Subaru Legacy: legacy houdt in, vermogen tekort

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 gl

goedendag allen

ik zit met een probleempje wat er een beetje door de laatste jaren heen ingeslopen is.
de legacy (automaat) houdt in bij lage toerentallen, net alsof er geen brandstof komt of juist het tegenovergestelde dat de motor teveel krijgt.
als het toerental boven de 3000 uitkomt is het weg en doet de motor precies wat die moet doen.
op benzine is het erger.
vanuit stilstand vol weg rijden is geen probleem, maar continu snelheid en dan wat sneller willen (van 80 naar 120 bv) smoort of verzuipt de motor lijkt het wel.
het is een beetje het gevoel wat je hebt bij brommertjes die je in 1 keer vol opentrekt en dan gaan smoren (als vergelijking).
de auto heeft net een grote beurt gehad (incl de complete distributie trein vervangen met alle rollers en spanners), er staat pas 3 ton op de teller.
ik heb de elektronica kast onder het dashboard al gereset (alle stekkers eruit en een half uurtje wachten).
het is een retefijne auto en ik wil deze niet weg doen, maar wat kan het zijn??

met groet
Ferluci

ferluci

Geplaatst door ferluci (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Legacy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

ferluci (0), 11 jaar geleden

ik heb even op google gekeken en binnen mijn netwerk gevraagd wat er mogelijk fout kan zijn.
4 van de 5 antwoorden duiden op de luchtmassameter.
met name dat het er langzaam ingeslopen is gaf de doorslag.
kunnen jullie dit bevestigen???
welk type LMM zit er dan in (verschillende gezien op internet), productnummer?
waar kan ik tegen een redelijke prijs een LMM vinden/krijgen
op internet prijsvariaties gezien van bijna 500 euro tot 120 euro voor een LMM en beide "zouden" in de legacy passen, is dat dan zo of lopen die prijzen dan echt zo uiteen?
hopelijk hoor ik van jullie?

met dank
Ferluci

ferluci (0), 11 jaar geleden

ben net even onder de kap wezen kijken naar een LMM (luchtmassameter) en kan deze NIET vinden.
heb de complete luchtinlaat tot aan het motorblok aan toe los gehaald om te kijken waar die LMM nu zit en ben tot de conclusie gekomen dat deze er niet inzit.
er lopen ook geen draadjes naar de buis toe en naar het het luchtfilterhuis.
ben nu even in de war en weet even niet wat nu te doen.
nu is de vraag of er legacy's zijn van '99 die geen LMM hebben????? want alle sites en foto's van LMM's b ij subaru's geven aan dat het bouwjaar '99 er 1 moet hebben.
wie oh wie heeft er een antwoordt?????

limbra (485), 11 jaar geleden

Heb je de ej20e motor ?

Dan heeft deze een MAP sensor .

ferluci (0), 11 jaar geleden

dat is dat ding van Bosch bovenop het luchtinlaatspruitstuk?? (nummer is : Bosch 261 230 013)
die heb ik gevonden, maar kan deze de oorzaak zijn van het probleem zoals beschreven??

limbra (485), 11 jaar geleden

yep dat is de MAP sensor ,

Je probleem kan hier idd door veroorzaakt worden .

Heb je de auto al eens uit laten lezen ?

ferluci (0), 11 jaar geleden

nog niet, woon een beetje ver van een erkende subaru dealer/specialist vandaan.
zou wel kunnen uitlezen middels de groene en zwarte stekkertjes onder het dashboard, maar dan weet ik de code en niet het probleem.
even kijken of daar wat uit rolt

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Hiermee weet je iets meer. Verbind de zwarte stekkertjes met elkaar en lees uit.

http://legacycentral.org/library/literat...

typ dit maar eens in. Succes

ferluci (0), 11 jaar geleden

heb de ECU uitgelezen, maar er is niks.
het rode lampje met check engine doet wel knipperen, maar dat blijft het doen, er zit geen patroon in behalve dat het blijft knipperen.
denk dat de ECU niets heeft als foutmelding

Hans4040 (300) PRO, 11 jaar geleden

ferluci,
als je wilt reageren op een bericht, doe dat dan door jou bericht hieronder in het witte vlak te tikken (Antwoord direct) en klik op Verzenden.

Niet door middel van Citeren.

Moderator Problemcar.

limbra (485), 11 jaar geleden

Denk ook dat er geen storing code opgeslagen is in het geheugen van de ecu ,

Niet elke "sensor" fout wordt als storing opgeslagen , het zou dus goed kunnen dat de MAP sensor de veroorzaker is , of een poreus / gescheurd vacuum slangetje .
Maar een niet goed werkende koelvloeistof temperatuur sensor kan ook voor dit probleem zorgen .
Op goed geluk onderdelen vervangen kan duur uitpakken tenzij je meteen de boosdoener te pakken hebt .

Hoe hoog is je stationair toerental bij warme motor ?

ferluci (0), 11 jaar geleden

ik reageer een beetje laat, maar dat heeft te maken met de drukte op het werk.

het stationair toerental is iets onder de 1000 rpm, en daar blijft deze ook staan.
enkel met koude motor of een airco die aanstaat fluctueerd het toerental minimaal in aantal 800 tot 1200 rpm.
bij een warme motor geen rare getallen.
heb inmiddels de knocksensor verplaatst en het lijkt enigzins te helpen, maar echt over is het nog niet.
nu met een regenachtige dag is de lucht wat dikker en lijkt het weer wat minder te worden.
ik laat de auto binnenkort even uitlezen door een "vriendje" die de mogelijkheid heeft om dit te doen bij subaru's, misschien dat dit wat opleverd.
even afwachten

limbra (485), 11 jaar geleden

stationair toerental lijkt in orde zowel koud als warm ,
We wachten af wat er uit het uitlezen misschien naar voren komt .

succes.

ferluci (0), 11 jaar geleden

sorry dat het bijna een maand heeft geduurd voordat ik weer even reageer.
het werk neemt erg veel tijd van mij af en als ik dan even niets heb is het oh zo lekker om op de bank te hangen en pretentiloze televisie te kijken.
maar,................. de Knocksensor is verplaatst zoals ik al aangaf in mijn laatste berichtje.
gevoelsmatig gaat het vele male beter dan wat de auto deed.
ik bemerk nog wel wat inhouden bij lage toerentallen, maar de bak schakelt wat sneller over en het gevoel van inhouden is vele male minder geworden.
ik wacht de winter even af op wat er nog komen gaat, deze tijd is niet altijd een even goeie graadmeter.
wat mij betreft kan het draadje dicht, mocht er iets zijn dan bericht ik met een nieuw draadje.
bedankt voor een ieder die gereageerd heeft, ik hoop in een toekomst weer te mogen rekenen op jullie ervaring.

ferluci

Hans4040 (300) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.
Topic op verzoek gesloten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Legacy of stel zelf een nieuwe vraag.