auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki Alto 2004: homokineet

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F10D, Motorinhoud (cc): 1100, Vermogen (kw): 46

Hallo,

Hoe kan ik zien of meten wanneer een homokineet versleten is. Hoe wordt hier bij APK naar gekeken en mag er speling op de as zitten?

Alvast bedankt voor alle serieuze reacties

groet

Geplaatst door

lieshout (240)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het goed is. is de hoes nog heel en dus kun je niets zien. Maar troost jezelf, een defect aan een homokineet is duidelijk te horen. Naar mijn mening is het nog steeds zo dat tijdens de APK de bvestiging en de afdichting worden gecontroleerd. Als een proefrit nodig is mogen de assen geen geluid vertonen dat op een defect duidt. Vooral in een bocht zal een defecte as geluid maken. Van een nieuwe aandrijfas zijn beide koppelingen van een hoeveelheid vet voorzien. Voldoende voor levenslang. Bijna altijd is een lekke (gescheurde) hoes de oorzaak van droog lopen, waardoor de glijvlakken of de naaldlagers gaan slijten. Het slijpsel zorgt daarna voor nog snellere slijtage te beginnen met tikken en gevolgd door steeds meer lawaai. .

Hallo Cor,

Na wat testritjes met de auto (auto is niet in mijn bezit), hoor ik idd bij een scherpe bocht een apart geluid. Ook zie ik rondom de hoes veel vet rondgeslingerd op plaatsen waar dit zeker niet hoort. Dus ik denk, ook na jou verhaal te hebben gelezen dat de homokineet of zelfs beide defect zijn.
Ik ga toch op inspectie uit en als het nodig blijkt vervangen. Het vet is denk ik een afkeur bij APK, overigens de hoes is idd nog goed en niet gescheurd.

Bedankt voor de info.

groet Lieshout

lieshout 240

5 jaar

Een beetje veel laat. Maar, vet in de omgeving van een koppeling duidt op lekkage. Aan de wielkant van de aandrijfas zou dat ook uit een voorwiellager kunnen komen. Echter, een defecte hoes komt veel meer voor. Wat de oorzaak van het defect is? kan ik vanaf hier niet bekijken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.