Hallo,
Sinds kort hebben we een 2e auto, we kunnen de koppeling maar met moeite ingetrapt krijgen.
De koppeling is naar mijn idee goed, allerlei testjes om te kijken of de koppeling versleten is volstaat de Alto met glans.
Ik zelf denk dat de kabel versleten is, wie kan mij vertellen wat ik allemaal moet doen om de kabel te vervangen.
ALvast bedankt voor de moeite
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Denk ook dat de koppelingkabel versleten is , vaak breken de draadjes van het gevlochten staal kabeltje en komen dan
klem te zitten in de bescherm mantel , waardoor deze dus stroef gaat of helemaal breekt .
Vervangen is geen gigantische klus , mits je 2 of minimaal 1 rechterhand(en) hebt ;-)
Eerst nieuwe kabel halen uiteraard en goed kijken hoe en waar de oude kabel vastzit ,
doorvoer in schutbord zit dacht ik met 2 schroeven vast , dacht dop 10 (metalen plaatje met rubber, zit ook aan de nieuwe kabel vast) ,
aan de versnellingbak hevel zit deze met contramoertjes vast op het draadeinde (let op de afstelling)
boven het koppeling pedaal is dit een "haakverbinding" (asje wat door beugeltje gaat) en kun je deze er uit haken , nadat de andere punten los zijn .
ff goed kijken of de kabel op meerdere plaatsen vast zit onder de motorkap , dan wijst de rest zich vanzelf .
Nieuwe kabel eerst leggen en doorvoeren zoals hij gemonteerd moet worden , als laatste de contra moertjes op de versnelling-bak hevel vast draaien,
Dit is tevens de afstelling > vrije slag < van het koppeling pedaal , deze afstelling is belangrijk voor het aangrijpen en funktioneren van de koppeling.
vast zetten aan pedaal , doorvoer (schutbord) vast maken , en als laatste dus het draadeinde op de versnelling-bak hevel.
Duw met je hand het koppeling pedaal zonder al teveel druk in , de speling (vrije slag) moet +/- 20 a 30 mm zijn voordat je voelt dat het pedaal
tegendruk krijgt ,(hoogte van pedaal ligt in de regel gelijk aan het rem pedaal .
Zet je auto op de handrem en start de motor , je schakelt de 1ste versnelling in en laat de koppeling heel langzaam op komen ,
als je het pedaal een stukje op hebt laten komen voel je dat de koppeling pakt , als dit in orde is rij daarna ff een stukje met de auto ,
zodat je zeker weet dat de koppeling volledig aangrijpt en ook goed vrij komt . (op deze manier doe ik het tenminste altijd, bij kabel bediening ).
Misschien een wat lange omschrijving, maar hoop dat het duidelijk genoeg is voor je .
succes.
Dag Ron,
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik was vooral op zoek naar de bevestiging aan het schutbord.
Her moet ik zeker mee vooruit komen
Groet Richard
inmiddels heb ik de kabel vervangen en duidelijk gekregen dat de kabel inderdaad de boosdoener was. Met de duidelijke instructie maximaal een uurtje bezig geweest.
perfect dat het weer in orde is ,
Veel rijplezier maar weer .
Groetjes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar