Bijna een jaar geleden heb ik een RAV4 automaat uit 2002 gekocht. (geen bovag garantie genomen, verwachtte dat Toyota betrouwbaar was). Naar een paar dagen begon de automaat raar te schakelen van de 2 naar de 3 (soms met een harde knal en soms leek hij eerst nog even naar de vrij te gaan (enorm veel toeren) alvorens te schakelen. Even later begon het motor lampje ook te branden. (P0758).
Ik heb hem toen naar de toyota dealer gebracht, deze meldde dat de solenoid kapot was en vervangen moest worden. (ongeveer 500 euro). Nadat de solenoid vervangen was, kreeg ik de opmerking dat het probleem met schakelen niet weg was, er moest een nieuwe automaat onder. (kosten 3800 euro). Solenoid vervangen was een onnodige reparatie maar die moest ik toch betalen. Dit heb ik met tegenzin gedaan, maar over de automaat moest ik nog even nadenken. Is toch veel geld. Ik heb toen de garage gebeld waar ik hem heb gekocht. Deze wou me wel helpen, voor 2000 euro kon hij een automaat van de sloop eronder laten leggen. Zo gezegd zo gedaan. (spaart toch even 1800 euro).
Een paar dagen nadat ik de auto terug kreeg bleek het probleem er nog te zijn. Auto terug naar de sloper die de automaat erin had gezet en die meldde ligt niet aan de automaat. "Als we de computer volledig resetten is het probleem weg. Zit dus ergens in het elektrisch systeem." Conclusie automaat vervangen was ook een onnodige reparatie, maar aangezien ik de garage dit gevraagd had te doen (op advies van de dealer) moest ik het wel betalen.
De garage (waar ik hem gekocht had) is verder gegaan, auto naar de toyota dealer bij hem in de buurt. Daar kwam het advies de computer moet vervangen worden (er zit errorcode P0758 in). (ik had toen al weer iets van twee maanden met de auto doorgereden, dus dat er errors gaan ontstaan vindt ik niet raar) Kosten 1800 euro. Vraag is dit het zeker:"Ja dit is het zeker, is op advies van de importeur." Jullie raden het al nadat ik de auto terugkreeg binnen een paar dagen had hij het weer. Toyota dealer wilde dat ik de auto liet uitlezen, dat gedaan geen error codes. De toyota dealer meldde daarop dat hij het probleem had opgelost.
Is het tegenwoordig zo, dat als je als klant een probleem meld, maar de computer geeft het niet aan, jij ongelijk hebt? Kunnen we niet meer zelf nadenken? Mijn conclusie is dat automaten door de toyota dealers niet begrepen worden. Met trail en error wordt een oplossing gezocht en de kosten naar de klant door gezet.
Maar nu mijn vraag aan iemand van jullie. Iemand nog een idee? Na een reset van de computer is alles ok. langzamerhand komt het dan weer op en wordt het steeds erger. eerst alleen als de motor koud is en uiteindelijk ook als de motor warm is. Mijn idee is dat het een kapotte sensor is die een regelsysteem aanstuurd dat door de verkeerde gegevens in de war raakt. Echter welke sensor?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi rob
ik kan me goed indenken hoe je je voelt werk zelf bij toyota maar ik wil eerst weten of de schakelbak uitelkaar is gehaalt en de druk groep waar atv olie door heen vloeit v.v. is als de bak nog niet helemaal uitelkaar is gehaalt dan moeten ze dat eerst gaan doen als ik het zo lees wat je zegt zit het in de bak maar dat is een klus waar je u tegen zegt heb het namelijk al eens eerder mee gemaakt bij me oude baas maar hou je hard vast het is niet goed koop sorry
Beste toyo Micheal,
Wil toch even reageren hierop.
Ik hoop dat je inmiddels al wat wijzer bent geworden, aangezien het bovenstaande nogal kul met een hoofdletter K is..
We hebben het hier over een automaat, jij komt met een schakelbak, drukgroepen met ATV olie.. Sorry, maar dat zijn basis dingen die je moet weten.
terugkomend op het probleem.
De autos zijn voorzien van een zogenaamde U140 transmissie. De bak is mechanisch best goed, maar ontzettend veel problemen met de ECU..
Toyota heeft niet voor niks al 3 revisies van de ECU gemaakt..
Een tip om te kijken of het de bak is of een verkeerde aansturing, is het losttrekken van de TPS sensor. Wanneer die dan normaal schakelt, kun je eens gaan kijken naar de ECU.
Ze hebben ook last van niet terug willen schakelen naar 1ste of 2de gang.
beste, vervang je remlichtschakelaar eens......dan zal het probleem opgelost zijn...
zonder dank
13 jaar
Is het probleem opgelost? ik heb nu het zelfde probleem met mijn RAV4 van 2000? vandaag de accu een uur losgekoppeld en het lijkt te zijn opgelost.
Maar ben ook bang dat het terug komt.
12 jaar
De ECU inspuiting en ECU automaatbak communiceren contant met elkaar.
Misschien geeft de ECU inspuiting verkeerde gegevens naar de ECU automaat.
Eerlijk gezegd lijkt het me een mechanisch probleem.
Het met een klap schakelen en tussen de versnellingen vallen duid op een mechanisch probleem.
Of idd de solenoids,neem aan dat van dit type ze buiten de bak gemonteerd zijn,een apart kleppenblok.
Vlgs mij gaat het hier om een bak van het merk aisin?.
Bij het wisslen van de bak worden de solenoids niet mee genomen.
Ook de stand van de gasklep van de gasklep is van invloed op het schakelgedrag,met name als de klep vuil is krijg je een heel vreemd schakel gedrag en vreemde storingen.
Het best is om de bak te laten beoordelen door een automaten specialist.
Ik weet niet waar je woont maar een bedrijf als bijv Autrans is gespecialiseerd in autoematen en doet ook dealer werk.
Mag geen reclame maken op deze site,maar zij kunnen veel meer dan een dealer kan.
Een dealer gaat al snel tot vervanging van onderdelen over met als gevolg een torenhoge rekening en probleem niet opgelost.
12 jaar
Vandaag de auto op de brug gehad, en zie een klein scheurtje in de achterste rubber bij het differentieel? Zou dit niet de oorzaak kunnen zijn? Er wordt volgende week de beide rubbers voor en achter vervangen. Van het voorste rubber aan de motorsteun komt duidelijk een klak geluid vandaan. ik houd jullie op de hoogte.
12 jaar
Het lijkt me sterk dat een scheurtje in een rubber de bak niet goed laat schakelen.
12 jaar
dit is bijna altijd de automaat ecu deze is defect en als je er lang mee door rijd je bak ook! vaak lijk het of de auto niet vooruit wil komen, dit komt dan dat hij weg rijd in zn 3e versn. en vaak niet terug schakeld.
Dat tie in de drie weg wilt trekken komt omdat tie in noodloop gaat.
maar dat kan vele oorzaken hebben.
Het contact aan/uit doet dit tijdelijk oplossen.
Maar het fenomeen noodloop zegt eigenlijk dar er een storing in de bak of ECU zit.
Ook doormiddel van uitlezen kun je er echt wel achter komen of het mechanisch is of ECU gerelateerd.
De volgorde van storingen is hierin belangrijk,wat is als eerste gezet.
En idd,er zijn verschillende update's geweest van de ECU.
Deze auto is van 2002 en zal de nodige update's allang gehad hebben.
Ik denk dat het een mechanisch probleem is,maar dat kan een automaten specialist je wel vertellen.
De dealer kan in ieder geval zien of de laatste versie erin zit.
12 jaar
Na een hele tijd zoeken ben ik in contact gekomen met iemand op internet met hetzelfde probleem. Hij kwam met de oplossing:
- een tube vloeistof bij de automaten olie die de solenoïde reinigt.
- remschakelaar vervangen
Beide heb ik ook laten doen en mijn probleem is over.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar