Subaru Forester: Wegzakken koppeling

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 liter

Hierbij zoek ik via dit forum een oplossing voor het volgende probleem.

Bij veelvuldig gebruik van de koppeling, bijvoorbeeld in file rijden voel ik dat de koppelingspedaal steeds verder wegzakt.

Op het laatst moet ik hem met mijn voet weer terugtrekken tot bovenin.

Weet iemand wat hiervan de oorzaak is?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Popko Biel

XG

Geplaatst door XG (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Forester? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Inwendige lekkage in 1 van de 2 koppelingscilinders. De vloeistof lekt tijdens het intrappen v/h pedaal langzaam langs het zuigertje terug naar het oliepotje.

XG (0), 13 jaar geleden

Dat klinkt heel aannemelijk, de olie is ook zwart.
Ik ga allereerst de cilinder op het blok vervangen, beide zijn heb ik ontdekt gewoon bij de automateriaalzaak te koop.

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan is de (rem)vloeistof ook niet optijd ververst indien deze zwart is.......

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Als de cilinder bij de koppeling lekt ,is de lekkage zichtbaar. Ik zou de cilinder bij het pedaal het eerst doen. Deze heeft 2 afdichtringen zodat de lekkage vaak niet zichtbaar is. Er is dan ook geen vloeistof verbruik!!! Groeten.

XG (0), 13 jaar geleden

Zo, deze is wel meteen de duurste van de twee, op de site van van Hecke (hbase) 111, 20 euro, bruto ex

Groetend,
Popko

XG (0), 13 jaar geleden

Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten bij het vervangen?

XG (0), 12 jaar geleden

Voorlopig laat ik dit even liggen.

Ik zal als het toch een vervelend probleem wordt jullie advies mee nemen.

Bedankt

voyager (0), 12 jaar geleden

Vind je het nu al niet vervelend genoeg? Dat je koppelingpedaal terugtrekken moet omdat ie niet vanzelf terugkeert?
Houd er rekening mee dat je aansprakelijk gesteld kun worden als er iets gebeurd onderweg.
Je weet immes dat ie niet goed werkt, en is je auto als het ware afgekeurd en dus niet verzekerd.
Het is een redelijk eenvoudige klus, en ik zou er niet lang mee wachten.

Groeten Slob

XG (0), 12 jaar geleden

Nou zo ernstig is nou ook weer niet hoor.

Het probleem diende zich aan als ik in een file stond en de koppeling tig keer moest gebruiken, pak em beet vijftig keer, toen begon ik te merken

dat deze halverwege bleef hangen.

Eenmaal weer gewoon rijdend loste het probleem zich vanzelf op, maar toch bleef de vraag wat de oorzaak is.

Ik ga het natuurlijk wel verhelpen.

Nu heb ik een ander probleem zoals je weet, eerst dit op lossen.

Groetend,
Popko

Mausx (0), 12 jaar geleden

Mischien is het een idee om eerst je vloeistof te verversen. kost niet veel en volgens mij ben je dan al van je probleem af.

Teveel vuil en vocht in de vloeistof van de koppeling geeft ook dit soort problemen

XG (0), 12 jaar geleden

Deze tip is hier al eerder gegeven, en eigenlijk heb ik deze waarschijnlijk niet op de juiste waarde ingeschat.

Dit zal eerst maar eens gaan doen.

Groetend

XG (0), 12 jaar geleden

Ik heb de tip van MAUSX en de MODERATOR vandaag uitgevoerd.

Na eerst wat ruimte gemaakt te hebben door alles wat met de luchtinlaat te maken had weg te halen kreeg ik ruimte om bij de koppelingcilinder te

komen.

Door via de werkcilinder op de bak een vacuum te trekken kon ik de olie uit de koppelingscilinder krijgen zodat het reservoir leeg raakte.

Vervolgens heb ik met op zuigend papier (toiletpapier) de laatste vuiligheid uit de pot gehaald.

Waarna ik tweemaal het reservoir gevuld heb met nieuwe olie en via mijn vacuum methode de leiding en werkcilinder gereinigd heb.

Uiteindelijk kwam er alleen nog maar schone olie uit en heb het reservoir tot niveau gevuld.

Hopelijk is hiermee het euvel verholpen, zo niet dan komt plan B in zicht.

Bedankt.

voyager (0), 12 jaar geleden

Graag gedaan!

ehaaijer (0), 12 jaar geleden

Ik had het afgelopen jaar het zelfde probleem gehad met mijn forester van 1999 en 320000km op de teller.
Ik heb toen een nieuwe koppelingscilinder op de bak gemonteerd en rem olie dot 5.1 gebruikt omdat de olie wel erg warm wordt boven op de bak.
Tot op heden geen enkel probleem meer.

suc 6 groetjes Eddy

XG (0), 12 jaar geleden

Probleem opgelost.

Na een aantal keren de olie ververst te hebben omdat er nog iets van zwarte dingetjes in de olie zaten.

Nu zit er een olie in van een ander merk, het leek me iets dikker, zal ook verbeelding kunnen zijn, maar deze functioneerd naar wens en blijft

schoon, inmiddels al 4500 kilometer.

Bedankt voor het meedenken.

Popko Biel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Forester of stel zelf een nieuwe vraag.