Hallo ik heb een tijdje een probleem met mijn auto als ik hem door trek in de toeren merk ik dat hij inhoudt zo gauw hij rond de 4000 rpm komt. Dit doet hij tot de 6000 rpm en daarna trekt ie goed door naar de 7000 rpm. Heb het brandstof filter vervangen daarna leek het iets beter maar werd na een aantal dagen weer zoals het was. Daarna luchtfilter vervangen toen is het anderhalve week goed geweest. Ik gebruik de auto dagelijks. Maar nu is het weer af bij het oude. Uit laten lezen bij de garage heeft weinig geholpen geen foutcode en alle verschillende waarden die direct afleesbaar zijn zijn ook in orde bij verschillende toerentallen. Wie is hier bekend mee en kan me helpen. Ik heb weinig zin om lukraak van alles te gaan vervangen. BVD gert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er rijdend uitgelezen of stilstaand met een beetje gas?
Je noemt de toerentallen, maar niet de belasting.
Maakt het uit of je weinig gas geeft (1e versnelling) of vol gas in een hoge versnelling?
Er is stilstaand uitgelezen stationair 2000 en 4000 toeren. Tis merkbaar in alle versnellingen bij een hogere versnelling is het meer merkbaar dan in de 1e versnelling. Dus bij een hogere belasting is het ook meer merkbaar. De 2e en 3e versnelling is het veel meer merkbaar dan in de 1e
11 jaar
Het lijkt een beetje op een te kort aan brandstof bij hogere belasting (hogere turbo druk).
Dat kan veel zijn, van een te lage benzinedruk tot aan een defecte/verouderde sensor.
Brandstof te kort is vaak te zien aan de zogenaamde "fuel trim" die in de data uitgelezen kan worden.
Bij een te kort aan brandstof gaat deze duidelijk positief worden (ideaal = 0).
Moet je dan wel rijdend met hogere belasting gaan uitlezen, stilstaand zul je minder zien.
Heeft deze al een luchtmassa meter? Die kan door veroudering te weinig gaan aangeven.
Maar ook vervuiling/veroudering van de brandstofpomp is een mogelijkheid, waardoor deze te weinig opbrengt.
Oké een erg nuttig antwoord we gaan maar weer aan het uitlezen kijken wat daar uit komt. Bedankt allereerst.
11 jaar
De LMM kan je controleren op verschillende snelheden, dezeparameter noteren en dan met de MAF calculator nazien ofdit klopt, werkt goed, en correct, elke keer, zo kan je de staat vande LMM direct merken.
Dirk
Zoals het nu lijkt is het probleem gevonden. Echt te simpel voor woorden eigenlijk de tankdop is het probleem zoals het nu lijkt. Er vallen nu meer dingen op hun plaats als ik moest tanken en de dop los draaide hoorde je het duidelijk lucht zuigen. Ik heb geprobeerd de dop er losjes in en gereden en hij rijd als de brandweer. Morgen dus maar even uit om een nieuwe dop. Ik houd jullie op de hoogte of dit ook echt het probleem is geweest.
11 jaar
Weet iemand ook of er nog een extra beluchting is voor de brandstof tank? Of gaat het alleen via de dop? Als er nog een extra kanaal is wil ik dit ook graag schoonmaken of vervangen mocht dit nodig zijn
11 jaar
Weer even een update. Auto rijd nog steeds niet goed. We dachten het gevonden te hebben dmv de tankdop. Dit heeft uiteindelijk niet voldoende geholpen. Maandag wel een storing dmv lampje op het dashboard. Uit laten lezen en daar kwam de foutcode overslag detectie op alle 4 cilinders. Weet iemand wat deze storing veroorzaakt en of het slechte rijden van de auto er mee te maken heeft. Ik hoor graag van u allen. Gr gert
11 jaar
Een misfire op 1 cylinder zou in de ontsteking (bougie/bobine) kunnen zitten.
Als er misfires zijn op alle 4 cylinders hou ik het op een te arm mengsel.
Dit is uit te lezen met een algemene EOBD/OBD2 scanner.
Zolang de lambdaregeling werkt (geen turbodruk) houdt de ecu ht mengsel in de gaten.
Als dat verkeerd is wordt dat via de zogenaamde "Long Term Fuel Trim" gecorrigeerd.
Bij een te arm mengsel wordt deze behoorlijk positief (ideaal = 0).
Ook het lambda signaal kan je rijdend een hoop vertellen.
Oorzaken? Valse lucht, verouderde lucht massa meter, te lage brandstofdruk, etc.
Brandstofdruk eerst meten met contact aan, motor uit - dat geeft de basis druk.
Bij stationair wordt deze lager en met turbodruk (rijdend) moet deze hoger worden.
Stel basis = 3 bar, dan moet je bij 1 bar turbodruk een benzinedruk meten van 3+1 = 4 bar.
Eindelijk opgelost. Rijdend uitlezen gaf weinig informatie. Alle waarden zagen er goed uit geen duidelijke diagnose. Op de gok van de week de bougies toch maar eens vervangen. En toen ze eruit kwamen zag ik het al de contacten waren helemaal ingebrand. Na het vervangen herkende ik de auto niet weer. Betere gasrespons en goed vermogen over groot toerenbereik. Iedereen bedankt voor de reacties!!
11 jaar
Zou ik de rest van het achterstallige onderhoud ook uitvoeren , gaat hij nog beter van zijn plek , succes.
Heb ik inmiddels ook gedaan alleen olie en filter moet nog aankomende week.
11 jaar
Goed bezig.
Dit topic mag dicht probleem is opgelost al een tijdje
11 jaar
wat was de oplossing?
Bougies vervangen
11 jaar
Zaten ze er al zolang in dan?.
Want dat lijkt me ook niet helemaal normaal.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Impreza of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar