Beste mensen,
Ik zit al een half jaar met het volgende probleem en hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Wanneer ik mn auto in de ochtend start en stationair laat draaien, draait de motor ongeveer 1500-1700 toeren. Vrij normaal lijkt me aangezien de automatische choke aanstaat. Wanneer ik gas geef in neutraal, stijgen de toeren natuurlijk. Laat ik het gas los, dan valt direct het toerentalnaaldje terug naar de 2000 toeren. En na 3-4 seconden weer terug naar de 1500 toeren per minuut.
Ik moet daarbij wel zeggen dat het gasresponse veel reactiever is. Het stijgt en daalt veeelee malen sneller wanneer ik met het gaspedaal een beetje speel. Dit heb ik alleen als de motor koud is. Ook wilt hij soms inhouden als ik ff het gas intrap. Doe ik dit heel geleidelijk dan is er niks aan de hand.
Afijn ik ga rijden. Motor draait zich lekker op temperatuur. Het snelle gasresponse is ondertussen weer normaal geworden. Dit heb ik vergeleken met een andere goede swift. Het inhouden komt nu ook niet meer voor.
Wat ik wel blijf houden en heel erg vervelend vind is het volgende. Wanneer ik aan het rijden ben en een stoplicht nader trap ik de koppeling in en ga langzaam remmen. Ik zie dat het toerental op 1500 (soms op 1700/1900 of 2000) blijft hangen. Op dat moment rol ik nog. Sta ik helemaal stil, zie ik dat het toerental nog op 1500 blijft hangen en langzaam in stapjes naar 900 toeren toe gaat. Geef tijdens stilstand een klein dotje gas, blijft het weer hangen op 1500 toeren. Het gaat daarna even omhoog naar 1700 en daarna weer in stapjes naar de 900 toe.
Wat ik laatst heb opgemerkt is het volgende: Ik sta voor de stoplicht eindelijk met 900 toeren stationair. Laat ik de auto rollen naar voren door de helling, schiet het stationair weer omhoog naar 1500 toeren. Pas als ik helemaal stilsta wilt het toerental weer langzaam zakken naar 900 toeren.
Daarnaast heb ik ook gemerkt, wanneer het de hele dag lekker aan het regenen is zoals vandaag, heb ik nauwelijks last van dat toerental probleem. Het zakt nu gelijk naar 1100 toeren en daarna rustig naar 900 toeren. Ook tijdens het rijden/rollen.
Het volgende heb ik allemaal gedaan/gecontroleerd:
- Radiateur/koelvloeistof is in orde. Geen lekkages, goed afgevuld en ontlucht.
- Het gasklephuis schoongemaakt.
- Een weerstand van 6Kohm parallel geplaatst over de temperatuursensor in het gasklephuis. Toerental gedrag bleef precies het zelfde. Heb daarna de weerstand maar weer eraf gehaald.
- Flesje injectorreiniger in mn tank gegooid.
- TPS sensor vervangen en afgesteld met voelermaatjes+multimeter
- Gespeeld met stationairschroef. Had geen effect op het gedrag. Wel effect op uiteindelijke stationair. Weer teruggezet hoe het oorspronkelijk stond.
Ik kom er niet meer uit. Kan iemand me hiermee helpen? Mijn dank is groot :D
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou zeggen controleer eens goed of er nergens valse lucht is. Lekke/poreuze slang of de voetpakking van het monopoint huis.
Als je een beetje remmenreiniger spuit op de verdachte plekken en je hoort de motor anders gaan lopen, dan heb je het lek gevonden.
Beter oppakken koud als je speelt met het gaspedaal wijst op een te arm mengsel.
Door het spelen geef je iedere keer acceleratie verrijking en uiteindelijk heb je dan een goed mengsel.
Warm wordt dit probleem gecorrigeerd/gemaskeerd door de lambdasonde.
Bedankt oldford,
Ik zal dan na mn tentamens kijken of ik een vacuumlek kan vinden. Beetje remmenreiniger spuiten op paar verdachte plekken etc. De resultaten zal ik hier nog melden.
13 jaar
Vergeten de resultaten te vermelden.
Probleem was opgelost. Het bleek de ICV (Idle controle valve te zijn).
Deze zit tussen je lucht filter en je gasklephuis met daartussen een plastic trommeltje, onderling verbonden met vacuumslangetjes. Geschroefd tegen je gasklephuis.
(Luchtfilter --> plastic trommeltje --> ICV --> Gasklephuis)
Dit ding dus
http://img.photobucket.com/albums/v489/R...
Het is een relais met daarin een veertje+rubberen stop. De ECU kan een signaal geven om deze vacuumleiding open te houden of helemaal te sluiten. Helemaal open zal je stationair rond de 2000/2500 zitten en gesloten zal het zijn rond de 950 rpm.
Na verloop van tijd breken deze veertjes af en daardoor kan de rubberen stop de leiding niet meer goed afdichten.
Om te testen of jouw ICV goed is kun je beide slangetjes afkoppelen en proberen erdoorheen te blazen. Kun je er doorheen blazen dan is deze stuk/vies.
De mijne had ik opengemaakt (lipjes aan zijkant ombuigen) en bleek dat het veertje op 2 punten was gebroken.
http://img.photobucket.com/albums/v489/R...
Omdat ik geen extra ICV had liggen, had ik de slang afgedopt. Toerentalgedrag was daarna weer normaal.
Controleer trouwens voordat je hieraan begint of je TPS goed is afgesteld en alle vacuumslangetjes nog heel zijn.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar