Bij aankoop van mijn Sub heb ik een Vialle LPG G3 via de dealer laten installeren.
Bij de proefrit in september 2011 (met 63.000 echte km op de teller), dus nog zonder LPG, startte de auto (koud) pas na behoorlijk lang aandringen. In eerste instantie gedacht aan het te lang stil gestaan hebben.
De auto rijdt perfect zowel op benzine als op LPG, echter het starten gaat alleen na een rit(je) en dan weer binnen 5 minuten starten (start altijd automatisch op benzine) goed. Staat de auto langer stil zonder dat hij echt koud is of bijvoorbeeld pas de volgende dag (dus wel echt koud) dan moet ik echt geruime tijd "jengelen" voordat er leven in komt.
Ik heb al geprobeerd te starten met gas geheel, gedeeltelijk of geheel niet in te trappen maar geen van deze manieren helpt om de auto vlot aan het starten te krijgen.
De dealer heeft de radiateur al gecontroleerd (is perfect), bougies gecontroleerd (perfect), thermostaat vervangen, waterpomp vervangen, distributieriem is bij aankoop (13.000 km geleden vervangen), luchtinlaat (geloof ik) gereinigd. Het probleem is echter nog steeds niet verholpen. Overigens, wanneer de auto loopt, dan loopt hij als het spreekwoordelijke zonnetje.
Wat zou de oorzaak van dit wel heel irritante startgedrag kunnen zijn? Ik houd mij aanbevolen voor serieuze suggesties.
Bij voorbaat mijn dank voor jullie inbreng.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nokkenas of krukaspositie sensor kan deze problemen geven. Om te testen kun je bij je warme motor, het stekkertje losnemen. Zul je zien dat je dezelfde symptomen hebt.
Van de andere kant, het was handiger geweest als je eerst die startproblemen had (laten) verhelpen, en daarna LPG inbouw te (laten) doen.
Beste Ralf_Jensen,
Eerst het startprobleem op laten lossen: een waarheid als een koe, maar achteraf is het diezelfde koe in z'n k..t kijken :-)
Naar de juiste werking van de sensor zal ik in ieder geval laten kijken.
Bedankt voor de tip.
Wordt vervolgd.
12 jaar
Beste Ralf_Jensen
De krukassensor is vervangen alsook de sensor voor de luchttoevoer. Het lijkt op enige verbetering, maar moet bij echt koude motor nog lang "jengelen"om de auto aan de praat te krijgen.
Het is een uiteraard een moeizaam traject omdat de motor na een keer proefgestart te hebben dan wel weer snel aanslaat, maar na een nacht stil te hebben gestaan toch weer problemen geeft (alhoewel zoals reeds genoemd in iets mindere mate).
De volgende stappen zullen naar verwachting zijn de nokkenassensor en de brandstofpomp.
Ik houd jullie op de hoogte.
Vriendelijke groeten.
12 jaar
Jouw auto start automatisch op benzine.! Zit er genoeg benzine in de tank? Het komt vaak voor dat LPG rijders ´vergeten´ om ook benzine te tanken.
Toch is de nokkenassensor de verdachte. Deze is echter niet door te meten. Deze zijn wel gevoelig voor temperatuur.
Heb je misschien de mogelijkheid om zo´n sensor te wisselen, om deze te proberen? Dan kun je deze uitsluiten.
Succes
Benzine is er nog voor 3/4 tank. Daar kan het dus niet aan liggen maar evengoed bedankt voor dit aandachtspunt.
Voor de mogelijkheid om de nokkenassensor te wisselen (en eventueel de brandstofpomp) heb ik binnenkort een afspraak bij de dealer.
Ik houd je op de hoogte.
12 jaar
Hoi Ralf,
ik zou je op de hoogte houden van de ontwikkelingen, bij deze:
Nokkenassensor is vervangen maar heeft helaas nog niet tot het gewenste resultaat geleid. De auto is nu inmiddels een week bij de garage om alle verdere mogelijkheden te onderzoeken. Informatie van de dealer: tot nu toe nog geen verbetering. Auto is nu weer naar het gasinbouwstation. Het kan kennelijk wel eens voorkomen dat de gasinjectoren nog wat gas lekken waardoor je een (denk ik ) zogenaamd "verzopen" effect krijgt.
Afwachten maar en hopen dat het nu binnenkort verholpen is.
Overigens heb ik tot dusver alle lof voor mijn dealer (Residentie Den Haag) die met heel veel geduld aan het probleem aan het werk is.
Ik houd je van de verdere ontwikkelingen op de hoogte.
Groet,
Ben
12 jaar
Inderdaad, het lag aan een gasinjector of verstuiver. Deze bleef kennelijk lekken waardoor er een "verzuip"symptoom ontstond en de auto dus moeilijk aansloeg.
Nu is het sleutel omdraaien en starten.....heerlijk.
Bedankt voor jullie tips. Dit probleem kan wat mij betreft nu worden afgesloten.
12 jaar
Mooi, bedankt voor de terugmelding.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Outback of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar