Toyota Rav4: Automaat RAV4 schokt bij het 3e schakelmoment

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo,

Met het schakelen van R naar Drive gaat gepaard met een bonk. Van P stand naar D gaat goed. Dus alleen als er een andere rijrichting wordt gekozen. Maar nu begint hij ook te bokken bij het derde schakelmoment, als ik veel gas geef en weer gas terugneem. Vandaag de accu een aantal uren losgekoppeld en nu lijkt het probleem tijdens het rijden opgelost te zijn? De bonk van R naar D is ook weg en schakeld soepel.
Bij wie komt dit probleem bekend voor?

Peter8888

Geplaatst door Peter8888 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota RAV4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Is het olieniveau nog correct?

simondekoning (0) PRO, 12 jaar geleden

is dit het nieuwere type al?
bij dit probleem met schoken en in de versnelling schieten en bij wegrijden lijkt hij niet vooruit te willen gaan,
dan is de automaatbak ecu kapot. niet mee doorrijden je bak is dan heel snel kapot!!

gr simon

Peter8888 (0), 12 jaar geleden

Ben alweer er beetje verder, na het resetten (accu enkele uren los gemaakt) is het probleem over. En verder geïnformeerd bij revisie bedrijven er achter gekomen dat het een bekend probleem is bij de RAV. Op internet het volgende gevonden http://qcwo.com/otherdeal/Services/2001-....
is voor 250 dollar een gereviseerde te verkrijgen. Mijn vraag nu wie weet er een adresje in Nederland. Ik heb gehoord van een bedrijfje in Friesland. Maar ik kan niets op google vinden. Wie weet raad, De ECU of genoemde ECM zit achter het handschoenen kastje.

simondekoning (0) PRO, 12 jaar geleden

tip check even op ebay daar zijn er genoeg, het schijn te maken te hebben met slechte elco,s op de print.
er zijn mensen die kunnen ze maken, ps zit achter het handschoen vakje.

Peter8888 (0), 12 jaar geleden

Ik heb er een op de sloop gevonden, eentje van 2001 mijn type en 2004 beide voor een automaat. als ik de ECU vervang moet ik dan de sleutel inleren voor de deurvergrendeling en strartonderbreker?
En wat is hier de volgorde van? En weet er iemand of er modificaties zijn uitgevoerd op de ECU.

simondekoning (0) PRO, 12 jaar geleden

ik denk niet dat 2004 werkt want dit zijn al verbeterde types. die hebben dit probleem ook niet meer.

Peter8888 (0), 12 jaar geleden

Nu na wat KM verder (300) geen problemen meer gehad na de Reset, volgens mij wordt de ECU ontregeld als ik het kopje van 2 wheeldrive gebruik. Die gebruik ik altijd bij stadsritten, omdat hij dan sneller accelereert.
Het schakelen van de R naar D en andersom blijft nu feilloos gaan??? Vrijdag laat ik hem uitlezen bij de Toyotadealer.
wordt vervolgd.

simondekoning (0) PRO, 12 jaar geleden

huh 2wd op een rav4 ?
bedoel je niet de overdrive dit knopje op de pook.
kan dat ie t dan wel goed doet maar voor hoelang?

Peter8888 (0), 12 jaar geleden

Wat doet die overdrive, het is inderdaad het knopje op de pook. En het lampje met O wd uitgeschakeld gaat branden ? In deze stand rij ik altijd met de caravan. Kan dit het problemen veroorzaken? En is er een software update voor de ECU geweest?, de auto is volgens mij nooit bij een Toyota onderhouden.

Peter8888 (0), 12 jaar geleden

Vrijdag naar de Toyotadealer geweest en de auto laten uitlezen, alleen de foutmelding van de verwarming Labadasone Kat. Ik weet nu zeker dat de fout wordt veroorzaakt door de schakelaar 0 WD off te gebruiken.
ik merk het als eerst dat hij dan begint te bonken van R naar D en vervolgens begint hij met een schok te schakelen van 2->3. Na het resetten door de accu uren los te koppelen werkt alles weer normaal. Dus kan het volgens mij niet mechanisch zijn. En zit het niet in de automaat, is er misschien een professional van Toyota die me op weg kan helpen? Wat ik nog kan doen is de ECU de 5 stekkers losmaken om te kijken of het probleem dan ook weg gaat.
zoniet dan wordt er iets anders elektronisch ontregeld maar wat.

Peter8888 (0), 12 jaar geleden

De ECU door een service bedrijf na laten kijken, en kwamen tot de conclusie dat er niets mee aan de hand is.

Ik heb misschien de oplossing voor mijn probleem, ben er wel eventjes mee bezig geweest.
Vandaag bij een specialist van automaten geweest (echte vakman) en hij wilde eest wat uittesten en heeft een tube vloeistof bij de olie toegevoegd.
En wat denk je, het probleem werd al direct minder, sterker nog het probleem lijk verdwenen te zijn.
De Vloeistof reinigt de Solenoïde die voor de schakelmomenten zorgen.

Afspraak is dat ik er 14 dagen mee rondrijdt en dan gaan we de olie en nogmaals en zo’n tube toevoegen.

Wordt vervolgd.

Peter8888 (0), 12 jaar geleden

Mijn probleem is opgelost maar moet nog de automaatolie vervangen.
Ben wel op het verkeerde been gezet door internet (ECU Problemen) en gewaarschuwd door andere ervaringen.
Inmiddels weer iemand gesproken en is ook al weer 3000 euro verder na revisie automaat en probleem niet opgelost.
Als aantekening als ik met de rav rijdt en in hogere toerentallen (4000-4500) overschakel wil hij nog wel eens haperen.
Dit is verklaarbaar dat de Selenoids er verder uitkomt en daar vermoedelijk ook nog vervuiling op zit.
En ook niet vergeten de remschakelaar te vervangen!!!.

Peter8888 (0), 11 jaar geleden

Na de vakantie is het probleem weer teruggekomen het schakelen met een schokmoment en slippen in de 1e 2e en derde versnelling.
Weer op internet google en kwam de volgende oplossing tegen HOW TO FIX RAV4 ECM ECU TRANSMISSION PROBLEM.
De 6 weerstanden opnieuw gesoldeerd en de ECU laten resetten met een Launch X 431. Na 15 min opnieuw inleren is het probleem volledig verdwenen.
Met dank aan de Amerikaan die een gerepareerde ECU heeft onderzocht en op You Tube heeft gezet.

Peter8888 (0), 10 jaar geleden

probleem is opgelost. zie bovenstaande

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.