Na enkele minuten krijg ik deze foutcode.
De Egr is gangbaar,schoon en werkt ook als ik er vacuum opzet.
Met de actuatortest beweegt de Egr niet.
Slangen vanaf de vacuumpomp tot het electronische klepje zijn heel.
Op de vacuumpomp meet ik 1000 mbar onderdruk.
Op het elektronische klepje met moeite 500 mbar,duurt een poosje.(aan de vacuumpompzijde)
Ik lijk lekverlies te hebben op de hele lange slang naar voren,onder de accu
Maar als ik deze dichtknijp krijg ik evengoed dezelfde foutcode.
Er zitten verder geen dtc.s in naast de p0400,wel waren alle 5 de gloeispiralen stuk,deze zijn vervangen.
Wie weet er raad?
Alvast bedankt, Danny
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het komt toch vaak voor dat de rubber koppelstukjes of slangen lekken t.g.v. droogscheurtjes. Dus controleer deze allemaal nog eens goed.
Onder de accuplaat zit een mageneetventiel dat de vrijloopnaven bediend. Hierop zit een bochtstukje dat ook vaak gescheurd is.
Aan de onderkant van de magneetklepjes (modulatoren) zitten filtertjes. Deze willen nog wel eens vervuilen waardoor de ERG-regeling onjuist is en het check engine lampje aan gaat. Om deze te reinigen (doorblazen) moet je de ventielen wel even van de motor af halen.
OPGELOST!
Het probleem bleek inderdaad in het vacuumsysteem te zitten.
Het drukverlies kwam alleen niet door lekkage maar door VERSTOPPING!
De kunsstof t-stukjes vanaf de vacuumpomp zaten bijna helemaal dichtgekoekt door een soort uigeharde roest.
Met name het eerste t-stuk op de rembekrachtigerleiding.
Ik heb ze allemaal doorgeboord en het probleem is opgelost.
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Danny.
Toch niet helemaal opgelost.....
Na enkele weken zat het T-stukje weer verstopt met een bruinige roestkoek.
Ook was er een raar geluid te horen bij het linkervoorwiel.
Het bleek dat de vrijloopnaaf half ingreep door een vacuumtekort.
Bij nader inzien lekte de menbramen bij het linker en rechter voorwiel waardoor er water aangezogen werd wat dus de roest veroorzaakte in het systeem!!
Beide naven vervangen en het probleem + oorzaak is nu echt OPGELOST!
mooi zo..bedankt voor de feedback
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je SsangYong Rexton of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar