close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Subaru Forester 1999: Achterdifferentieel blokkeert

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 92

Hoi,ik ben al een hele poos op zoek naar een sluitend en werkend antwoord. Mijn Subaru Forester automaat 1999 F kraakte bij scherpe bochten, ongeacht voor of achteruit, links of rechts. Lijkt mij simpelweg een differentieel probleem, maar vlgs garage is het de Visco van de automaatbak. Hij heeft hem uitgelezen en geconstateerd dat er iets mis is met ABS. Maar.. terug naar huis was alles weer goed terwijl er niets aan gesleuteld was.... Kan de ABS de aandrijving sperren?

Geplaatst door

willem van voorst-1 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zijn dat niet de vering voor daar wat je hoort kraken bedenkt maar wat hoor.
Als je auto stil hebt staan en op zij kant op de voor spatbord. Naar beneden drukt. Even kijken als je dan dat gekraal. Ook hoort. Anders auto even op de krik zetten even kijkje nemen en verschillende dingen bewegen even kijken als het kraakt. Verdroogt rubber of iets nogmaals ik noem maar wat op.

Kan natuurlijk zijn dat de ABS een wiel pulserend af gaat remmen...heeft de garage niet verder gezocht?

Hans4040 1240
badge vip badge

6 jaar

Dank 4je reply! Het zit veel 'dieper'. Als ik een scherpe bocht maak lijkt het alsof alle tandwielen afbreken.... de wielen worden dus wel aangedreven maar aan beide zijden evenveel. Ook in de bocht dus. Naar mijn verstand heeft dat niet direct iets met de Visco van de bak te maken. Er zit nog een 3e diff tussen. 1=motorblok 2=achterwielen 3=tussenin. Toch?

Het achter diff wordt gespert. (gesperred ?)

Hij draait dus wel gewoon maar binnenwiel slipt door te hoge omdraaisnelheid en knarst vanbinnen erg. Hij heeft veel water gezien 3wk geleden op 4x4 terrein. is nu 8x uitgelezen ook voor andere dingen maar men kon geen verbinding maken maar blijkbaar bij deze garage nu wel. Hij heeft hem gelaten zoals hij kwam (met gesperde diff)). Boordcomputer is onvindbaar Sperren vindt dus niet continue plaats. Is hij elektronisch gestuurd?

Morgen zal ik meer info verstrekken. Heel erg bedankt alvast allemaal.

Sperren werkt alleen als er een bocht gemaakt wordt. Naarmate bocht krapper(scherper) wordt, wordt werking van sper vergroot.Mogelijk is het zelfs zo dat achteraf helemaal vast zit.Die spert dan niet. Dat zou dan knarsen verklaren.
Op de brug zetten met wielen in de lucht en testen of diff(s)naar behoren werkt(en).

voyager 0

6 jaar

Sorry voor late reactie. meteen een lading van vragen...

Wat je schreef klopt precies.., letterlijk te horen. Als de auto van de grond is, hoe/wat test ik dan?
Heeft dit te maken met de de automatische schakelbak?

Ik heb hem net 3mnd en ben hem aan het klaarmaken en herstellen voor een lowbudget rally met 2 van mijn pleegkinderen. Hij moet de BarrelChallenge overleven maar ik wil wel graag thuiskomen ;-)

oeps te snel verstuurd..
Heeft het middendiff er dan niets mee te maken?
Kan het achterdiff makkelijk worden vervangen

Achterdiff staat een filmpje van op you tube , is best wel wat gesleutel , een brug is aan te raden.
Je kunt de aandrijving er even tussenuit halen en kijken of dit verandering geeft .

Middendiff is ook van invloed uiteraard. Maar om te beginnen achterdief testen.
Als de wielen van de grond af zijn, kun je kijken hoe makkelijk de achterwielen draaien los van elkaar. Bvb, linkerachterwiel draaien en rechter vasthouden. Als dat vrij makkelijk gaat zou diff goed werken (mag niet kraken).
Hetzelfde geldt ook voor voordieff. Wat de middendief betreft zal het met twee man getest moeten worden.Waarbij de een beide (bob) voorwielen tegelijk draait en de ander achterwielen vasthoudt.De automaat moet dan in neutraal staan.
Hoe gaat het dan?

voyager 0

6 jaar

Goed, achter-diff gecontroleerd zoals geadviseerd. Achterwielen los van de grond, Eerst N in AWD, daarna FWD (maakt niets uit).
L. wiel draait een gedeelte iets zwaarder maar lijkt of de trommelrem een beetje aanloopt; het R. wiel draait soms een beetje mee. Andersom gaat het wat soepeler. Als ik een eindje heb gereden gaat dit allemaal wat makkelijker (olie is dan natuurlijk dunner). Geen gekraak, ook bij midden-diff geen gekraak te horen.
Als ik tijdens rijden het stuur helemaal omdraai gaat hij dus kraken. Ook nog gezocht naar evt bedrading omdat in mijn handboek staat dat hij elektronisch is gestuurd (geen idee wat dan wordt gestuurd ...) Niets gevonden. Hoe nu verder?

Sorry, voor-diff nog niet gecheckt.

De TCM (transmission control module) heb ik er maar eens af gehad om te controleren, geen bubbels in gel of brandvlekjes , dus goed.
Al ...tig keer de software gereset op adviezen van forums.

Pic is toch de TCM en niet ECU?

Heb je ook al eens iemand naast de auto buiten laten luisteren als je dus weg rijd met max stuuruitslag of doet hij het alleen als je op snelheid bent ?
Er is toch geen homokineet defect ?

Goed bezig Kaleido! Dat is het volgende dat gecontroleerd moet worden.
Reset hoeft niet(nog). Het is immers een mechanisch probleem.

voyager 0

6 jaar

Ja, er heeft een paar keer iemand in de achterbak gezeten, alle bekleding en stoelen zijn eruit dus is aardig goed te horen. Hij doet het alleen als ik langzaam rij en scherpe bochten maak. Beide kanten op, ook achterwaarts. Als hij wat warmer is dan ook nog maar minder. Ik moet er in juni 2018 zo'n 3000 km mee rijden met de BarrelChallenge maar kom er wel graag weer mee thuis....
Een r.homokineet hoor je bij een l.bocht aan de r.zijde. Neem je de andere bocht dan vaak helemaal niet of een stuk minder. Andersom natuurlijk ook.
Hij is nu zo'n 3 mnd in mijn bezit (geschorst) Bij de voorkeuring werd verteld dat de homokineet l.voor versleten was (de mof was kapot, dus leek mij logisch). Ik heb de complete as vervangen en alle andere moffen ook meteen maar, incl stuurhoes. Maar vlgs mij was hij helemaal niet versleten, de speling was nihil.... de andere netzo. Ws is het het probleem waar ik nu mee zit.
Ofwel zeer onkundige monteur of tóch pas later ontstaan. Ik heb er de eerste keer niet veel mee gereden, max 50 km vnl. op snelwe. Wel ben ik naar Fürstenau geweest (4x4 terrein in D'land) daar nogal wat water gezien, vandaar dat de bekleding etc eruit is.
Er is absoluut geen water in de motor/automaat gekomen. En in de diff's ook niet, tenminste, lijkt mij. Deze zijn toch waterdicht? Geen olielekkage gehad of zwetende motor. Ik khad nogal wat elektronische storingen, al voordat ik naar D'land ging. De meeste zijn verholpen behalve dat het lampje van de 'power'knop regelmatig blijft knipperen. Tenzij de accu 12 u los heeft gezeten. Maar na een tijdje opnieuw.

Helaas ik heb deze Forester maar opgegeven en een andere, handgeschakeld gekocht.heel erg bedankt allemaal, veel geleerd!

Dit wordt vaak veroorzaakt door de visco of voor en achter teveel verschil in de banden

Dank voor je reply! De wagen waar het om gaat (eigenlijk ging) is zwart, degene die er voor in de plaats is gekomen is rood. De zwarte heb ik ook nog, en wil ik ook nog lopend krijgen.
De banden zijn rondom nieuw, General Grabber AT. De visco staat toch los van het diff?.. Naar mijn weten zorgt deze ervoor dat na een tijdje de achterwielaandrijving ook gaat werken. Als je het hele verhaal wilt lezen en nog goede tips hebt dan heel graag!
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.php...

Voor mij is het wel nog onduidelijk of een ABS-fout (een cilinder in de remklauw bleef hangen) voor het diff-probleem kan zorgen?

De visco vangt het snelheid verschil tussen de voorste en achterste differentieel op bij maximale stuur uitslag is het net of de auto sterk afremt dit komt omdat de visco niet goed meer werkt hier zitten net een soort koppelings plaatjes in die aan elkaarplakken dan krijg je een soort starre verbinding tussen voor en achter

Dat knarsen komt toch omdat het binnenste wiel een andere snelheid draait dan het buitenste wiel?.
Dat is de reden van het knarsen,het staat te wringen.
Alsof de vierwiel aandrijving ingeschakeld word.
Of gesperd.

primera p11 0

6 jaar

Sorry voor late reactie
Het gaat hier om een Subaru Forester SF automaat met elektronische AWD aansturing (LSD). De visco-koppeling gaat toch pas werken als de olie beetje warm is en kan gaan slippen zodat de sper kan werken, dit gebeurt dus niet. Hij blokkeert het achterdiff al bij 'koude start'. Vlgs monteur kan het te maken hebben met de olie maar ook de ABS-error. Hier is idd iets mis mee; van de r.voorrem werkt de hydrauliek niet goed meer en loopt aan. Hierdoor kan vlgs hem de ecm in de war raken. Omdat hij niet is uit te lezen (OB1 bijzondere versie) is het lastig om de juiste analyse te stellen. Zodra mijn handbak klaar is voor de rally (binnen 4 mnd hoop ik) dan ga ik hier weer mee verder. Hij ligt nu behoorlijk gedeeltelijk uit elkaar, vandaar.

Allemaal bedankt!

Die kar is de plomp ingereden(gelezen op het subaruforum.nl)en er is water in je bak gekomen,dat kon volgens jouw en je garage niet,dat komt binnen via de peilstok van de automaat en/of de ontluchting van de bak.Daarna ben je gewoon gaan rijden met snot in je bak en daar kan je visco en automaat niet tegen.
Volgende keer niet de adviezen of mogelijke oorzaken in de wind slaan maar controleren!

Gr. Quikfit

quikfit 890
vip badge

6 jaar

Hoi, ik heb idd een heleboel al verteld op het Subaruforum!Terug naar jouw melding: tijdens voorkeuring bij aankoop werd door monteur verteld dat de l.homokineet versleten was en hij bij bochtenwerk daarom knarste. Leek idd zo want de rubber mof was kapot. Deze heb ik vervangen zonder resultaat. Maar zo goed als zeker was het dus niet de homokineet maar de visco of bak. vlgs sub-monteur (Muis in B'veld) zijn de bak en visco echter niet te 'verdrinken'.
Het aantal km's dat ik gereden heb met misschien snot in deze onderdelen is max 25km.. heen weer naar garages. Om uit te lezen hetgeen nergens goed lukte. Behalve de laatste, deze gaf dus aan dat eriets niet klopte met de abs.Deze heb ik inmiddels gedemonteerd en blijkt dat 1 drukcylinder van de r.voorklauw blijft hangen, dus de abs elektronische problemen geeft.
Ik heb echter geen idee hoeveel de vorige eigenaar 'met snot' gereden zou hebben. Ik heb er vrijwel niet mee op de openbare weg gereden. Maar, nu komt het: mijn bijrijder is autistisch en heeft ijzersterk geheugen op technisch gebied en vertelde dat hij het al eerder had gehoord, voordat we ging 'zwemmen'....
Ik ga er zeker mee door, zodra ik mijn andere af heb. Maar dat duurt nog wel eventjes. Moet achter nog een wieldrager op, gespoten worden, daktent gemaakt ed.

Btw de olie in de visco en het diff is wel al vervangen. Met de juiste olie / viscositeit

Welnu, na heeeeeel lange tijd weer een reactie. Ik ben / was op verschillende forums met verschillende onderwerpen actief. Dit forum was in de vergetelheid. Gekomen.
De automaat heb ik aan de kant gezet en heb mijn rode handbak volledig verbouwd. Hier is ook een hoop aan gedaan maar is nu voor 90 % klaar. Het enige wat niet goed werkt zijn de lampjes op het dashboard (led), redelijk veel speling op versnellingspook en beetje haperend rijden bij bepaald toerental. Ik heb er inmiddels zo'n 4000 km mee gereden (Barrel Challenge; -doe ik nooit meer ;-( ). Beide schokbrekers achter heb ik bij thuiskomst vervangen.
Maar.... onlangs zat ik vast in heel fijn stof/zand, om te proberen hoe hij zich in fijn stof houdt. Vooruit geen probleem, maar achteruit draaide vlgs getuige slechts 1 wiel. Deze ging natuurlijk slippen en ik kwam er niet uit. Een trekker die al standby stond, heeft me eruit getrokken. Ik had er kort mee gereden voordat ik testte. De visco kán nog 'koud' zijn geweest maar moet toch na een tijdje slippen wel werken zodat voor en achter worden aangedreven (diagonaal)? Of ik nou veel gas gaf of weinig maakte niets uit. Behalve dat ik steeds verder zakte.... (btw vooruit ging niet meer ivm afgrond) Gewoon op de weg alles weer normaal. Hoe kan een Subaru Forester F met befaamde AWD in zijn achteruit maar 1 wiel aandrijven?????

Nog een vraag: kan de 'FWD'-zekering in de 'zekeringkast' in motorcompartiment er iets mee te maken hebben?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Forester of stel zelf een nieuwe vraag.