close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Subaru Jumbo-Mini: Subaru Mini Jumbo '92 ontstekingstijdstip op krukaspoelie onbeke

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 758 cc 4 cilinder 42 pk

Hallo,

Ik ben op zoek naar de betekenis van de ontstekings-merktekens op de krukaspoelie.
Voor een Subaru Mini Jumbo SDX K9 benzine 758 cc 4 cilinder 5-bak maart 1992.
Het is het nieuwere type met Rotor/Verdeelkap.

[url=http://img8.imageshack.us/my.php?image=k...][img]http://img8.imageshack.us/img8/9666/kapz...[/img][/url]

Zie bijlage / Foto. Ik heb de stroboscooplamp aangesloten op de bougiekabel van de 1e cilinder.
Dan zie ik dat het merkteken op de beschermkast van de distr.riem tussen het 1e en 2e streepje staat op de krukaspoelie.

Maar wat betekenen die streepjes ? welk streep is hoeveel graden ontsteking ? Wie weet het ?

Er zitten op de Krukaspoelie 6 streepjes. Volgens de handleiding moet de ontsteking "op 5 graden voor het BDP (bovenste dode punt) " staan afgesteld "met de vacuumslang aangesloten".

Alleen weet ik dus niet bij welk streepje dit is.

Als iemand me aan deze info kan helpen, graag!

Alvast bedankt.

Geplaatst door

MiniJumboDriver (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb in ATEZET staan 5 plus/minus 2 graden bij 800 t/m met vacuum slang los. Merkteken zou dan op het tweede streepje van het vliegwiel en dus niet de krukaspoelie moeten staan.


vr.gr. Theo

[quote=Theo Sparenburg]Ik heb in ATEZET staan 5 plus/minus 2 graden bij 800 t/m met vacuum slang los. Merkteken zou dan op het tweede streepje van het vliegwiel en dus niet de krukaspoelie moeten staan.


vr.gr. Theo[/quote]
Theo, bedankt voor je reactie. Die 5 graden voorontsteking komt dus overeen met mijn boekje. Bij 800 toeren per minuut. zie ook bijgevoegde foto van mijn "1992 Subaru Handleiding M80"

[url=http://img11.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img11.imageshack.us/img11/8908/bo...[/img][/url]

Alleen ik houd dan mijn probleem, namelijk bij welke inkeping op de krukaspoelie moet het merkteken op de riemafdekking staan ? Er zitten 6 dezelfde inkepingen op, welke staat voor hoeveel graden voorontsteking ?

Ik citeer uit de handleiding (zie ook foto):

"Controleren van het ontstekingstijdstip

Controleer het ontstekingstijdstip na het opwarmen van de motor met de vacuumslang op de juiste wijze aangesloten. Sluit de stroboscooplamp aan op het bougiesnoer van de Nr. 1 cilinder en controleer of de indicator op de riemafdekking in lijn komt met de inkeping (tijdstipmerkteken) op de krukaspoelie. "

Met "de inkeping" ja maar welke van de 6 inkepingen moet ik hebben ?

Wie weet de verdeling? En moet de vacuumslang nu los of vast? De handleiding zegt vast, de ATEZET van Theo zegt los. ?

Groet Jakje

[quote=Theo Sparenburg]Ik heb in ATEZET staan 5 plus/minus 2 graden bij 800 t/m met vacuum slang los. Merkteken zou dan op het tweede streepje van het vliegwiel en dus niet de krukaspoelie moeten staan.


vr.gr. Theo[/quote]
Je zegt dat ie op het 2e streepje moet staan. Is dat het 2e streepje van links, of het 2e streepje vanaf rechts?
(Gezichtspunt: Ik sta naast de auto, distributiezijde en kijk bovenop de krukaspoelie) is het dan het 2e streepje vanaf links of rechts? en wat is de verdere verdeling van de streepjes? stappen van 5 graden ?

dus: 1e streepje (van links of rechts) 0 graden
2e streepje 5 graden ?
3e streepje 10 graden ? etc ?

Groet Jakje

In mijn boek staat dat je bij dit model de merktekens op het vliegwiel moet hebben. Als je motor in de normale draairichting rondturnt moet het laatste streepje wat je bereikt het 0 graden merkteken zijn. Het zou dus heel goed kunnen dat er steeds 5 graden tussen zit. (is in ieder geval wel bij de VIVIO maar dan op de krukaspoelie). Heb je geen ontstekingslamp met vervroeging?


vr.gr. Theo

Hallo.

Ik heb een foto gemaakt van de Krukaspoelie! zie foto dus

[url=http://img15.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img15.imageshack.us/img15/1840/so...[/img][/url]

je ziet hierop duidelijk de 6 merktekens en het extra/dubbele merkteken ter hoogte van het 2e merkteken.
Ook zie je het witte merkteken op het distributiedeksel.

Ik heb met de stroboscooplamp de ontsteking nu zo afgesteld dat het merkteken op de distibutiekap gelijk staat met het 3e merkteken op de krukaspoelie.

Hierbij ben ik ervan uitgegaan dat het dubbele merkteken op de krukaspoelie het BDP is, 0 graden dus, en dat het streepje er naast (rechts) -5 graden is etc. DUS: 6 merktekens: +5 0 -5 -10 -15 -20 graden ontsteking.

Kan iemand hiervan de juistheid bevestigen ? graag!

Ook vraag ik mij af wat het nut is van het loshalen van de vacuumslang van de vacuumvervroeger tijdens het afstellen. Deze heeft bij stationair toerental namelijk helemaal geen zuigkracht/onderdruk en ook geen enkel effect op het stationair toerental of het ontstekingstijdstip! Wat is het nut van loshalen dan? Of klopt het niet dat er bij mij geen onderdruk/zuigkracht op zit ? Wie kan hier enig licht op werpen ?
(als ik het slangetjes van de vacuumvervroeger loshaal en hier aan zuig kan ik gewoon lucht uit de CARBURATEUR aanzuigen terwijl de motor uitstaat, klopt dit? )

Alvast bedankt, groetjes Jakje

Die heeft wel effect! Bij stationair toerental is de onderdruk het hoogst!

Hendrik4290 0
badge

15 jaar

[quote=Hendrik4290]Die heeft wel effect! Bij stationair toerental is de onderdruk het hoogst![/quote]
Bedankt voor je reactie!

Bij mij zit er geen onderdruk/zuigkracht op het vacuumslangetje! Ik maak hem dan dus los van de vacuumvervroeger en hij zit dan nog vast aan de carburateur. Wat kan er een oorzaak van zijn dat hij geen onderdruk geeft ? en wat kan ik daar aan doen ?
(Ik heb alle vacuumleidingen reeds vervangen.)

Weet je toevallig ook de indeling van de merktekens op mijn krakaspoelie ? Hoeveel graden bij welke merktekens hoort ?

Groet Jakje

is de vaccuum vervroeger niet defect???

[quote=autobedrijf van breugel]is de vaccuum vervroeger niet defect???[/quote]
nee, als ik de vacuumslang losmaak van de carburateur en hier aan zuig, dan zuigt ie hem vacuum op mijn tong, die is niet lek dus.

Maar waar het me eigenlijk om gaat in dit bericht is de afstelling van de ontsteking! Wie weet de indeling van de merktekens op de krukaspoelie? Welk merkteken is hoeveel graden ontsteken ?

Lees ook mijn relaas hierboven incl foto's

Groet Jakje

Bewerkt: Krukas moest zijn krukaspoelie

volgens mij is dat streepje wat door loopt naar de andere kant van de poelie het streepje dat gelijk moet staan met het streepje op de deksel

Zit het pijpje in het carburatorhuis niet dicht?

Om zeker te zijn welk teken het BDP is kan je door het bougiegat misschien zien of voelen wanneer de zuiger van de 1 ste cilinder boven staat.
Ik heb nog zo een wagentje gehad als 2 de auto, maar herinner mij er niet veel meer van, alleen dat ik geen problemen heb gehad om de voorontsteking af te stellen. Als je eenmaal weet welk teken het BDP is dan kan je uit rekenen op welk teken hij 8° voorontsteking heeft door het af te meten met een meetlatje op de streepjes.

In de draairichting gezien is het eerste teken dat je tegenkomt de grootste voorontsteking.

Als de motor nog contactpunten heeft dan moeten die eerst goed staan, ik denk tussen 50 en 54 ° contacthoek, dus ergens tussen 0,45 en 0,40 mm afstand tussen nieuwe puntjes.

Hendrik4290 0
badge

15 jaar

[quote=autobedrijf van breugel]volgens mij is dat streepje wat door loopt naar de andere kant van de poelie het streepje dat gelijk moet staan met het streepje op de deksel[/quote]
wat is dan de functie van de overige 5 streepjes ?

ik d8 zelf dat het merkteken dat doorloopt het BDP is en dat de rest van de streepjes de voorontsteking aangeven per 5 graden ? Zo is het wel bij Nissan. dan krijg je dus: +5 0 (BDP) -5 -10 -15 -20 graden voorontsteking, klinkt dat logisch ?

Groet Jakje

[quote=Hendrik4290]Zit het pijpje in het carburatorhuis niet dicht?

Om zeker te zijn welk teken het BDP is kan je door het bougiegat misschien zien of voelen wanneer de zuiger van de 1 ste cilinder boven staat.
Ik heb nog zo een wagentje gehad als 2 de auto, maar herinner mij er niet veel meer van, alleen dat ik geen problemen heb gehad om de voorontsteking af te stellen. Als je eenmaal weet welk teken het BDP is dan kan je uit rekenen op welk teken hij 8° voorontsteking heeft door het af te meten met een meetlatje op de streepjes.

In de draairichting gezien is het eerste teken dat je tegenkomt de grootste voorontsteking.

Als de motor nog contactpunten heeft dan moeten die eerst goed staan, ik denk tussen 50 en 54 ° contacthoek, dus ergens tussen 0,45 en 0,40 mm afstand tussen nieuwe puntjes.[/quote]
ik kan door het vacuumslangetje heen in de carburateur blazen zuigen, die zit niet dicht dus. Wel lees ik in veel andere topics dat de vacuumslang pas onderdruk krijgt (=vervroeging via vacuumvervroeger) bij gas geven en niet bij stationair loop, omdat vervroeging dan niet nodig is.

Ik denk dus dat het dubbele doorlopende merkteken het BDP is, alleen weet ik de indeling van de andere streepjes dan niet, verspringt het 5 graden per streepje ?

Je zegt dat ik het aantal graden vanaf het BDP kan uitmeten op de krukaspoelie met een meetlatje, wat bedoel je daarmee ?
(De juiste afstelling is trouwens volgens het boek: 5 graden voorontsteking +/- 2 graden bij 800 toeren +/- 50 toeren, met de vacuumslang van de vacuumvervroeger los en afgedopt.)

Groet Jakje

ja volgens mij heb je gelijjk.
dan moet hij afgesteld worden tussen het 1e en 2e streepje na bovenste dodepunt!
Maar waarom staat hij zo van tijd af???

[quote=autobedrijf van breugel]ja volgens mij heb je gelijjk.
dan moet hij afgesteld worden tussen het 1e en 2e streepje na bovenste dodepunt!
Maar waarom staat hij zo van tijd af???[/quote]
zo heb ik hem gekocht!

ik heb hem inmiddels bijgesteld met de stroboscooplamp. Hij staat nu afgesteld net na het 1e streepje na het BDP (net na het 3e merkteken dus).
Dan zou ie nu volgens mij op ongeveer 6 graden voorontsteking staan.
Het punt is alleen dat ik het niet zeker weet, voor mijn gevoel trekt hij nu wel beter door.

Het zou fijn zijn als iemand exact kon vertellen hoe het nu zit met die merktekens.

Groet Jakje

was even aan het zoeken, maar ik beschik hier thuis niet over autodata.
bij de andere programmas niks gevonden voor deze auto.
ik verwacht dat hij zo goed staat.
een paar graden erlangs kan geen kwaad als het maar niet meer dan 5 graden is!

Ik denk ook dat ie nu aardig goed staat, ik heb net nieuwe bougies geplaatst, die zal ik er binnenkort even uithalen en de kleur bekijken.

Alle suggesties/data over de ontsteking zijn van harte welkom!

Had ik maar een werkplaatshandboek..... :)

Groet Jakje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Mini Jumbo of stel zelf een nieuwe vraag.