vreemd verhaal: Forester starte v/d week niet meer..................
het was duidelijk dat de accu ''leeg was.
na het inspecteren van het waterniveau, bleek dit dik onder de platen te staan.
accu vervangen door een nieuwe.
daarna de laadspanning gemeten met Voltmeter: 15,8V
veel teveel dus.
mijn conclusie: spanningsregelaar(of dynamo)
nieuwe(revisie!!) dynamo gehaald, net gemonteerd.
wederom laadspanning gemeten.....................nu meet ik weer 15,8V,maar ook 12,2 V........................
heeft iemand een idee wat hier aan de hand is???
zou het een massakwestie kunnen zijn.
oh ja!! laadstroomlampje op het dashboard blijft branden
zou de dynamo ;;kapot '' uit de winkel gekomen zijn?
graag jullie hulp
m.vr.gr.John
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
15.8 op toeren of stationaair ???
anders inderdaad massa draad even controleren en/of plus kabel
maar dan nog mag hij niet tegen de 16 volt komen of je accu erin zit of niet
het kan zijn dat dynamo niet goed is of multimeter is niet goed
denk ook aan de lampen in de auto vinden het niet fijn als je 16volt geeft
laadstroomlampje blijft branden omdat spanning te hoog is.
dus geloof dan multimeter op zich goed is
Hallo Werner,
15,8V was bij stationair draaien................
het rare is dat bij een 2e poging de multimeter 12,2V aangaf, en dat er bij gasgeven, niets veranderde.........
bedankt voor het meedenken!!
m.vr.gr. John.
ps de dynamo is een ''nieuw'' gereviseerde.........
14 jaar
stationaair moet het rond de 13.5 zitten
bij 1500rpm 14 - 14.5
dus 14.5 als max aanhouden
maar nu dat hij 12.2 aangeeft blijft het lampj dan ook knipperen/ branden
dit is in mijn ogen een teken dat de dynamo niks doet
accuspanning als hij vol is. is ongeveer 12.7 volt maximaal
leeg is hij rond de 12.1volt
kan zijn dat er toch een kabel beruk ergens zt waardoor hij in dit geval niet oplaadt
ja dat kan, MAAR waar komt dan die 15,8V vandaan....................
dus 1x meten 15,8V..........................????????????
...................
de 2e keer 12,2V............................???????????
14 jaar
dat is inderdaad de vraag
ik zou nog een keer proberen te meten kijken wat hij nu aangeeft
Controleer eens je kabels tussen dynamo op overgangs weerstanden/ beschadigde kabel isolatie. Werkt je Accu lampje op je dashboard wel?
kabels nagekeken, zo te zien in orde.............
accu lampje werkt wel,maar gaat NIET meer uit...
probleem is spontaan begonnen
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Forester of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar