tweemaal hetzelfde probleem, tussentijds (ongeveer 2 maanden 4000km geen probleem meer gehad)
omschrijving probleem:
auto wil niet starten, de krukas draait goed rond, nokkenassen draaien ook goed rond, geeft wel een "vreemd startgeluid"dwz het is heel ander geluid dan geen benzine en/of geen brandstof, draait ook veel makkelijker rond.
(lijkt op geen of weinig compressie)
oplossing twee maanden terug:
1 geen foutcodes (niet op dashboard,maar ook niet op digimoto 5 EOBD)
2 na veel startpogingen, uiteindelijk alles gecleard mbv EOBD reader, spanning acuu 5 min losgekoppeld, en hierna wil de auto moeizaam starten, hierna afgezet, opnieuw gestart , geen enkel probleem meer, ongeveer 4000km zonder problemen gereden?.
bovenstaande als incident beschouwd, maar gisteren precies hetzelfde, geen reader bij me, alleen meerdere startpogingen (ong. 2 min gestart), daarna accu 5 min los en.... start weer (moeizaam) maar daarna weer probleemloos
-kan het de nokkenas ketting spanner zijn, kan hierdoor de timing tijdelijk
zoveel veranderen dat de motor niet start?
-kunnen de kleppen bijven "hangen"
-iemand een ander idee hoe het kan? misschien vaker gezien?
104000 km in totaal gereden
zelf nieuw gekocht, alle onderhoud (zelf) op tijd uitgevoerd, altijd 5W40 asyntho van Kroon gebruikt, alleen de laatste keer (90000), een eigen merk van de onderdeelhandelaar (ook synthetisch)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heeft deze hydraulische kleppen die misschien open blijven staan een keer olie met filter vernieuwen
Helaas, deze auto heeft stelplaatjes.
laatste beurt bij 90000, verder heeft de auto altijd nieuwe olie/filter gehad om de 15000 km, wel een verschil altijd Kroon asyntho 5W40 gehad, alleen de laatste beurt een eigen merk van de onderdelenshop (ook synthetische).
ik bedoelde hiermee als hij hydraulische bediende kleppen zou hebben zou het wel eens kunnen dat je met andere olie en filter resultaat kon boeken,maar aangezien deze stelplaatjes heeft gaat deze vlieger niet op,zijn de kleppen wel gesteld
15 jaar
de kleppen zijn gesteld bij 85000 Km , dus kan het probleem niet zijn,.
verder trad het de twee keer op als de motor koud was en meer als een dag niet had gelopen, verder als hij het doet is alles prima (compressie,EOBD data, rijden geen probleem goed (normaal vermogen en brandstofverbruik gellijk aan de afgelopen 100000km)
Ik heb het een en ander (mbt de olie) nog eens nagekeken,
0-30000km onderhoud dealer, weet niet welke olie
30000-90000 zelf onderhoud, gebruikte olie torsyth van kroon 10W40
90000 gebruikte olie asyntho kroon 5w30
zou deze olie te dun zijn?
vandaag nieuwe olie (kroon torsyth 10W40), nieuw oliefilter/luchtfilter, verder inlaatsysteen gereinigd met reiniger, en een additief (reiniger) aan de benzine toegevoegd.
denk dat ik nu maar moet afwachten of het terugkomt.. duurde de vorige keer 4000km
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Liana of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar