Hallo allemaal,
kan iemand mij helpen ? Ik heb een Forester gekocht omdat iedereen altijd zegt dat de versnellingsbakken de rest van de auto overleven, maar nu krijg ik juist daar een proleem mee !!
Telkens als er gas losgelaten wordt, dan blijft de bak niet in de 5e versnelling hangen, maar er juist uitgewerkt. De pook blijft dan net "naast" de vijf hangen, maar keert niet terug naar de vrijstand. Het gebeurt als het motortoerental precies net zo hoog is als het toerental van de versnellingsbak. Precies het moment na gasloslaten dat je niet meer versnelt, maar ook nog niet op de motor aan het remmen bent.
Als de bak warm is gebeurt het sneller, en het gebeurt voornamelijk in bochten.. Ik heb op het forum iets over keerringen gelezen, maar dat heeft volgens mij alleen met olielekkage te maken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
japie dit heeft met de vergrendeling temaken ; kijk eerst eens of je schakelmechanisme goed is als dat zo is dan zal het in de bak zitten.
groetjes jan.
Hoi Jan,
het schakelmechanisme is nagekeken, en zelfs een nieuwe veer opgezet. Het zal dus wel in de bak zitten... Maar waar dan ? Moet ik aan synchromes denken, of iets anders ? Ik vindt het wel vreemd na 220d km.., moet normaal toch geen probleem zijn dacht ik..
Groetjes Japie
18 jaar
japie dan moet je aan de schakelmof denken en de blokkeering daarvan en ja dan zal de bak uit elkaar moeten .
groetjes jan.
Hallo Japie,
Ik heb het zelfde probleem gehad uit de5e versn schieten en later niet meer in de achteruit willen.
Ook rook ik soms een versn bakolie lucht.
het vogende was eraan de hand de moer van de hoofdas in de versn bak was een stuk losgelopen.
Waardoor er ruimte kwam te zitten tussen de tandwielen van de 5 en de achteruit.
Ook was het kunststof olie geleidings buisje door de moer doorgesleten.
Als je niet te lang doorrijdt dan hoef je alleen de moer maar vast te draaien.
Moet wel de versn.bak uitelkaar.
Misschien kan het ook als je onder de auto het achterste gedeelte van de bak eraf haalt.
Ik heb hem helemaal uitelkaar gehad omdat ik niet wist wat er fout zat.
Hoi, met Rien. Bij stationair draaien loopt de motor iets onregelmatig en de versnellingspook schudt behoorlijk. Weet iemand wat dit is ? Overigens is het probleem van het schokken bij gasgeven en loslaten nog nooit opgelost, zie mijn eerdere berichten.
18 jaar
Tonny,
Dank je wel voor je reactie, ik begon al een beetje ten einde raad te worden. Ik was van plan hem maar naar de garage te brengen en gelijk de koppleing maar te laten vervangen, omdat de bak toch open moet. Ik zal eens kijken of ik zelf de achterkant openmaken kan of dat ik de garage toch moet inschakelen.. Volgens mij is het wel een flink aantal uur sleutelen als ik het goed begrijp...
Rien, bij bij schud de pook ook heel erg in zijn vijf, maar niet erg stationair. Als je forester op LPG loopt dan is de stationairloop volgens mij altijd redelijk onregelmatig, tenzij de kleppen net gesteld zijn. Bij mij zijn ook eens alle inlaatbuizen etc schoongemaakt, en daarna opnieuw ingeregeld door Koltec. Dat scheelde heel erg.. Schokken bij gasgeven gebeurt bij mij alleen bij te lage toeren (ik rijd voor mijn werk een diesel, en soms vergis ik me wel eens...)
Gr Japie
18 jaar
Hallo Tonny,
het was inderdaad de moer die achter aan de bak zat. Ze hebben de achterzijde losgehad en de moer vastgezet. De auto schakelt weer super, lijkt wel nieuw !! Nu blijkt echter de hoog/laag niet meer te werken. De kabel is goed, maar de hevel wil niet meer van hoog in laag. Weet jij wat dit zou kunnen zijn ?
18 jaar
Hallo,
Ik rijd een Subaru Impreza GT Turbo en heb sinds de afgelopen zomervakantie precies hetzelfde probleem als Japie5168 met zijn Forester mbt het uit de 5e versnelling springen.... Zal de oplossing grote kans hetzelfde zijn ?
Gr. John
18 jaar
Geen reacties gehad helaas. Dus dan zelf maar op onderzoek uit met het probleem en de oplossing van de Forester in het achterhoofd.
Staartdeel van de bak gedemonteerd maar helaas de moer van de hoofdas zat nog vast; toen het daaropvolgend deel van de versnellingsbak gedemonteerd en .... inderdaad een losse moer (!!) maar dus niet van de primaire/hoofdas maar van de as daarboven; van de 5e versnelling (?). Kosten: 2 pakkingen, de versnellingsbakolie, 1 afgebroken uitlaatbout en wat uurtjes sleutelen....
Ik hoop dat andere Subaru rijders hier in de toekomst wellicht iets aan hebben !
Succes & Gr. John
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Forester of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar