Het storingslampje van het emissieregelsysteem brandt na starten de ene keer wel en de andere keer niet. Wat kan de oorzaak zijn en hoe kan ik dit controleren? Tevens zoek ik een elektrisch schema. Elke info is welkom.
Bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoe lang brand hij dan door?
zolang het lampje brand is hij aan het checken,
als hij maar uitgaat
mag niet langer branden dan 5 sec na aanslaan (lijkt best lang)
blijft branden totdat de motor uitgezet wordt, bij opnieuw starten blijft de lamp uit. Dit is niet regelmatig, de ene keer wel branden en de andere keer niet. Bij de dealer geweest maar die zeiden dat er niets loos was.
Het zou mooi zijn als ik het zou kunnen meten.
Frusti (Peter)
17 jaar
Waarschijnlijk de lamda sonde, deze gaat heel vaak kapot bij dit type Alto (het verwarmingselement) foutcode P0135, iedere dealer zou dit kunnen uitlezen.
pappa
Ben vandaag naar de garage geweest en uitlezing was P1901 (kan me vergissen), in ieder geval een afspraak gemaakt om tijdens APK verder te kijken. Een directe oplossing was er niet.
De diagnose stekker zit links onder het stuur naast de motorkap handle. Ga ook uitzoeken of een uitlees apparaat gemaakt kan worden.
In ieder geval dank aan hen die meegedacht en gereageerd hebben.
Weet ik meer dan laat ik het hier weten.
Garoeten ... Frusti for ever
17 jaar
die code P1901 komt niet voor bij dit type Alto.
Ga erachterheen voor de juiste code,
bedankt, Frusti
17 jaar
[quote=pappa]die code P1901 komt niet voor bij dit type Alto.[/quote]
Heet van de naald.
Alto naar de dealer gebracht, storingscode is P1510, het was ook tijd voor de APK waarbij de co test een te hoge
waarde geeft. Zij zeiden dat er te weinig gereden is en dat de motor op 3 pitten liep! Hier heb ik een ? bij, omdat
vorige week nog in de Alto gereden is door een monteur die ook niets opmerkte.
Mbt de storing constateerden zij ondermeer een niet goed functionerende accu. De rest is in behandeling en valt nog onder de garantie.
Prettige pinksteren
17 jaar
Is het niet zo dat de motor als ie koud is op 3 en halve cylinder loopt en als ie dan warm is dat alles ok is?
Het komt wel eens voor dat de kleppen te strak staan en als de motor koud is staan ze iets open, door het uitzetten met warm worden zullen ze weer kunnen sluiten.
Hier door krijg je misfiring waardoor het check-engine lampje gaat branden.
Als de klepspeling te gering is en de kleppen bij koude motor al "vast" staan, wordt het probleem bij een warme motor alleen maar groter door uitzetting tgv hitte. Kleppen zullen dan juist open blijven staan.
[quote=frusti]Prettige pinksteren[/quote]
Hemelvaart bedoel je..
Een update van Frusti zijn Alto.
Betreft: Emissie storingslampje
De vorige reparatie? heeft geen soelaas geboden. De auto staat nu weer sinds 25/06 bij de dealer om de ECM uit te bouwen en ter reparatie/onderzoek op te sturen.
Mijn inziens had dit al eerder moeten gebeuren, gezien de aard van de storing, aan-uit zonder duidelijke reden, maar wel steeds dezelfde code.
We wachen af.
VG Frusti
17 jaar
Eindelijk zijn de problemen opgelost:
1- Emissie storingslampje => nieuwe ecm (computer)
2- Te hoge co => uitlaatkleppen van cil. 1 verniewd
Geen extra kosten was garantie
Groeten en hopelijk een storingsvrije toekomst.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar