Subaru Forester: wisselend stationair toerental + "check engine"

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Sinds een paar weken brandt het Check Engine-lampje en schommelt het toerental stationair tussen de 1000 en 2000 toeren p/m.
Het is begonnen tijdens extreme kou (-40 graden) maar houdt ook nu nog aan. Wie heeft tips over wat het probleem kan zijn.

De Subaru voldoet tot nog toe fantastisch en wil dat graag zo houden!

mennodefries

Geplaatst door mennodefries (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Forester? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Met een brandend lampje kun je een storing laten uitlezen.
Gezien de -40 ben je niet hier in de buurt maar ergens ver naar het noorden? Is daar een Subaru dealer?

Schommelen van het toerental kan wijzen op een verkeerd mengsel.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes op lekkage (scheurtjes, los zitten e.d.).

Unikneet (0) PRO, 10 jaar geleden

Loopt te rijk doordat spanning op koelvloeistof temperatuur sensor circuit niet overeenkomt met de werkelijke temperatuur. Stekker bekijken en circuit door (laten) meten om te zien waar het aan ligt, sensor, bekabeling... Of op de gok sensor vervangen.

-40 betekent meestal circuit open (sensor kapot, onderbreking circuit). Neem aan dat het niet echt -40 was... toch?

mennodefries (0), 10 jaar geleden

Oldfoot en Unikneet: Alvast bedankt voor de antwoorden en mogelijke oplossingen.
Waar vind ik de koelvloeistof temperatuur sensor? 'k Ben niet a-technisch, geen monteur en ik leer snel.
Op de gok de sensor vervangen is geen probleem, kan deze ook kapot gevroren zijn?

Ik heb de auto vanuit Nederland meegenomen naar mijn nieuwe woonplaats (ong. 100 km boven de noordpool) en ja, daar hebben we een aantal weken geleden temperaturen van -35 en kouder gehad voor meerdere dagen.

De dichtstbijzijnde dealer zit 200km uit de buurt en is momenteel geen haalbare kaart. Weten julllie nog andere merkdealers die dit type zeker zouden moeten kunnen lezen?

Een werkplaats handboek zou ook handig zijn, maar ik weet zeker dat ik de Zweedse nog niet begrijp.

Mvh, Menno

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Als je zowel vóór als ná de katalysator een lambda sonde hebt, dan is de kans reëel dat er met een algemene EOBD/OBD2 scanner uitgelezen kan worden. Je kunt dat eens bij de dichtbijzijnde garage/dealer vragen.
Anders ben je buiten de dealer aangewezen op iemand met professionele aftermarket scan apparatuur die het merk Subaru ondersteunt.
Geen idee hoe dik of dun die in jouw buurt gezaaid zijn.

Unikneet (0) PRO, 10 jaar geleden

Sorry dat ik twijfelde dat het echt -40 graden was. Het kwam mij iets te veel overeen met een waarde die je uit zou lezen met een diagnosetester als er een onderbreking in het circuit is van de koelvloeistofsensor. Nu met de info over huidige woonplaats dat even op de achtergrond. Waar is dat ergens dan? Koud zeg!

Dan net als oldford zegt misschien even rondbellen/vragen of jouw subaru uitgelezen kan worden, motorlamp brand: zal altijd een foutcode uit te lezen zijn.
Maar ik betwijfel of dit met een standaard eobd lezer kan. Deze jap van voor 2001 wellicht nog niet voorzien van uitleesmogelijkheden van europeese regelgeving (te oud).

Misschien is er een manier om handmatig je foutcode(s) uit te lezen met knippercode.
Je moet dan twee zwarte stekkers aan elkaar koppelen. Ik denk onder dashboard maar kan ook ergens anders zijn, ben niet zo bekend met deze.
Als je dan contact aanzet gaat het motormanagement lampje in je dashboard knipperen.
Lange pulsen zijn tientallen, korte pulsen zijn enkelen.
Dit vormt een getal, en die is adhv een lijst om te zetten in een foutcode.

Unikneet (0) PRO, 10 jaar geleden

Nagezocht voor je en stekkers voor handmatig uitlezen (knippercode) zitten onder dash. Twee groene en twee zwarte.
Functie volgens onderstaande beschrijvingen. Moet goed te doen zijn duidelijke beschrijving. Dat kan misschien een richting geven.
Probeer ook volgens omschrijving na het noteren van de foutcodes eens de codes te wissen en te kijken wat er terug komt. Koppel dit eens terug.

mennodefries (0), 10 jaar geleden

Hej Unikneet, bedankt voor al je info en moeite! Ik kan er nu nog niet mee aan de slag maar ik zal er zeker gebruik van maken.
Ik ben zéér benieuwd; voor mij is het allemaal nieuw maar niet geschoten is altijd mis.....
Tips en advies van een professional zijn welkom voor een Suub-leek als ik.

Tack sa mycket!

Mvh,

Menno

Unikneet (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=mennodefries]Tack sa mycket![/quote]
Geen dank :) Lycka till!

Prachtige foto trouwens.

mennodefries (0), 10 jaar geleden

Gisteren kon een garageboer de Forester uitlezen. Het uitleesapparaat pakte van alle Foresters alleen de 1998 versie en vervolgens aan: Code 8 (betekenis onbekend). Kan iemand hier iets mee?
Het was een korte actie en ik was allang blij dat er iets uit kwam......

Mvh,

Menno

voyager (0), 10 jaar geleden

http://www.troublecodes.net/Subaru/

Code 8 komt niet voor. Er moet iets meer op staan. Dus toch met knippercodes werken. Onder de dashboard bij de zekeringen zijn er twee zwarte draadjes die verbonden kunnen worden.Doe dat en zet je auto op contact(NIET starten). MLI lampje zal dan knipperen. Tel het volgens uitleg op de bovenvermelde website en dan krijg je omschrijving van de melding.

mennodefries (0), 10 jaar geleden

Gisteren ben ik erachter gekomen dat het Code 24 betreft. Uit de documentatie (waarvoor dank) blijkt dat dit de "Air control valve or circuit" betreft.
Hier noemt men het "tomgångsventil", oftewel: stationair ventielklep.
Kan ik deze uitelkaar halen en schoon maken of moet deze perdefinitie vervangen worden? Waar zit deze precies?

Graag tips over hoe te handelen nu. Jip-en-Janneke-taal werkt het beste bij mij, dan kom ik niet terug met vragen waarvan het antwoord eigenlijk vanzelfsprekend is.

Mvh,

Menno

voyager (0), 10 jaar geleden

Het is ergens in de inlaat circuit. Dus in de buurt van de gasklep. Gezien het erg koud was zou ik denken aan evt bevriezing ervan.
Op een van buitenlandse forums deze uitleg gevonden.
"The Idle Air Control Solenoid valve is incorporated in the throttle body and regulates the amount of intake air which bypasses the throttle valve built into the throttle body. It is activated by a signal sent from the Engine Control Module (ECM) to maintain engine idle speed to the target engine speed."! Zo is aan te raden alle luchtslangen na te lopen op scheurtjes, of zijn er kanalen voor stationair motorloop verstopt. In ieder geval gasklep schoonmaken.

http://www.youtube.com/watch?v=0WoQxA5q9...

kijk ook naar deze Youtube link.

mennodefries (0), 10 jaar geleden

Hej meelezers, meedenkers en meehelpers,

Afgelopen week eindelijk tijd en een ruimte kunnen vinden waar ik op mijn gemak aan de auto kon werken. Tijd en een ruimte op vrijdag en zaterdag beschikbaar!
Maandagavond de auto gestart en opeens geen storing meer. Vreemd, want die was de afgelopen twee maanden duidelijk aanwezig.
De rest van de week en vandaag zonder storing en probleem gereden: 'k Snap er geen hout van maar zoals het er nu uitziet, heb ik geen probleem meer.
Rest mij nog iets te doen of zal ik het hier bij laten?

Mvh,

Menno

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Forester of stel zelf een nieuwe vraag.