Subaru Forester: Schokken stationair draaien en uitvallen motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Kan iemand mij adviseren over het volgende probleem:

We hebben sinds 3 weken een Subaru Forester uit 2000 op lpg. 210d km gereden. Al sinds de eerste dag start hij moeilijk. Ik verwachtte een eenvoudige afstelling. Nu schudt hij tijdens stationair draaien, loopt onregelmatig en duikt vaak naar een heel laag toerental en slaat onderweg af bij naderen van kruispunt of rotonde (koppeling in, toerental zakt, slaat af). Ook heeft hij steeds minder vermogen beschikbaar: optrekken gaat moeilijk en inhalen ook.

Vandaag naar algemene garage gebracht. Diagnose: geen compressie in 1 van de cilinders, nieuwe motor is enige optie. Zou een hele flinke domper zijn! Is dit inderdaad de enige optie? Ben absoluut geen autokenner maar hoop op een andere oplossing. Ik zie veel verhalen over problemen met mengsel gas-benzine, ontsteking.

Alvast bedankt!

martijnwillers

Geplaatst door martijnwillers (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Forester? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nou,meestal zijn auto's met gasinstallaties van zulke km-standen de kleppen verbrand. (gas mensgel is erg schraal). Dus mogelijk ben je klaar met een nieuwe kop,of alleen de kleppen vervangen/inschuren.

martijnwillers (0), 12 jaar geleden

Dag Maarten,

Dank je wel voor je snelle reactie. Dat klinkt al een stuk beter! :) Ik ga hier even navraag naar doen. Is het raadzaam om naar een Subaru dealer of een gas-specialist te gaan met dit probleem? Of even de ANWB laten komen? :-)

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hahaha,wij kunnen thuis voor de deur hier niks aan doen,helaas :)
Je hoeft niet speciaal naar een dealer of gas expert,maar wel naar een garage die een goede diagnose wil doen. Door middel van een compressiemeting en lektest kan al vrij snel duidelijk worden wat en waar het lekt (lees:compressieverlies),zonder dat de kop eraf hoeft (al ontkom je hier toch niet aan denk ik).
succes!

martijnwillers (0), 12 jaar geleden

Heb inmiddels garage van mijn vader gebeld. Zij hebben veel ervaring met Subaru op lpg.
Bij dit type motor kunnen de kleppen gesteld worden (zijn niet hydraulisch). Eerst dat doen, als niet lukt klep(pen) vervangen. Volgens hun is de kans dat er iets aan het onderblok mis is klein (altijd dealer onderhouden, onderhoudsboekjes erbij).
Maar hopen dat het met een sisser afloopt!

En ik snap dat de aan-huis service van de ANWB hier niet veel mee kan! :-)

Bedankt!

martijnwillers (0), 12 jaar geleden

Inmiddels heeft mijn garage het probleem gevonden en opgelost. € 700. Niet fijn maar toch beter dan een nieuwe motor..

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

En wat was het probleem dan?

martijnwillers (0), 12 jaar geleden

Er was een onderdeel afgebroken, ben even vergeten welk. Ik zal het nog even vragen!

martijnwillers (0), 12 jaar geleden

Het was een gebroken tuimelaar. Gerepareerd. Wel nog steeds kapotte benzinemeter en gaslucht in de auto bij stilstaan. Toch maar weer terug naar de garage...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Forester of stel zelf een nieuwe vraag.