310 bezoekers online

Subaru Forester 1999: Subaru forester 1999 LA en RA bougies nat

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Het gaat hier om een subaru forester uit 1999 gisteravond nog gewoon mee gereden, vanochtend proberen te starten maar helaas loopt op 2 cilinders.

Kabels vervangen en bougies maar helaas nog steeds.

De LA en RA bougies zijn doorweekt met benzine, vonk getest maar wel vonk.

Zou het de bobine kunnen zijn die bovenop zit dat deze niet genoeg vonk levert voor deze 2 cilinders, want is wel erg toevallig dat het de 2 cilinders zijn van de bovenste rij van de bobine.

Alvast bedankt!!

wallymans

Geplaatst door wallymans PRO , lid sinds 8 jaar geleden

13 Reacties

0

Jaap A, 8 jaar geleden

Wallymans,

Heb je al geprobeerd om vanaf een andere aansluiting van de boubine de kabel incl de bougies te testen op vonk? werkt dat wel en op de bovenste rij niet dan lijkt de boubine overleden.. je schrijft dat je wel vonk hebt,, maar was dat enkel de bougie? of kabel incl gekoppelde bougie? en vanaf welke aansluiting dan?

Jaap

0

wallymans, 8 jaar geleden

Als ik de kabels van de bovenste rij eraf terwijl de motor loopt zie ik vanuit de bovenste 2 aansluitingen van de bobine lichte vonken op het chassis maken terwijl bij de onderste 2 als de kabels zijn verwijdert en ik probeer de motor te starten er echt knetterende vonken te zien zijn.
Heb vonk op alle cilinders incl. kabels en bougies.
Moet er wel bij zeggen dat de kabel van de RA cilinder verbrand was bij de aansluiting van de bobine vandaar dat ik eerst vanuit ging dat het alleen de kabels waren.

Mijn vraag is eigenlijk werken alle aansluitingen apart van elkaar bij de bobine of werken de bovenste 2 samen en de onderste 2 ook en kan het zijn dat de vonk niet sterk genoeg is van die 2 of zou de bobine dan helemaal niet meer moeten vonken.

Bedankt voor de reactie jaap!

0

voyager, 8 jaar geleden

De test metode is in ieder geval niet goed.Een goede bougie pakken en dan aansluiten op een van de bougiekabels. Bougie met een goed geisoleerde tang vastpakken en tegen de motorblok houden voor de massa.Dan proberen te starten en naar de vonk kijken.Herhalen voor ieder cylinder.Dan pas is goed te oordelen of de vonk sterk is.En de bobaine aansluitingen werken apart van elkaar omdat die door de ontstekingmodule aangestuurd worden.Dus maak niet te veel/langdurig gebruik van deze test metode.

0

Jaap A, 8 jaar geleden

Thx voyager,

Ja deze uitleg is wat ik bedoelde met testen van kabels incl bougie. hier mee kun je het verchil in vonken beter beoordelen dan kijken in de boubine. als je nu op 1 van de kabels minder vonk hebt zie je het idd beter.. mogelijk heeft de boubine een slechte aansluiting op de plek waar de verbrande kabel heeft gezeten..
probeer een boubine van iemand andere uit te wisselen... mogelijk is je probleem dan verholpen.. en voyager bedankt voor de verhelderende bijdrage..

Jaap

0

voyager, 8 jaar geleden

Geen dank Jaap.
Gezien de auto is uit 1999 zou er een diagnose stekker aanwezig moeten zijn.Het is dan aan te raden om die uit te lezen.Hopelijk komen er wat problemen aan het licht.

0

wallymans, 8 jaar geleden

Heb de bobine sinds vandaag vervangen en heb een goeie vonk op alle 4 de cilinders alleen nu het volgende, hij loopt niet lekker en er komt benzine uit mijn einddemper....

Zou dit nog de benzine kunnen zijn die door mijn uitlaat naar binnen is gelopen vanwege de 2 niet werkende cilinders en zoniet wat zou het dan kunnen zijn.

Bougies zijn alle 4 droog en er zit geen benzine in mijn olie wat wel het geval was voordat ik de nieuwe bobine heb gemonteerd dit door het langdurig testen van de motor terwijl er 2 cilinders niet meeliepen.

Storings lampje brand trouwens ook niet.

Alvast bedankt en zeker bedankt voor de reacties zover!!!

0

Jaap A, 8 jaar geleden

de boubine is vervangen en goede vonk geen storingslampjes? zou eerst de motor eens even lekker warm draaien en een stukje rijden kan inderdaad best dat er een en ander aan benzine overschotten in de cylinders aanwezig is.. en als ook je bougies normaal en droog zijn,, denk ik dat het na een ritje verbeterd zal zijn... laat nog even weten hoe het afloopt..

Jaap

0

wallymans, 8 jaar geleden

Auto gestart en gaan rijden toen kwam het weer......viel uit in de bocht...
Alle bougies eruit gedraaid en op vonk getest alle 4 vonk, maar weer de cilinder la en ra doorweekt van de benzine ook de bougies.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn ook al trek ik met lopende motor de la en ra bougie kabel eraf loopt de auto net zo beroerd hij loopt echt alleen op de voorste 2 cilinders!

0

karel123, 8 jaar geleden

copressie meten?

0

wallymans, 8 jaar geleden

Is wel erg apart dat er 2 cilinders zijn die dat probleem zouden hebben, hij heeft vanmiddag even op 4 cilinders gelopen en gister ook, als er geen compressie zou zijn zou die zeker niet op 4 cilinders lopen en zou je het toch echt moeten kunnen horen met starten...zou het evt met de krukassensor te maken kunnen hebben?

0

karel123, 8 jaar geleden

heb je misschien een scoop zodat je het signaal van je krukkas sensor kunt zien anders zou je het gewoon moeten proberen maar dan moet je wel net zon sensor voor handen hebben.

0

Jaap A, 8 jaar geleden

[quote=wallymans]Is wel erg apart dat er 2 cilinders zijn die dat probleem zouden hebben, hij heeft vanmiddag even op 4 cilinders gelopen en gister ook, als er geen compressie zou zijn zou die zeker niet op 4 cilinders lopen en zou je het toch echt moeten kunnen horen met starten...zou het evt met de krukassensor te maken kunnen hebben?[/quote]
Ja inderdaad, compressie zou je ook moeten merken bij aanslaan en als hij even gewoon heeft gelopen kun je dat uitsluiten gelukkig, maar wat er verder de oorzaak dan zou zijn kan ik zo ook niet zeggen , sorry..

Jaap

0

Buso5, 6 jaar geleden

Heb hetzelfde probleem; Bougies nat en benzine uii de uitlaat. Vonk is zeer goed. Bougies nieuw. Kleppenregeling en alle mechanische onderdelen ok. Compressie zeer goed. Fout code via stekker : klopsensor. Volgens de invoerder twee mogelijke betekenissen, of de klopsensor zelf stuk, doch dit geeft zeker niet dit beeld, of een slecht electrisch signaal. Maar welk ???
Ecu vervangen, bobine vervangen, bougiekabels nieuw....Krukassensor nagekeken en gereinigd etc.. Kan de temperatuursensor niet uitlezen noch de andere componenten. Druk in de benzineleidingen nog niet nagekeken, bij te hoge druk en de drukregulaar stuk zou ook kunnen teveel benzine ingespoten worden. Hoe is jouw probleem uiteindelijk opgelost ????

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Forester of stel zelf een nieuwe vraag.