ik heb een vraagje voor de smart techniekers.
ik heb een smart gekocht met een tik in de motor .
dit is te horen bij gasgeven ,stationair draait dit motortje perfect .
de vorige eigenaar heeft de volledige distributie vervangen ,klepstoters,nokkenas,tandwielen,kleppen...omdat er een klep gebroken was vermoed ik aan de beschadiging in de cilinderkop te zien .
ik heb nu de motor er terug uit liggen en gedemonteerd .dus cilinderkop is volledig in orde .
dus ik zou graag het blok zelf laten reviseren ,moeten er mss nieuwe zuigers en drijfstangen in ,en wat zijn zoal de kosten hiervoor ,ik wil dus enkel het blok binnen doen voor revisie .maar ik wil graag de oorzaak weten van het getik .zit het in de krukaslagers mss.
wie heeft hier meer ervaring mee als ik . graag jullie advies over de motor .
motor heeft trouwens 97000 km gelopen .
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met een km-stand van 97000 is elke reparatie zoals omschreven in je topic zinloos daar het motortje sowieso aan een totaal revisie toe is ! !
De bovenste lagerschaal ( vaste deel v/d drijfstang ) is bij elke 600 cc die ik demonteer versleten helaas ! !
50000 kms zijn ze veelal op......
14 jaar
[quote=geertdusseljee]50000 kms zijn ze veelal op......[/quote]
Dat ligt dan niet aan het motortje maar aan de eigenaar die verzuimd op tijd olie te peilen,
want dat is het geval.....
Gr. paul
we hebben er 6 gehad als promotiemateriaal.......(op mijn werk)
er is geen enkele die de 50.000kms heeft gehaald,
er werd ons ook medegedeeld dat dit vrij normaal was......(dealer)
14 jaar
[quote=geertdusseljee]er werd ons ook medegedeeld dat dit vrij normaal was......(dealer)[/quote]
Mijn niet bekent en heb er in het verleden, nu minder veel aan gesleuteld.
Dat men verzuimd op tijd olie te peilen waardoor de motor vroegtijdig sneuvelt is alom bekend.
Dat is ook vaak het geval.
Gr. paul
[quote=geertdusseljee]we hebben er 6 gehad als promotiemateriaal.......(op mijn werk)
er is geen enkele die de 50.000kms heeft gehaald,
er werd ons ook medegedeeld dat dit vrij normaal was......(dealer)[/quote]
Wie is "we" ??
Zeker niet de eigenaar lijkt me zo ! ! cq de persoon die voor de schade moest opdraaien !!
M.a.w de Smartjes zijn waarschijnlijk min of meer "moedwillig" genekt ! !
En een dealer met zulke uitspraak .... Pfff .....
ps. ik heb meerdere 600 cc Smartjes in onderhoud met de eerste motor en meer als 150.000 km op het klokje met min. olieverbruik
Mijn zusje rijdt Smart 105.000dkm eerste motor, wel wat olieverbruik, motor draait als een zonnetje.
De totale levensduur is geheel te wijden aan de bestuurder cq eigenaar.....
Gr. paul
oke oke.........ik snap de hint hahahaha
nogmaals ik ging uit van wat de monteur ons vertelde.......
14 jaar
[quote=geertdusseljee]we hebben er 6 gehad als promotiemateriaal.......(op mijn werk)
er is geen enkele die de 50.000kms heeft gehaald,
er werd ons ook medegedeeld dat dit vrij normaal was......(dealer)[/quote]
promotiemateriaal? dat verklaard een hoop..promotiematerialen worden meestal niet gebruikt als is het van jezelf(dus misbruikt)en dan krijg je alles voortijdig kapot. gr john
ja dat klopt idd ook wel :-)
het is me duidelijk nu ......
14 jaar
mijn vraag was enkel wat er nu nog aan vervangen moet worden en wat me dit ongeveer gaat kosten of wat moet er juist gebeuren met het blok.
die tik kan komen van een big of smalendlager en misschien ook van de kantelende zuiger.
dit alles kan je controleren nu je de zaak open hebt liggen. gr john
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Smart mini of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar