Hallo!
Ik kreeg deze week een brief in de bus met daarin de herinnering voor mijn APK keuring in november.
Hierbij kreeg ik ook een aanbieding voor een VOS-onderhoudsbeurt. Heeft iemand ervaringen met deze onderhoudsbeurt. Goede/slechte verhalen etc. De aanbieding voor de VOS+APK is voor mijn Alto 169,-.
Dit vind ik vrij prijzig (ben een arme student die zijn centjes goed kan gebruiken ;) ) en veel mensen zeggen dat je de meeste dingen van zo'n beurt ook makkelijk zelf kunt doen. Aan de andere kant; ik ben zelf a-technisch en het lijkt het me niet verkeerd voor mijn 10 jaar oude Altootje.
Vind hem de laatste tijd namelijk nogal stug schakelen, de remmen reageren ook niet meer zo direct als toen ik hem een jaar geleden kreeg en ook kraakt mijn stuur nogal erg. Het lijkt me dus op zich wel handig om mijn Alto een grote beurt te geven.
Ben alleen benieuwd naar jullie verhalen en eventuele adviezen voor wel/niet doen.
Groetjes Mirjam
PS:
De VOS-onderhoudsbeurt bestaat uit dit:
Motorolie verversen
Oliefilter vervangen
V-riem toestand en spanning
controleren
Accuvloeistofniveau controleren en
zonodig bijvullen
Koppelingvloeistofniveau controleren
en zonodig bijvullen
Remvloeistofniveau controleren en
zonodig bijvullen
Koelvloeistofniveau controleren en
zonodig bijvullen
Carterontluchtingsslangen en
-aansluitingen controleren
Koelwaterslangen en -aansluitingen
controleren
Portierscharnieren, -vangers en
-sloten controleren en smeren
Vrijeslag koppeling controleren en
zonodig afstellen
Ruitenwisser/sproeier/niveaus
controleren en zonodig afstellen/
bijvullen
Bandenprofieldiepte controleren
Bandenspanning controleren
(inclusief reservewiel)
Kachelwerking/airco/fan controleren
Verlichting en signalering controleren
Uitlaatsysteem controleren
Remslangen/leidingen op
beschadigingen en lekkage controleren
Remschijven en -blokken controleren
Brandstofcircuit controle op lekkage tank,
slangen en aansluitingen
Tussenbak en differentieels
olieniveau controleren en zonodig
bijvullen (4WD)
Versnellingsbak MT & AT olieniveau
controleren
Stuurinrichting en eventuele
stuurbekrachtiging controleren
Aandrijfassen/-stofhoezen controleren
Schokbrekercontrole op werking
en lekkage
Voor- en achterwielophanging
controleren
Dim/grootlichthoogte controleren
Proefrit
Foutcodes alle circuits uitlezen
en ontstekingscontrole
Werking koelfan controleren
Water uit brandstoffilter aftappen
(alleen bij diesel)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
klinkt als een hele lijst maar stelt niks voor. Is gewoon een kleine beurt.Er staat vaak controleren van maar dat valt gewoon onder apk dus olie zelf doen en dan een apk laten uitvoeren dan heb je het zelfde resultaat en nog veel goedkoper ook.
gr paddo
Kan iemand hier misschien een lijstje plaatsen met wat ze bij de APK doen? Weet de globale dingen wel maar verder niet.
Bedankt!
17 jaar
Bij de APK wordt alleen gecontroleerd en gemeten, NIETS vervangen, aan- of bijgevuld dus.
Het is GEEN onderhoudsbeurt ook al denken sommigen dat men bijna een nieuwe auto terug krijgt.........
Gr.
[quote=Petje57]Bij de APK wordt alleen gecontroleerd en gemeten, NIETS vervangen, aan- of bijgevuld dus.
Het is GEEN onderhoudsbeurt ook al denken sommigen dat men bijna een nieuwe auto terug krijgt.........
Gr.[/quote]
Nee dat weet ik, en er mankeert altijd wel wat dus je bent altijd meer geld kwijt dan gedacht...
17 jaar
het controleren gebeurd grotendeels wel met Apk maar olieén en filters word niet naar gekeken.
gr paddo
17 jaar
en achter op je apk formulier staat wat gecontroleerd word
Het is naar mijn idee een sjieke omschrijving van een APK.
Bij geen een APK wordt olie + filter vervangen of vloeistoffen gecontroleerd.
het is een magere onderhoudsbeurt want controle of vervanging van filters (brandstof of lucht staat er niet bij bougies. Dus voor een meerprijs doet de dealer er wat extra's bij.
Als monteur vraag ik me af hoe zit het met het normale onderhoudsschema.
In de tijd dat ik bij Suzuki werkte werd het luchtfilter vervangen bij 40.000 of 4 jaar dit vind ik nu niet terug en als je dan het gewone onderhoud niet pleegt kom je misschien als nog onderweg te staan. als je het gewone onderhoud ook doet wordt het een dure hobby.
[quote=volvoxc90]Als monteur vraag ik me af hoe zit het met het normale onderhoudsschema.
In de tijd dat ik bij Suzuki werkte werd het luchtfilter vervangen bij 40.000 of 4 jaar dit vind ik nu niet terug en als je dan het gewone onderhoud niet pleegt kom je misschien als nog onderweg te staan. als je het gewone onderhoud ook doet wordt het een dure hobby.[/quote]
Een "normaal" onderhouds schema heeft Suzuki al een tijdje niet meer, dat heet nu VOS
(voordelig onderhouds schema). In dit schema staan alle onderhoudsaspecten beschreven.
Elk onderdeel heeft hierin zijn eigen vervangingstermijn (b.v. bougie´s, lucht- en branstoffilter, riemen ect.), en wordt indien nodig vervangen (ALTIJD in overleg).
Hopelijk een beetje duidelijk zo.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar