Hallo
Wij hebben een musso staan met het volgende probleem wie kan me helpen?
Motor loopt normaal maar boven de 3500 omw/min gaat hij op 2 cil. lopen.
Kan hem niet uitlezen maar de cil. 2 en 3 worden uitgeschakeld.
Heb de bobine cil. 2 al vervangen, katalysator gecontroleerd maar het probleem is er nog steeds.
Wie heeft er een oplossing hier voor?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je dit doet in P of N kan de electronische toerenbegrenzer in komen.
Controleer verder de Krukas positiesensor en nokkenas sensor.
Dit is een handgeschakelde. Ik zal morgen de krukas en nokkenas sensor doormeten.
Heeft ook een toerenbegrenzer.
Ik heb de krukas en nokkenas sensor omgewisseld maar het probleem is hiermee niet verholpen. Inmiddels heb ik de lambda sensor en luchthoeveelheids meter ook al omgewisseld maar dit is ook niet de oplossing.
Verder heb ik bij de proefrit het volgende meerdere keren meegemaakt, als je even boven de 3500 omw/min komt gaat hij op 2 cil lopen blijf je vervolgens het gaspedaal indrukken dan stopt de motor er mee en slaat af.
Als je hem opnieuw weer start loopt hij vervolgens weer op alle 4 cil. Heb dit ook in de werkplaats op kunnen roeppen en gemeten dat de computer de injektoren niet meer aanstuurt. De spanning blijft er wel op staan.
Als je de storing opwekt, hou je dan ook spanning op pin 7 en 8 van het OVPR of 1 van de bobines, 86 van het brandstofpomp relais en 1 van de startonderbreker? Als dit niet het geval is dan is het OVPR defect.
Als dit het niet is, blijft voor mij alleen een defecte ECU over. Van de prijs van een nieuwe wordt je klant niet blij. Auto-Dakar in Westerbork heeft volgens mij een Engelse 2.3 in de demontage (lekke koppakking). Misschien heeft deze het zelfde type ECU.
M.v.g.
@ Musso53
Volgens mij werk waarschijnlijk in Apeldoorn als ik zo je adviezen lees. Heb daar weleens contact mee gehad. Werken aardige mensen die veel verstand hebben van SsangYong.
Lijkt inderdaad of de toerenbegrenzer in werking komt. Zal de snelheidsignaal misschien afwezig kunnen zijn. Er moet toch een input komen om de ECU niet in ze toerenbegrenzer te laten gaan. Mijn ervaring met SsangYong is nog niet van een hoog niveau. Dat is meer Seat en Skoda waar we ook dealer van zijn.
Het snelheidssignaal is afgetakt van het signaal naar de eletronische snelheidsmeter. Als dat dus het geval is dan moet deze ook terug vallen.
Bij een Rexton is dat niet in ieder geval, bij een musso weet ik dat niet. Maar hoe weet de ECU dat ie niet in toerenbegrenzer moet gaan?
Vrij eenvoudig. Snelheid 0 toerenbegrenzer actief. Snelheid groter dan 0 toerenbegrenzer niet actief.
Bij de benzine uitvoeringen 2.3 en 3.2 van de Rexton is dit het zelfde. Bij de 2.7 XDi gaat het signaal via de CAN-bus.
Zag vandaag ook in het schema dat de snelheidimpuls ook bij een rexton gelijk van de sensor af komt. Dus niet via het de instrumentenpaneel wat ik dus eerst dacht. Bij veel merken gaat dat wel zo.
Toch zal ik nog steeds kijken of ie de snelheid wel binnen krijgt in de motorregelapparaat. Motorregelapparaat moet je echt als laatste pas denken. Volgens mij kan je hem via coding de toerenbegrenzer ook uitzetten. Zag zoiets vandaag bij een rexton dat het mogelijk was.
Ik heb gisteren een andere ECU gekreegen en heb hem gemonteerd. De motor loopt nu wel goed boven de 4000 omw/min. alleen stationaar staat hij te galoperen. Tijdens het afremmen heeft de motor de neiging af te slaan maar het toeren tal wordt door de gasklepversteller weer omhoog gehaalt om vervolgens weer te taten dalen,als de airco pomp inschakelt loopt de motor mooi. Het is een ECU van een automaat dus het onderdeel nummer is anders. Heeft iemand een idee om dit te verhelpen?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je SsangYong Musso of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar