Sinds kort 'stottert & hikt' de motor als ik bij wat langere snelwegritten snelheid (gas) verminder, bijv. bij files.
Recentelijk heeft merkdealer de druk van 10 op 13.5 gebracht, hoger ging niet (moet 14 zijn)
Verdeelhuis is ook schoongemaakt, juiste bougies en nieuwe kabels, kleppen gesteld,
compressie is 3x 12,1 en 1x 12.
Duidelijke verbetering, maar probleem is niet echt weg.
Motor loopt gewoon rommelig, bij lage toeren (bijv. bij 30km versnellen in 3e versn.)
is het horten & stoten, snel terug naar 2, wat ook niet echt soepel oppakt.
Idem als ik op de snelweg terugzak tot ca. 80km/u en in 5 weer versnel.
Stoppen bij verkeerslicht: toerental zakt naar 800, klimt naar 1500, zakt naar 800.
Zolang de motor maar tussen de 3000 - 4000 tpm blijft, geen probleem.
Wat kan dat zijn?
Verdamper?
Op benzine geen probleem, ook duidelijk meer trekkracht, maar da's niet de bedoeling.
Iemand enig idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat zit er voor LPG installatie in?
Gr Jaap
Is een Koltec EGI, nieuw gemonteerd in 2002, staat in het foldertje dat er bij zat geen typenr. o.i.d.
Zie onderstaande link voor plaatje.
10 jaar
Koltec heb ik geen ervaring mee.
Helaas kan ik je hiermee niet verder helpen.
Gr Jaap
10 jaar
Niet de dealer aan laten prutsen,die hebben geen hol verstand van gas installaties.
Afspraak maken bij een gasinbouwer.
10 jaar
Klacht komt me bekend voor, zoals stotteren en schommelen in stationair toerental.
Uit de folder merk ik dat het een injectie systeem is en dat heeft dacht ik geen gas verdeler.
Mocht dit wel zo zijn en ze hebben hem alleen even schoongemaakt met wat reiniger dan zit het probleem er nog
Je moet de gleufjes in de verdeler met een voeler maatje (0.15) goed schoonmaken.
Wat ook kan is dat je verdamper aan slijtage onderhevig is.
Voor de rest kan ik zeggen bij een gas specialist helpen ze je graag verder ook met tips.
Dan weet je iig met enige zekerheid wat het probleem kan zijn.
10 jaar
Allemaal dank voor de nuttige tips. Naar LPG specialist geweest, nieuw verdeelhuis. Pas weer grote beurt.
LPG gaat meestal goed, op benzine loopt motor nu uiterst onregelmatig. Slaat over etc.
Rij regelmatig stukken op benzine om brandstofsysteem ok te houden, vandaar.
Na overschakelen op LPG, gaat het (meestal) weer goed, zo niet: auto even parkeren, motor tijdje uit, opgelost.
Zou dit een VERSTOPTE KATALYSATOR kunnen zijn?
Ben 1e eigenaar, inmiddels 420.000, op zich prima dealer/garage maar dit blijkt gewoon een lastig probleem.
10 jaar
420.000 is de kop niet aan revisie toe?
Gr Jaap
10 jaar
Theo,
ik heb jou startbericht aangepast;
een bericht van oktober 2013 aanpassen heeft geen zin, want dat leest niemand.
Update graag altijd in een nieuw bericht plaatsen, graag.
mvg.
Moderator.
theo
kan niet de vacuüm slangetjes zijn die mogelijk poreus zijn of zelfs los zijn geraakt?
heb hetzelfde gehad met mijn legacy op LPG (340k km op teller), bleek een vacuüm slangetjes te ruim te zitten door warmte onder aan aan de "carburateur".
hierdoor ging het toerental ook steeds op en neer tussen de 2000 en de 800.
een simpel probleem toen ik het in de gaten had en meteen alle slangetjes van de gasinstallatie vervangen, meteen verbetering.
we horen het wel.
ferluci
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Forester of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar