auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Subaru Forester: koppeling

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: boxer

als ik de koppeling intrap zit daar een kabel aan die naar een cylinder gaat die onder de hoofdremcylinder
cylinder zit. er loopt ook een leiding van de hoofdremcylinder naartoe wie weet waar deze cylinder voor is?

Geplaatst door

karel123 (0)
badge

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hilholder???

[quote=cor van jaarsveld]hilholder???[/quote]
sorry wat is dit kunt u mij dat uitleggen

jan5047 0
badge

12 jaar

zorgt bij het hellingtrekken dat de auto niet achteruitrolt. Lees het instructie boekje er op na

ok bedankt klinkt logisch ik kan er weer mee verder.

karel123 0
badge

12 jaar

hoe werkt dit dan met overschakelen want dan mag de rem er niet op maar wordt het cylindertje wel bediend

karel123 0
badge

12 jaar

Het werkt wel. maar hoe presies heb ik nooit bekeken. In de 10 jaar met Subaru nooit 1 defect of gebrek ermee meegemaakt.
Werkt op de handrem als de wielen achteruit draaien. Ik weet ook niet of en hoe hij in de achteruit buiten werking gezet wordt.

Wel moet de auto voor hoger staan dan achter, anders werkt hij ook niet.

Het volgende heb ik gejat bij AMT

De Hill-holder is een voorziening die het wegrijden op een helling eenvoudig maakt. Het samenspel tussen het slippen van de koppeling, het geven van gas en het loslaten van de handrem is voor menigeen een probleem. Subaru heeft een systeem bedacht dat er voor zorgt dat de auto op een helling blijft staan ook als de koppeling wordt ingetrapt en de voetrem wordt losgelaten. Pas als het koppelingspedaal omhoog komt en de koppeling ‘pakt’ zet de auto zich in beweging.

Het systeem draait om een klep die druk in het remsysteem houdt van het linker voorwiel en het rechter achterwiel. De ‘druk-houd-klep’ wordt bediend door een excenterasje dat via een kabel verbonden is met het koppelingspedaal. Het excenterasje duwt een stift tegen een kogel. Op de vlakke weg en bij bergaf rijden blijft het remcircuit lv en ra open, op een helling zorgt de kogel ervoor dat het remcircuit gesloten wordt zodra én het koppelingspedaal én het rempedaal worden ingedrukt. De remdruk valt pas weg als het koppelingspedaal omhoogkomt, dan drukt immers de stift, die door het excenterasje wordt bediend, de kogel van zijn zitting.

Bij het wegrijden moet er voldoende gas worden gegeven om, zodra de koppeling ‘pakt’, de auto in beweging te krijgen. Een bedieningsfout die voorkomt, is de volgende. Als bij het loslaten van de koppeling de motor onvoldoende koppel levert doordat of de verkeerde versnelling is ingeschakeld, dan wel te weinig gas wordt gegeven, wordt de koppeling weer ingetrapt. Dat kan er toe leiden dat de ‘hill-holder’ buiten werking wordt gesteld. Worden de instructies goed gevolgd, dan gebeurt zoiets niet en zal het wegrijden soepel en zonder onnodig slippen van de koppeling plaatsvinden. De hill-holder kan niet zomaar buiten werking worden gesteld, controle in de werkplaats wijst uit of het systeem goed staat afgesteld.

Bij auto’s als de Audi A6 wordt een elektrische parkeerrem toegepast. Daarbij worden de remklauwen van de achterremmen vastgezet en pas losgelaten als de auto wegrijdt. Zo’n systeem werkt ook op een helling want het systeem is voorzien van een hellingssensor.

bedankt weer wat geleerd

karel123 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Forester of stel zelf een nieuwe vraag.