Beste
Een 3-tal weken geleden ging het lichtje van engine check plots branden bij gewoon rijden, luttele seconden reageerde de motor met wat haperen en viel uiteindelijk stil. Een licht verbrande geur was waarneembaar. De Subaru werd gesleept nr de garage (een vroegere Subaru specialist).
Bij uitlezen gaf hij de foutcode luchtmassameter. Een andere occasie erin en ik was opnieuw vertrokken voor 2 dagen..
Opnieuw viel hij gewoon uit aan een rood licht ditmaal zonder engine check lampje. gewoon af zonder pruttelen en/of sputteren. Enkele kms verder nog eens etc..
Terug binnen bij dezelfde garage en deze keer geen foutcode. De relais van de luchtmassameter werd nu vervangen en ik mocht vandaag de Subaru opnieuw gaan ophalen. De testrit was volgens de mechanieker positief geweest en ik heb geen reden om hem niet te geloven.
Onderweg op 5' van de garage valt hij echter opnieuw uit, het lijkt wel alsof ik het contact uitzet. Hij start altijd opnieuw onmiddellijk zonder enig probleem, de vraag is hoelang blijft hij rijden...? Hier op mijn oprit blijft hij soms een hal uur draaien zonder enig probleem en dan plots niks meer.
Iemand een idee? Dus geen foutcode en valt gewoon uit
Mvg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo
ik heb het probleem ook gehad dat mijn legacy spontaan onder het rijden uitviel
uitlaten lezen geen fout code na lang zoeken was het het hoofdrelais die achter de rechter kikpanel zit misschien is dit een optie
gr peter
Ze hebben al een relais vervangen, misschien was het die wel (?).. want volgens een andere garage heeft die luchtmassameter geen relais..klinkt wel ergens logisch.
Alleszins wat hebben ze nog gedaan: krukas- en nokkenassensor vervangen helaas geen resultaat. Met een jonger uitleesapparaat vn Subaru (rechthoekig grijs) kreeg hij opnieuw 2 foutcodes. Nml opnieuw luchtmassameter en iets met de injectie. Er kwam een nieuw occasie injectieprintplaatje in.
Resultaat niets! Valt nog steeds stil..beetje de wanhoop nabij, is al een maand bezig ondertussen. Morgen doe ik hem de laatste keer binnen in de garage, komt er niks uit de bus, dan wordt hij een kippenhok..
Dus herhaling, wagen valt zomaar stil en alle lichtjes op het dashboard gaan branden (alleszins diegene die moeten branden). Geen engine check lampje..Hij start dan zonder morren opnieuw op alsof er niets aan de hand is. Ik heb het zowel op benzine als lpg, maar nog nooit gehad bij 120km/u. Altijd bij lage snelheid of vrijloop. Vandaag bijv hikte hij een keer in vrijloop maar nam dan terug opnieuw op..
Iemand een briljant idee? Diegene met het juiste idee krijgt een fles wijn in zijn bus ;-)
10 jaar
Het meest waarschijnlijke is de krukas- of nokken-as sensor. Maar dat moeten ze bij die Subaru specialist ook wel weten.
Ik zou toch voor de zekerheid als ik jou was het relais rechtsonder bij de voeten achter dat plastic kapje vervangen heb ik ook gedaan bij mij was het probleem toen opgelost
Ook die van mij gaf toen geen foutcode aan omdat dat het relais is van zijn ecu daar wordt alles geregeld de kosten voor mij waren 8 euro terwijl ik ook van alles vervangen heb namelijk
Distributie riem ,nokkenas sensor, krukas sensor, ecu , startblokkering , sleutelring en niets loste het probleem op tot ik de tip van dat relais kreeg
Achter het plastic kapje aan passagiers zijde daar zit nog een relais ik zou die vervangen
Volgens subaru specialist onmogelijk maar toch was dit mijn oplossing voor het probleem eindelijk na 1 jaar zoeken
Gr peter
10 jaar
@Ralf: krukas en nokkenassensor zijn vervangen, de krukas was wel een occasie
@Peter: ik check morgen welke relais ze al vervangen hebben, zou me niet verbazen moest het die zijn
De garage sprak nu van de bekabeling na te kijken..
10 jaar
Ze hebben die relais blijkbaar al vervangen..
Kan het ook niet aan de gasinstallatie liggen eigenlijk? Het probleem is zowel op benzine als op gas dus maakt men de conclusie dat de gas er niks mee te maken heeft. Maar geeft de ecu van de lpg installatie geen simulatie van het benzinesignaal. Kan die module bijv ook niet corrupt zijn?
10 jaar
Hallo
Ik heb nog steeds hetzelfde probleem met de legacy, nml hij kan soms uitvallen aan een rood licht. Ik probeer dat op te lossen door in druk verkeer hem op voorhand aan kruispunten van D in N te zetten en kunstmatig het stationair toerental tssn de 1200 a 1500 toeren te houden, dan valt hij niet stil. Wanneer ik dan opnieuw moet vertrekken smijt ik hem terug in D, wat weleens nefast zal zijn voor de automaatbak. Vroeger was starten na het stilvallen geen probleem, nu kan het zijn dat ik 10 minuten moet wachten vooraleer hij wil aanslaan. Hij lijkt wel geen benzine te krijgen. De gas heb ik ook laten afkoppelen om dit ook 100% uit te sluiten...
