Gewaardeerde lezer,
1e vraag:
Sinds 2 weken heb ik de auto waar ik al tijden naar uitkeek, gekocht; een blauwe handgeschakelde 125 pk Forester van september 2001. km-stand 63.000. Alles werkt perfekt. Echter, als ik rond de 120 km/h rijd heb ik last van iets wat men bij BMW-motoren noemt, konstant-fahrrucklen; het is dan net of de auto over een ongelijk wegdek rijdt of dat de banden in onbelans zijn.
Het verschijnsel doet zich hoofdzakelijk in de 5e versnelling voor, maar ook in de 4e versnelling. Zo tussen 115 en 125 km/h; en ook niet altijd. Boven of onder die snelheid is er totaal niets aan de hand, dan is het of ik over fluweel rijd.
Ik maakte me al zorgen of dit met de constante 4-wielaandrijving te maken had, maar dan lijkt het me dat dit bij alle snelheden het geval zou zijn. Ik tank euro-95.
2e vraag.
Ik doe altijd veel zelf aan mijn auto, omdat mijn werk daar zijdelings mee te maken had. Is er van de Forester wel een handwerkplaatsboek o.i.d. ?
3e vraag:
-de schokbrekers van/bij de achterwielen zijn gasgevuld, maar ik kan niet ontdekken of deze ook niveauregelend zijn. Weet iemand hoe ik dat kan zien of kan controleren ?
Vandaag, 9/8 heb ik bij 120 de koppeling ingetrapt; het schokkerige rijden bleef; dus ik denk toch aan de aandrijflijn. Bij onbalans in de wielen zou het boven die snelheid ws alleen maar erger worden; ws zou dit ook het geval zijn bij onjuiste wielstanden, of heeft iemand andere ervaringen. De banden zijn van Bridgestone, type Dueller; deze zijn half afgesleten.
-vraag 4: met hoeveel Nm moeten de wielen vastgezet worden?
-ik las in dit forum over kleppenstellen;
voor zover ik van een dealer hoorde was de
Forester voorzien van zelfstellende hydraulische kleppen die dus niet gesteld hoeven te worden; of was dit verkeerde voorlichting.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Op alle vragen kan ik antwoord geven. Bel mij maar voor meer gegevens
06-28253204
Lupo,
is het mogelijk de antwoorden op de vragen op deze site te vermelden ?
Alvast bedankt !
20 jaar
Ik kreeg diverse adviesen om het schokken te verhelpen; ik begon bij het goedkoopste; wielen zorgvuldig uit laten balanceren en voor-en achterwielen wisselen. Het probleem is nu nagenoeg verdwenen; mogelijk is het bij de volgende bandenvernieuwing helemaal over.
De achterveerdempers blijken bij mijn Forester niet van het zelfniveauregelend-type. Er zijn geen apart reservoirs aan de dempers gemonteerd en de kleur is zwart; niv.reg. zijn zo hoorde ik groen van kleur. De kleppen blijken toch gesteld te moeten worden. Er zijn namelijk geen hydraulische-zelfstellende kleppen gemonteerd; althans dit hoorde ik van een kenner; wel leuk dat ik tijdens de zoektocht naar deze auto bij een dealer hoorde dat de kleppen wel van het zelfstellende type waren.
Weet iemand of het volgende normaal is ? Tijdens het achteruit rijden in een korte bocht mijn schuur in, heb ik het gevoel dat er iets het soepel naar achteren-rijden tegenwerkt. Heeft dit soms iets te maken met de hillholder ? Hellingtrekken werkt met dit hulpmiddel overigens wel bijzonder goed.
Ik las nog even mijn eigen probleem.
De auto heeft nu bijna 120.000 km gelopen.
Het schokkerige gevoel wat ik beschreef heb ik gelokaliseerd; wel wat dom, maar hij doet het alleen als de airco aan is; het vreet dan wat energie. Met een aanhanger of caravan erachter heb ik totaal geen last.
Wat hakerig om een hoekje rijden heeft te maken met de vierwielaandrijving.
Inmiddels heeft de auto de grote 100 d km beurt gehad.
Kort erna ging -natuurlijk in de vakantie- de aandrijfashoes rechts bij de motor kapot. Dit moet over het hoofd zijn gezien want scheuren in de dalen van de hoes zijn daarvan de voorbodes. Zo'n hoes gaat bijna nooit stuk maar wel bij deze hoes. Dit ding zit kort bij de uitlaat en droogt daardoor eerder uit. Trouwens werd ik voortreffelijk geholpen hiermee bij een Duitse Soeb-dealer.
Ook niet lang na die beurt steeg er een jankend geluid op vanonder de motorkap. Wat een beurt al niet kan veroorzaken. Ik kon de jankplek niet lokaliseren. Ik ging bij een nieuwe soeb-dealer langs in mijn buurt en de monteur vond het direkt; de multiriem was de boosdoener. Ik ging er van uit dat alleen een echte V-riem kon janken, maar dat is dan vaak bij het wegrijden. De mijne jankte soms en alleen bij stationair toerental.
Na wat kaarsvet op de riem was het over, maar het komt toch regelmatig terug. Eerdaags doe ik er nieuwe riemen op.
Over de originele Bridgestone m+s banden ben ik bij nat weer niet erg tevreden. In de natte korte bochten wil de auto wel gaan glijden. Het meest ideaal is natuurlijk goede zomerbanden en een set goede winterbanden.
Verder is de auto bijzonder naar mijn zin en geeft hij geen krimp.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Forester of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar