Suzuki Vitara: Vitara villager v6 rookt en olieverbruik

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 v6

Hallo,

Ik heb sinds kort een vitara villager v6.
Super fijne auto maar er doet zich 1 probleem voor, namelijk:

Als je de auto start komt er een flinke rookpluim uit, alsie eenmaal loopt houd hij ook meteen op met roken.
Verder tijdens het rijden rookt hij niet.
Maar als je hem een tijdje stationair laat draaien (minimaal 5 minuten) en je rijd dan weg gaat hij na ongeveer 100 meter erg blauw roken, dit doet hij zon 5 sec, ligt eraan hoelang je hem hebt laten draaien. Olie verbruik is ook hoog, zo een liter olie per 300 km.

Iemand een idee waar het probleem zit?
Zaterdag ga ik sleutelen, carterventilatie controleren, bougies bekijken of er 1 of meer vet zijn.

Mvg Marc.

Villager_mj

Geplaatst door Villager_mj (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Vitara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

nou dat is zeker veel je gaat denken aan olieschraapveren die stuk zijn.

groetjes jan.

Villager_mj (0), 13 jaar geleden

Ja maar dan zou die toch constand roken? Of in ieder geval tijdens het belasten. Ik zou het meer in de kop zoeken denkik (hoop ik).

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

nou ja er zit een kat tussen dus dan veranderd het wel iets.
als het de kleprubbers zouden zijn dan zou hij alleen flink roken na afremmen op de motor en weer gas geven.
en niet bij stationiar draaien.
dus daarom vermoed ik bij zoveel gebruik dat het de olie schraapveer moet zijn tenminste ik ga er van uit dat hij niet lek in deze maten,.

groetjes jan.

dormans63 (0), 12 jaar geleden

Hallo ik las nu jammergenoeg je probleem met roken van je vitara V6.
Maar als je het nog niet opgelost hebt, heb ik misschien de oplossing voor je.
Ik heb namelijk het zelfde probleem gehad, en iedereen vertelde mij ook dat het de klepsteelrubbers waren tot aan de dealer toe.
Ik ben toen zelf eens gaan studeren in een copy van het werkplaatshandboek dat ik mocht copieren bij de dealer omdat ze zelf ook geen oplossing hadden.
Uiteindelijk kwam ik uit bij de positive carterventilatieklep.
Hier zit een klepje met een veertje in en als dit veertje stuk is gaat deze klep lekken als de motor stationair loopt want dan komt er een grote onderdruk onder de gesloten luchtklep en aangezijn deze ventilatiklep onder de luchtklep is aangesloten trekt de onderdruk olie uit het blok.
De ventilatieklep zit aan de achterkant van het linkerklepdeksel (bestuurderskant) en kan er zo uitgetrokken worden.
Nieuwprijs ongeveer 30,- euro
Ik heb dit probleem een paar jaar geleden al eens beschreven op deze site.

Groetjes Hub.Dormans.
Jabeek.

Villager_mj (0), 11 jaar geleden

Hallo Hub.Dormans,

Ik zag toevallig dat ik reactie heb gehad op mn bericht, echter ben ik vergeten te melden dat ik het probleem zelf ook al gevonden had dus bij deze.
Wat je zegt klopt, ik heb echter dat terugslag klepje eruit gehaald, carterventilatie gaat ook niet meer terug de inlaat in maar de lucht in, sindsdien inderdaad een mooi lopend blok zonder ook maar een druppel olie verbruik!! Denk dat om deze reden er aardig wat villagers op de sloop terecht zijn gekomen.

Ik heb namelijk het inlaat systeem gedemonteerd en zag dat er ongeveer een liter schone olie inzat, er zitten 2 carterventilatie slangen op het v-blok, degene aan de bestuurderskant heeft dat klepje, dus of een nieuwe kopen of eruit halen!!

Bedankt voor de reacties en sorry voor het late reageren!

Mvg Marc Stevens

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.