Iemand nog een idee?
9 jaar
Ik zou in zo'n geval een scoop aansluiten en dan kijken wat er precies gebeurt met de injectie en ontsteking als de motor afslaat. Dan kan er vervolgens verder gezocht worden naar de oorzaak.
En wat doet zo'n scoop?
9 jaar
Een scoop sluit je rechtstreeks aan op de componenten die je wil controleren. De signalen worden opgenomen en wanneer de motor afslaat kun je nauwkeurig kijken waar het mis ging.
Met een goede scoop is elk vonkje enz. terug te zien.
Peter, ben je al wat verder?
Het zou de electronische injectie EN de temperatuursensor zijn heb ik vandaag vernomen..hout vasthouden, verhaaltje van lange adem hoor :-/
9 jaar
Ik zou de auto toch op benzine zetten en gaan rijden en kijken of de storing dan ook verschijnt.
9 jaar
De gas al laten afkoppelen eind Januari om zeker te zijn dat het niet de injectiemodule of ecu vd LPG was. Hij bleef het doen enkel op benzine, maar wel net iets minder. We zullen zien, ik moet hem woensdag gaan halen..Voorlopig geloof ik erin ;-)
9 jaar
Paar 100 eur lichter en nog steeds zelfde probleem..grrr
9 jaar
Heb je de scoop al aangesloten gehad ??? ZOals Arjen gemeld had. ?
Ben ondertussen storingvrij aan het rijden en de lpg is ook weer aangesloten. De garagist heeft wederom zaken vervangen, ttz hij heeft hetzelfde type Subaru en zijn Legacy heeft nu 'mijn probleem'..de bedoeling was door mijn stukken in de zijne te zetten (of andersom) het kwaad te vinden. Hij kan echter voorlopig niet specifieren wat er aan de hand is. Die uitleescomputer geeft dan die sensor dan de andere..of injectie en ga zo maar door. Wanneer je dit dan vervangt duikt het probleem wederom op. Hij denk dat het een samenspel is van 2 zaken die net buiten de marge liggen op een bep moment en dat de ecu dan zegt ik stop ermee. Ik zie de garagist regelmatig en hoor wel wanneer het gevonden is. Uiteraard post ik het hier..en hoop ik voor hem dat hij het vindt!
9 jaar
Nou Peter N. dan is nu de vraag; welke onderdelen heeft ie gewisseld. Als hij nu jouw problemen heeft, zal het probleem o.a. in de gewisselde delen zitten.
Ik ben reuze benieuwd.
Nou Ralf daar was ik op de 1 of andere manier ook al achter gekomen ;-) en ja ik ben ook curieus. Mijn Subaru stelt me toch nog niet helemaal gerust..is het nu echt wel voorbij? Aan een rood licht durft het zweet me weleens uit te breken! En het groot verlof staat eraan te komen, wat doe ik ermee he ;-)
Heb me sinds December 2014 een andere wagen aangeschaft als dagelijks voertuig, een 1994 MB E250D station..en die bolt ook lekker!
9 jaar
Hoi Peter, Je kunt toch gewoon VRAGEN aan je garagist, wat hij heeft gewisseld ?? Of kan dat niet.?
Het was de krukassensor!!! Krukas- en nokkenassensor zijn in Oktober vorig jaar al vervangen. De nokkenas door een gloednieuw exemplaar uit stock en de krukassensor (niet in stock) was een occasie die uit een rijdende wagen kwam..Dit kleine ding heeft me een half fortuin gekost...Half jaar verzekering en taks en haast niets gereden, iets anders gekocht om te overbruggen (ondertssn terug verkocht), luchtmassameter, sensoren, relais, kopzorgen, vloeken en tieren..etc...
Maw de helft van mijn bij elkaar gespaarde budget voor een Subaru legacy turbo stationwagon te kopen die ondertussen is verkocht grrr
9 jaar
Mooi dat het is opgelost!
Hiervoor was een scoop dus ideaal geweest.
En een prachtig voorbeeld, waarom je geen gebruikte electronische componenten moeten gebruiken. !!! (eerlijk gezegd; je kunt natuurlijk ook wel eens geluk hebben)
Maar ja, dat was in januari al gemeld.
Succes verder
Zonet weigerde de Legacy te starten, wat gezoom en tekketekketek achter het dashboard en daar bleef het bij. Bij een volgende poging gewoon niets, zelfs geen lichtjes op het dashboard. Alle zekeringen nagekeken en allemaal ok. Ik bol sinds korte tijd wel op 2WD ipv 4WD omwille van een probleem in midden dif, deze zekering was ook nog goed.
5' later..sleutel om en hij draaide....en sindsdien niets meer. Batterij is vorig vervangen en zaterdag nog vet op de bornen gedaan.
Iemand een idee?
7 jaar
Misschien nog een details, de wagen stond met de voorzijde omhoog op de oprit..
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Legacy of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar