close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Subaru Impreza 1991: Accu 12V-40AH mag dat ook bijvoorbeeld 12V-55AH zijn?

Bouwjaar: 1991

In het instructieboekje staat voor de 1600: 12V-40AH en voor de 1800 12V-52AH. Eronder staat bij allebei dezelfde wisselstroom dynamo van 12V-60A. Wat houdt het precies in, kan ik willekeurig welke accu gebruiken als ie maar gelijk of hoger is dan 40AH en kleiner dan 60AH?
Mijn accu geeft nu als ie een weekje stilstaat net genoeg spanning om te starten. mijn dashboard klokje valt dan helemaal weg. Als ik anderhald uur heb gereden licht het dashboardklokje weer fel op, maar na een weekje stilstaan herhaalt zich dit weer. Dus dacht ik: wordt het vast tijd voor een nieuwe accu. Hoe oud die er nu inzit is, weet ik niet maar ik denk een jaar of 4 a 5.
Nu heb ik nog een accu staan van 12V-55AH. Die is maar een jaar gebruikt in een auto die naar de sloop is gegaan. De accu heb ik er uit gehaald. Kan ik die accu nu ongestraft in het vooronder zetten of krijg ik dan problemen.
Ik ben helaas maar matig technisch en van doormeten en zekeringen raak ik echt in een vrije val, dus tips en adviezen op instapniveau als het mogelijk is.
Bij voorbaat heel hartelijk dank!

Geplaatst door

Marco7143 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als die accu past ; is dat geen probleem , de dynamo zal net iets meer tijd nodig hebben om de accu volledig te laden , maar nogmaals dit is theorie . Zou wel de dynamo eens meten of laten meten . Kwestie van de juiste diagnose te stellen .
mvg

opelfan 0

19 jaar

Ha Mario,
Dank voor het antwoord. Ik zou zelf de dynamo wel willen kunnen meten. Zou je mij uit kunnen leggen hoe ik dat moet doen?
met vriendelijke groet

Marco7143 0

19 jaar

de simpelste manier is met een gewone voltmeter , je meet bij draaiende motor tussen de + en - pool van de accu . De spanning moet bij het opvoeren van het motortoerental tot pakweg 3000 tr/m tssn 13.7 en 14.50 volt liggen . Bij dat toerental geeft de dynamo de max laadspanning . Je kan ook de laadstroom meten , maar daarvoor heb je al een ampereklem nodig . Ik denk dat je hiermee al een stuk op weg bent .
mvg

opelfan 0

19 jaar

Ik heb een ALTAI HC-213. Deze volmeter werkt op batterijen. Met een ronddraaiende schakelaar DCV 10-50-250-500, ACV 10-50-250-500, DCmA 0,5-50-250 en Ohmx1K, Op welke stand moet ik de schakelaar zetten als ik de stekkertjes tegen de polen houd?

Marco7143 0

19 jaar

gelijkstroom dus dcv schaal van 10 -50 . Dc staat voor direct current , dus gelijkstroom .
mvg

opelfan 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Impreza of stel zelf een nieuwe vraag.