Ik heb een Forester 2.0 die vooral gebruikt wordt om een paardentrailer te trekken. Dat gaat heel goed behalve voor 1 vervelend probleem.
Het is nu reeds 2 x gebeurd dat op een rotonde 2 wielbouten van het rechter achterwiel zijn afgebroken.
Dit gebeurt als je op de rotonde naar links draait en de trailer mogelijkerwijze nog iets duwt en de auto dus wat naar buiten duwt.
De achterophanging is versterkt omdat de auto te sterk doorhing achteraan (LPG-tank + materiaal voor de paarden in koffer + trailer).
De eerste maal dat de bouten afbraken, was kort ervoor het achterwiel eraf geweest en ik vermoedde dat de bouten te strak waren vastgedraaid.
Na het vervangen van de bouten is hier extra op gelet en is ook geregeld gecheckt dat de bouten nog allemaal op de juiste waarde vaststonden.
Toch zijn ze terug afgebroken.
Is dit een gekend probleem ? Doe ik zaken met de auto waar die niet sterk genoeg voor is ? In dat geval zal ik de auto moeten verkopen. Want het laatste wat je wil is wel om met de paarden onderweg stil komen te staan, en dat is nu op een jaar tijd 2x gebeurd. Weet iemand een oplossing ?
Van de Subaru garage heb ik begrepen dat dit al wel meer gebeurd is. Ze hadden ook de bouten in voorraad. Maar gewoonlijk gebeurt het bij het vastdraaien in een bandencentrale.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Checken of eerder vastgezette bouten nog met de juiste waarde vaststaan lijkt mij wat moeilijk.
Indien je een momentsleutel gebruikt, klikt deze bij de bereikte correcte waarde. De bouten kunnen echter eerder wel degelijk VEEL VASTER zijn aangedraaid!
Indien de bouten steeds afbreken zou ik er op toezien dat de bouten ALTIJD met de hand (dus NIET met de luchtsleutel) worden aangedraaid waarbij een correct ingestelde momentsleutel gebruikt wordt om de bouten op het juiste moment vast te zetten. Bouten hierbij altijd kruislings danwel steeds eentje overslaand aandraaien.
wielbouten breken natuurlijk niet zomaar, lijkt mij sterk dat dit door te vast aan draaien gebeurt, wat je daarmee eerder om zeep helpt zijn je schroefdraaid in je naaf of je wielen..
lijkt mij toch een probleem met de produktie/staalsoort/sterkte van dit soort wielbouten, ook omdat de dealer ze op voorraad heeft en aangeeft dat dit vaker gebeurt..
Ik heb het misschien omvoldoende duidelijk aangegeven, maar nadat de bouten de eerste keer waren afgebroken, zijn de bouten wel degelijk manueel met momentsleutel en kruiselings vastgedraaid en nog verschillende malen gecheckt. Gewoonlijk konden ze dan met het juiste moment nog iets aangedraaid worden.
De eerste keer waren de bouten wel zeer vast gedraaid en was dit een mogelijke oorzaak.
Ik zie niet in wat ik nog meer kan doen.
In ieder geval, ik zal er nieuwe bouten insteken en zeer zorgvuldig te werk gaan. Gebeurt het dan nog een keer, dan zal na de 3e reparatie een Subaru Forester te koop staan indien er geen goede oplossing uit de bus komt.
Want om de 4 maanden met de trailer langs de kant van de weg staan, is geen optie voor mij.
16 jaar
Je kunt natuurlijk ook gewoon op zoek gaan naar nieuwe (gelijksoortige) wielbouten van een ander merk auto?
Natuurlijk kolder om voor een paar wielbouten een andere auto te moeten kopen?
16 jaar
Hallo Santa,
Bedankt om mee te denken.
De wielbouten lijken mij specifiek Subaru. De bout moet je in de naaf persen. Vervolgens steken de bouten vast in de naaf. De velg zet je erover en dan vast met moeren. Het zijn dus geen bouten die je in de naaf draait.
Mijn eerste gedachte was ook om andere bouten te gaan gebruiken. Echter de bout past in de naaf met een specifieke vertanding en er is ook geen plaats voor een bout met een gewone kop.
16 jaar
de enige optie, volgens mij, is om nieuwe bouten te kopen bij een carrosserie bouwer (of aanhangwagen fabrikant)
Vermoedelijk ligt de oorzaak in de slechte kwaliteit van de originele bouten.
`t is maar een idee, wat ik zelf zou proberen.
mvg,
Hans.
Nissan crewcab heeft er ook last van.
vooral als er een camper-unit wordt opgezet,braken acher de wielbouten spontaan af soms wel 3.altijd rechtsachter.
Dit gebeuren deed/doet zich in duitsland voor onder de camper-unit freaks.
hieruit kwam ook naar voren dat het ging om slecht materiaal,andere bouten gezet en toen was het over.
Ik heb bij Subaru nieuwe bouten besteld en zal die in het weekend monteren. Zal tevens een aantal foto's maken. Kan je die hier invoegen ?
Vervolgens zal ik proberen of ik de bouten ergens kan laten namaken, want die vind je zo niet in de handel. Dan heb ik hopelijk voor later sterkere bouten.
Iemand enig idee waar dat zou kunnen ? In het noorden van België of het zuiden van NL.
16 jaar
Ondertussen reeds gevonden hoe ik foto's kan invoegen.
16 jaar
Het zijn geen slechte bouten, het heeft met de hardheid van het materiaal te maken.'
ik kan me niet voorstellen dat er geen oplossing voor is in de vorm van zachtere of misschien hardere bouten.
Hoe ziet het breukvlak eruit?.
Een glad breukvlak duid op te harde bouten.
Een bout die als het ware er afgeschoven is is te zacht geweest.
16 jaar
Hierbij de foto's.
Niet zo goed zichtbaar, ondanks verschillende pogingen. Maar beter ging niet.
16 jaar
[quote=Harald4118]Hierbij de foto's.
Niet zo goed zichtbaar, ondanks verschillende pogingen. Maar beter ging niet.[/quote]
Geen foto's dus...........Of zien we het niet goed?
welke foto`s ??
[url=http://img407.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img407.imageshack.us/img407/4517/...[/img][/url]
[url=http://img407.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img407.imageshack.us/img407/6161/...[/img][/url]
Hierbij een 2e poging voor de foto's.
Een foto van het breukvlak kan ik helaas niet maken. Daarop is dan niets te zien.
Inmiddels nieuwe bouten van Subaru gemonteerd. Ben benieuwd hoelang het heel blijft.
16 jaar
de eerste keer dat dit gebeurde, is er toen een complete set nieuwe bouteningegaan, of zijn alleen de gebroken bouten vervangen. Het kan zijn dat de "oude" bouten toen een opdonder hebben gehad, en nu dan zijn afgebroken. Vervang dus de complete set van 5 bouten is mijn advies.
Wat ook nog een mogelijkheid is, als je niet de originele wielen hebt, dat het naafgat niet precies aansluit op de naaf, hiervoor worden normaal gesproken dan adapterringen gebruikt. Indien deze adapterring er niet meer tussenzit, draagt de velg niet meer op de naaf, zodat de bouten alle spanningen voor hun kiezen krijgen. Bij een golfje is dit nog te overzien, maar bij een continue zwaar beladen voertuig kan dit je gaan opbreken, met dus afbrekende wielbouten als gevolg.
Groeten Marcel
Marcel, bedankt voor je reactie.
Aangezien de Subaru dealer niet onbeperkt veel bouten in voorraad heeft, heb ik telkens maar de kapotte bouten kunnen vervangen.
Ik rijd overigens met de originele Subaru velgen.
Maar wat jij voorstelt, daar had ik ook al aan gedacht. Er zijn dus 10 extra bouten besteld en die komen deze week binnen. Dan zal ik van het betroffen wiel de 5 bouten vernieuwen en nauwkeurig op moment aantrekken.
Als het probleem dan alsnog terugkomt, is er naar mijn mening een structureel probleem met de bouten. En dan blijft er over :
1. Sterkere bouten laten maken.
2. Andere auto kopen.
Voor de rest is de auto overigens prima in orde.
(Voor een noodgeval heb ik wat bouten extra besteld. Die zijn niet zo duur. Ik ben ondertussen zo ver dat het nog maar +/- 1u zou duren om de 5 bouten te vernieuwen en het nodige materiaal ligt ook in de auto).
16 jaar
Waarom koop je steeds de originele bouten?
een andere auto kopen is een optie die behoorlijk meer aanslag maakt op je portomonee...20 nieuwe versterkte wielbouten zullen vast voordeliger zijn..
Hans,
Ik weet dat de foto's niet geweldig zijn.
Maar dit zijn echt specifieke bouten. Die vind je niet in de handel. En er is geen plaats voor andere.
Om de bouten te laten bijmaken weet ik nog altijd niet waar ik terecht zou kunnen.
De bouten hebben onder de kop een vertanding. Die is ook nodig om te beletten dat de bout mee gaat draaien. Ik zou niet weten waar je zulke bouten kan laten maken. Met een draaibank alleen kom je er niet.
En wie zegt dat de bijgemaakte bouten sterker zullen zijn ?
Als ik zo rondkijk : De meeste auto's die wat robuuster zijn en meer mogen trekken hebben gewoon meer en/of dikkere bouten.
16 jaar
Ik zei al bij antwoord #7:
de enige optie, volgens mij, is om nieuwe bouten te kopen bij een carrosserie bouwer (of aanhangwagen fabrikant)
Vermoedelijk ligt de oorzaak in de slechte kwaliteit van de originele bouten.
`t is maar een idee, wat ik zelf zou proberen.
Ik heb zelf eens bouten gehaald bij een aanhangerfabrikant en die had een heleboel soorten en maten.
mvg,
Hans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Forester of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar