbakaanpassing + koppelingsstelmotor geherprogrammeerd
* nieuwe elektromotor
* nodige testen

voor mensen die ooit hetzelfde voorhebben; totaalfactuur: +- 400€

grtz, peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Smart Roadster of stel zelf een nieuwe vraag.