Hallo mensen,
Sindskort ben ik de eigenaar van een Toyota Avensis D4D uit 2001. De motor heeft 185.000 km gelopen. Aangezien ik de trekkracht onder de 2000 toeren een beetje laag vind wil ik graag wat extra power onderin.
Nu heb ik wat vragen:
- Wie heeft ervaring met het tunen van een D4D 110pk motor? Kan dit alleen met een powerbox of zijn er ook andere manieren? Is de extra power goed merkbaar onder de 2000 toeren?
- Wie heeft ervaring met het tunen van een motor met een hogere km-stand? Is dit verstandig/wat zijn de risico's?
Ik heb al navraag gedaan bij 1 tuner, die liet mij het volgende weten:
"In geval van hoge kilometrages versus onderhoudsbeurten cq slijtage raden wij altijd aan om voor tuning een vermogensmeting bij ons toe te passen. Na vergelijking met de originele waarden, kunnen we bepalen of tuning nog aan te raden valt. Een richtlijn hierbij is dat de slijtage niet meer dan 3 - 4 % mag bedragen, gemeten vanaf standaard vermogen."
- Is er inderdaad een verband tussen het vermogen en de slijtage te leggen? M.a.w. zouden jullie op basis van zo'n meting met een gerust hart de motor tunen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja, ik ken die powerboxen. Bij Essing (www.dieseltuning.nl) heb je die ook, maar dan voor 300 euro. Het zal wel niet zo goed zijn, maar 700 euro verschil is nogal wat.
Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het tunen van een D4D motor?
En ze lieten mij vanuit Essing het volgende weten aangaande het tunen van motoren met hogere km standen:
"In geval van hoge kilometrages versus onderhoudsbeurten cq slijtage raden wij altijd aan om voor tuning een vermogensmeting bij ons toe te passen. Na vergelijking met de originele waarden, kunnen we bepalen of tuning nog aan te raden valt. Een richtlijn hierbij is dat de slijtage niet meer dan 3 - 4 % mag bedragen, gemeten vanaf standaard vermogen."
Is er inderdaad zo'n direct verband tussen het vermogen en de slijtage te leggen? M.a.w. zouden jullie op basis van zo'n meting met een gerust hart de motor tunen?
Het ligt een beetje aan het ontwerp van de computer, maar ik neem aan dat het Denso is. Als je 3 diodes in serie met de massa van de turbodruksensor zet heb je als het goed is meer koppel onderin voor nog geen 10 cent aan kosten. De ECU ziet meer turbodruk bij lage toerentallen en staat het inspuiten van meer diesel toe. Voordeel is dat je verder niets aan het vermogen doet.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar