Subaru Vivio 1999: Koppeling ontkoppelt niet meer

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: EN07

Goededag,

Ik heb net een probleem dat de koppeling niet meer ontkoppelt. Als ik in zijn 5 zet en startmotor laat draaien dan werkt hij wel zolang hij snelheid heeft boven de 20 km/h.

Wordt dit een versnellingsbak wissel of is het makkelijk te vervangen?

Nogal onhandig als je bij de stoplicht staat moet je met startmotor op gang komen.

770

Geplaatst door 770 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Vivio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

voyager (0), 11 jaar geleden

Hoe is het met de koppelingkabel gesteld of is het een hydraulische bediening?
Nieuwe rubbers in de koppelingcylinder of nieuwe cylinder. Dan olie bijvullen en ontluchten.

770 (0) PRO, 11 jaar geleden

kabel werkt goed.

Ik denk dat de vork gebroken is.

Hij rijdt zolang hij snelheid heeft. Er kan niet worden geschakeld tijdens het rijden.

770 (0) PRO, 11 jaar geleden

Iemand?

voyager (0), 11 jaar geleden

Kan er geschakeld worden als de motor uit is?Zo nee. dan vrees ik dat je een nieuwe bak zou moeten gaan zoeken.Anders koppeilng natrekken cq. vervangen.

kaleido 1 (1445) PRO, 11 jaar geleden

Maak niet uit wat er aan de hand is , bak moet er zowiezo achter weg dan kun je zien of het koppeling of bak is.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Probeer eerst een nieuwe kabel . Het komt voor dat deze op een niet zichtbare plaats gedeeltelijk is gebroken en daardoor oprekt. Zo'n kabel heeft niet het eeuwige leven dus. .......... Groeten.

770 (0) PRO, 11 jaar geleden

Kabel werkt en heeft geen speling.

Als ik motor heb gestart kan ik niet meer in of uit de versnelling krijgen. Met motor uit kan ik wel schakelen.

Schakelvork al besteld via Subaru dealer.

Koppeling en bak is zeker niet kapot want, ik heb terwijl de vork gebroken is nog 70km gereden tot aan huis zonder enige problemen.

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Koppeling ( drukgroep ) kan wel degelijk kapot zijn. Afgebroken vingers van de drukgroep, ingelopen of defect druklager, of een uitgebroken en klemzittende tangentiaalveer van de koppelingsplaat kunnen deze problemen ook veroorzaken.

Eerst bak loshalen, dan onderdelen bestellen.

770 (0) PRO, 11 jaar geleden

als de drukgroep kapot is kan je gewoon ermee doorrijden?

voyager (0), 11 jaar geleden

Eigenlijk niet! In noodgevallen kun je naar de kant rijden of tot de afrit.Wel met zeer bepekte snelheid en alle voorzorg maatregelen.

770 (0) PRO, 11 jaar geleden

dus dan is er niets kapot behalve de schakelvork want, als dat het geval was heb ik geen 70km gereden.

Onderdelen zijn al besteld want, hij lekt ook dus de prisma afdichtringen er ook maar besteld. Een keer goed doen is beter dan nog een keer de bak opentrekken.

Ik heb nu alles los behalve aandrijfas en bak.

770 (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb net samen de versnellingsbak eraf gehaald en de koppelingsplaat is gebroken.

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=hellbat]Koppeling ( drukgroep ) kan wel degelijk kapot zijn. Afgebroken vingers van de drukgroep, ingelopen of defect druklager, of een uitgebroken en klemzittende tangentiaalveer van de koppelingsplaat kunnen deze problemen ook veroorzaken.

Eerst bak loshalen, dan onderdelen bestellen.[/quote]
Zoals ik al zei. Ik hoop dat je mijn advies hebt opgevolgd. Trouwens, die koppelingsvork kun je misschien ook wel preventief vervangen. Je hebt nu toch de boel al openliggen.

Fijn dat je nu toch het probleem hebt gevonden.

Succes
Marcel.

kaleido 1 (1445) PRO, 11 jaar geleden

Je was me net voor marcel zie 3 juni

770 (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=hellbat][quote=hellbat]Koppeling ( drukgroep ) kan wel degelijk kapot zijn. Afgebroken vingers van de drukgroep, ingelopen of defect druklager, of een uitgebroken en klemzittende tangentiaalveer van de koppelingsplaat kunnen deze problemen ook veroorzaken.

Eerst bak loshalen, dan onderdelen bestellen.[/quote]
Zoals ik al zei. Ik hoop dat je mijn advies hebt opgevolgd. Trouwens, die koppelingsvork kun je misschien ook wel preventief vervangen. Je hebt nu toch de boel al openliggen.

Fijn dat je nu toch het probleem hebt gevonden.

Succes
Marcel.[/quote]
Dat gaat ook gebeuren heb alles besteld incl. de prisma dichting.

770 (0) PRO, 11 jaar geleden

Heb nu alle onderdelen binnen behalve drukgroep.

Prisma keerring vervangen betekent heel de bak los om erbij te kunnen.

Foto's van het vervangen van de prisma keerring.

Ik heb samen met iemand die al 20 jaar in de autobranche werkt de bak los gehaald in de achtertuin en op de tuintafel.

770 (0) PRO, 11 jaar geleden

De hele koppelingsset vervangen,bakolie en nog wat seals. De vivio rijdt weer. Even koppeling inrijden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Vivio of stel zelf een nieuwe vraag.