close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Subaru Vivio 1997: Stationair Toerental Hoog

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1

Sinds enkele weken eigenaar van een Subaru Vivio. Aangeschaft om m'n Impreza een beetje voor de pekel te sparen. Auto had erg veel achterstallig onderhoud wat ik probeer op te lossen. Een probleem kom ik echter niet uit. Ik heb een beschrijving op internet gevonden dat er op lijkt maar deze auto gedraagt zich net wat anders. Wanneer de auto koud wordt gestart is het stationaire toerental extreem hoog. Hoewel ik het niet exact gemeten heb moet het boven de 3000rpm zijn. Wanneer de motor warm wordt dan zakt dit gelukkig wel en zodra hij helemaal op temperatuur is loopt ie soms netjes het voorgeschreven toerental. Echter, niet altijd...een tikje gas geven maakt dat het toerental weer blijft hangen rond de 1500rpm en soms na opnieuw gasgeven, soms na een stukje rijden pas weer terugzakt op normaal. Ik heb begrepen dat de gasklep alleen een positie indicator heeft en geen stappenmotor. Het verhoogde stationair bij koude start wordt gedaan via een thermostatische klep (via koelvloeistof) die zorgt voor omlooplucht buiten de gasklep om. Deze klep heb ik ingespoten met reiniger voor Luchtmassameter/EGR klep wat alle troep oploste maar het probleem niet. De Luchttemperatuursensor is schoongemaakt, de Klepjes van de koolfilter etc schakelen wanneer de computer in diagnostic mode wordt gezet en wanneer ik het slangetje van de MAP sensor lostrek veranderd de loop van de motor extreem dus deze doet wel wat. Ik begrijp alleen niet wat het toerental verder nog zo extreem kan beïnvloeden. Is dit een klepje van de carterventilatie ? Valse lucht ? De Lambda sonde ? of toch een probleem met de MAP sensor ? Bij het uitlezen van de computer geeft ie wel een error hierop (code 23 meen ik) maar ik heb het slangetje er ook bij lopende motor af getrokken dus ik kan mij voorstellen dat dit die error code heeft veroorzaakt. Check engine is uit als de motor loopt. Rijden doet ie verder prima. Heeft iemand een idee wat dit probleem bij dit motortje kan veroorzaken ?

Geplaatst door

trabbi600 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

een -schatting- van boven de 3000 toeren bij koude motor wil niet veel zeggen,
Het koude toerental -klinkt- bij dit type auto al snel veel te hoog,(eigen ervaring)
terwijl het werkelijke toerental na meting toch normale waarden blijkt te hebben, het is geen Impreza ;-)
dat het toerental bij warme motor af en toe "blijft hangen" kan veroorzaakt worden door
een stroeve werking / versleten gaskabel of de gasklep in het gasklephuis beweegt niet soepel,
of gaat niet in de nul-stand door eventuele vervuiling of slijtage,
wat je om te beginnen kan doen is: 1) gasklephuis inwendig reinigen met remmenreiniger en na reiniging
de gasklep scharnierpunten met een beetje WD40 inspuiten, 2) gaskabel controleren/gangbaar maken,
3) vacuum slangetjes controleren door bij draaiende motor remmenreiniger op de vacuumslangetjes te spuiten, veranderd het toerental of de loop van de motor dan is er een vaccuum lek,
succes.

limbra 1520
vip badge

4 jaar

Beste topicstarter, fijn dat u gebruik heeft gemaakt van ons forum. Heeft u de oplossing inmiddels gevonden? Dan stellen we het op prijs als u dit terugkoppelt in dit topic.

Mvg,
De Problemcar Hulplijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Vivio of stel zelf een nieuwe vraag.